Performancing Metrics

اقتصاد کشور به مدیران جسور نیاز دارد و بامحافظه کاری اداره نمیشود | اتاق خبر
کد خبر: 393862
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1396 - 22:23
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز نیازمند مدیران جسوری هستیم تا در اقتصاد تصمیمات جسورانه بگیرند و اقتصاد کشور با رویکرد محافظه کاری اداره نخواهد شد.
 

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا پورابراهیمی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: چندین سال است که در مجلس در خصوص بحث ساختارهای متمرکز در برنامه ریزی کشور مقابله می کنیم اما نتیجه آن این شده که وضعیتی کاملا نامتقارن در حوزه اقتصاد استان‌های کشور می‌بینیم یک استان ۲۵ درصد نرخ بیکاری دارد و یک استان ۵ درصد نرخ بیکاری دارد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: مقاومت‌های جدی در ساختارهای خود دولت برای ما پیش آمد یکی از اقدامات ما در برنامه ششم این بود که اختیارات شورای برنامه ریزی را افزایش دهیم اما وقتی پیشنهادات خود را مطرح کردیم اولین منتقد ما خود دولت در رأس بود

وی گفت: نه تنها در این استان بلکه در همه استانها در بود و نبود شورای برنامه ریزی الان در تصویب بودجه جاری خاصیتی ندارد و ابلاغ می‌کند، ۹۰ درصد سرفصل‌های بودجه جاری در استان‌ها در جای دیگر بسته شده و شورای  برنامه ریزی فقط صورت جلسه می‌نویسد.

پور ابراهیمی افزود: استاندار یک نشست یک روزه بگذارد و احکام استانی که باید مدیران شما روی آن متمرکز شوند و تک تک برنامه‌ها را بررسی کنید اگر نیاز بود از مجلس هم در خدمت باشیم اعلام کنید. ما استان کرمانشاه را پاره‌ای از کشور می‌دانیم نگاه ما ملی است، یکی از ابهامات سهم اختیارات استانی در تخصیص بودجه‌ را شورای برنامه ریزی افزایش دهد

وی گفت: موضوع بحث اختیارات: استانداری که نتواند برای مسائل استانش تصمیم بگیرد نمی تواند برای استانش مفید باشد استانداری که تمام تصمیمات دستگاه های صنعت و معدن و کشاورزی و راه و دارایی مالیات آن در مرکز گرفته می شود و اختیارات لازم را ندارد نمی‌تواند موثر باشد و این را جلو بردیم و مصوب کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: الان در برنامه ششم بخش های زیادی از این اختیارات کاملا مشخص شده که به استان واگذار شود، نمونه آن شورای عالی معادن که بخش زیادی از اختیارات در این بخش تفویض می‌شود.

در برنامه ششم برای اولین بار دیپلماسی اقتصادی را آوردیم

وی گفت: اگر استان ظرفیت‌هایی که وجود دارد را تصاحب کند و بکار گیرد و استاندار مدیریت کند مطمئن هستیم که ظرف بازه زمانی ۵ ساله در شورای اداری این استان خبرهای خوبی را خواهیم شنید و این امکان پذیر است.

پورابراهیمی افزود: ماده  ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه: به منظور استقرار نظام برنامه  ریزی توسعه سرزمینی و نظارت بر اجرای آن، شورای عالی آمایش سرزمین با مسئولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با وظایف ذیل تشکیل می‌شود. اگر بخواهیم سه چالش برای استان کرمانشاه مطرح کنیم چالش اول بیکاری است.

وی افزود: در بند ب به منظور تسریع و تشویق سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کشور اقداماتی توسط دولت انجام می‌شود شامل این موارد است که شهرستان های غیربرخوردار از اشتغال که نرخ بیکاری آنها بالاتر از میانگین کشوری است تمام مواردی که مشمول مناطق آزاد، معافیت هایی که برای مناطق ویژه است اعمال می‌شود.

وی گفت: در بحث معافیت مالیاتی بسته ما مصوبه برنامه ششم توسعه است بدین شرح که بخش ب تک ماده ۳۲ قانون برنامه ششم شامل معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در مناطق غیربرخودار از اشتغال به میزان معافیت‌های منظور شده در مناطق آزاد تجاری صنعتی اعمال می‌شود توسعه واحد و نیز تولید کالای جدید در این واحدها  مشمول این قانون می‌باشد.  این موضوعات را مصوب کردیم و اکنون در اختیار شما است.

پور ابراهیمی خطاب به استاندار کرمانشاه گفت: الان ظرفیت در اختیار شما است بسته پشینهادی وجود دارد و این مسائل حتما می‌تواند به جهش اقتصادی استان کمک کند.

 وی در خصوص بحث رایزنان بازرگانی در خارج از کشور گفت: ما در برنامه ششم برای اولین بار: مدیر دیپلماسی اقتصادی را آوردیم و اعتقاد ما در کمیسیون اقتصادی این بود و  من در صحن علنی مجلس از وزیر امور خارجه سوال کردم که جایگاه وزارت امور خارجه در حوزه  حمایت از فعالان اقتصادی در خارج  از کشور چیست و کجاست؟  ماموریت هایی که در وزارت امور خارجه پیگیری شده یا سفرای ما امنیتی بودند یا سیاسی  ما سفیر اقتصادی نداشتیم.

پور ابراهیمی افزود: نشست کمیسون اقتصادی را با آقای ظریف برگزار کردیم ایشان هم اعلام آمادگی کرد و گفت ما هم قبول داریم و در برنامه ششم برای اولین بار دیپلماسی اقتصادی را آوردیم که ما باید در خارج از کشور این حمایت‌ها را انجام دهیم و امروز این ظرفیت در اختیار شما است.

وی افزود: ما ظرفیت بزرگ اقتصادی در روسیه داریم یک خط اعتباری ۵ میلیارد دلار برای طرح های و یک خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلار بعد از سفر آقای رئیس جمهور آنجا با آقای پوتین بستند ظرفیت بسیار خوبی برای تامین مالی وجود دارد مشکلاتی وجود داشت که اخیرا برطرف شده است.

اولویت رئیس جمهور باید رسیدگی به معضلات اقتصادی باشد

پور ابراهیمی گفت: استان کرمانشاه زرخیز است و این متوسط بارندگی بزرگترین ظرفیت تولید است ما آماده‌ایم از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح های صنعتی حوزه فرآوری و... برای استان کرمانشاه کمک کنیم. مجلس و کمیسیون اقتصادی تمام قد ایستاده تا در کنار  شما به  حل مشکلات بپردازد

وی افزود: کمیسیون اقتصادی اعلام آمادگی می‌کند که از تمام ظرفیت خود برای کمک به دولت و حل مشکلات اقتصادی استفاده شود اما از دولت نیز انتظاراتی داریم الان آقای رئیس جمهور در حال بررسی هستند تا کابینه جدید را معرفی کنند ما اعتقاد داریم که اولویت تمرکز و توجه ویژه آقای رئیس جمهور باید به معضلات اقتصادی باشد امروز گره مسائل کشور در حوزه اقتصادی است.

پور ابراهمی اظهار کرد: ۵ عضو اصلی اقتصادی ما در کابینه داریم که موثراند شامل رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن، رئیس سازمان برنامه و بودجه که موتور حرکت را تنطیم می‌کند و دیگری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. درخواست ما از آقای رئیس جمهور این است که با یک وسواس و دقت و نگاه ویژه و تخصصی رصد و پیگیری کند تا تیم اعضای کابینه کسانی باشند که بتوانند در دور دوم تحولات مهم اقتصادی را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: ما انتطار تعامل اعضای کمیسون اقتصادی و کابینه را داریم. اختلاف نظرات در وزاری کابینه باعث چالش در مسائل اقتصادی می شود از اقای رئیس جمهور انتظار داریم تیمی که در حوزه اقتصادی معرفی می کند همراه باشند از دولت در حوزه اقتصادی باید صدای واحد به گوش برسد در غیر اینصورت چالش اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حضور نیروهای جوان و توانمند و موثر به عنوان امر مورد تاکید مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب نیز از رئیس جمهور خواستند این مسئله را ببینند هیچ وزیری نمی تواند موفق باشد مگر تعامل مثبت با مجلس داشته باشد و دیگر انتظار ما موضوع بحث جسارت در تصمیم گیری است ما امروز نیازمند مدیران جسوری هستیم تا در اقتصاد تصمیمات جسورانه بگیرند اقتصاد کشور با رویکرد محافظه کاری اداره نخواهد شد.

پور ابراهیمی گفت: هدفمندی یارانه ها که مورد اعتراض همه بوده نیاز به یک مدیر جسور دارد که بتواند این موضوع را تصمیم گیری کند و مجلس نهایت اهتمام را به این موضوعات خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید