Performancing Metrics

اراده منسجم و قوی برای کنترل قیمت نفت وجود دارد | اتاق خبر
کد خبر: 393930
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 14:03
قره‌خانی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک:
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اراده منسجم و قوی برای مدیریت و کنترل قیمت نفت وجود دارد، گفت: تصمیم اوپک نشان داد کشورها نسبت به قیمت نفت حساسیت دارند و در نشست اخیر نیز متحدتر اقدام کرده‌اند.

 

به گزاش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اسدالله قره‌خانی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک بر تمدید ۹ ماهه کاهش تولید اظهار کرد: طی دو جلسه اخیری که اوپک داشته نشان داده کشورها نسبت به قیمت نفت حساسیت دارند و این مسأله نه تنها برای کشورهای عضو اوپک بلکه کشورهای غیراوپک نیز نسبت به این موضوع اهمیت قائل هستند.

وی تصریح کرد: اوپک در واقع راهکاری برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت را در نظر دارد. البته با دو مقوله از یک طرف افزایش قیمت و از طرف دیگر افت قیمت مواجه هستیم که ما تجربه افت قیمت را در سال‌های اخیر داشته‌ایم.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: خوشبختانه در نشست اخیر نسبت به قبل کشورها به مراتب متحدتر حرکت کردند و اگر پیش از این برای مدت ۶ ماه کاهش تولید نفت مصوب شد در این نشست این ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت و نشان می‌دهد که موضوع برای کشورهای اوپک و غیر اوپک بسیار جدی است.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس همچنین بیان کرد: مقرر بود کشورهای عضو اوپک کاهش تولید خود را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسانند و کشورهای غیر اوپک نیز به ۶۰۰ هزار بشکه که این موضوع مورد پذیرش اعضا قرار گرفت.

قره‌خانی در ادامه اظهار کرد: تصمیم اوپک نشان می‌دهد که اراده منسجم و قوی برای کنترل قیمت نفت وجود دارد. البته کشورهایی مانند نیجریه و لیبی به دلیل شرایط و موقعیت امنیتی- اجتماعی‌شان نتوانستند طی ۶ ماه نسبت به این تصمیم عملکرد خوبی داشته باشند و تولیدشان را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: البته باید آمریکا را هم در نظر داشته باشیم که علی‌رغم اینکه یک تولیدکننده بزرگ و مصرف کننده نفت است اما به عنوان یک عضو غیر اوپک در جلسات حضور نمی‌یابد و تعهدی هم ندارد و اگر بخواهد می‌تواند نفت زیادی را تولید و روانه بازار کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران بر اساس تعهد خود کاهش تولید نداشته است، گفت: پیش بینی‌ می‌شود در یک مقطعی افزایش تدریجی قیمت نفت وجود داشته باشد. البته کمپانی‌هایی وجود دارند که سازمان یافته هستند و ممکن است واکنش نشان دهند که اثر روانی در بازار داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر چنانچه بر اساس نرخ برابری یورو و افزایش قیمت یورو در برابر دلار، رشد اقتصادی در اروپا اتفاق افتد و چین و هند نیز رشد اقتصادی خود را داشته باشند ممکن است در آینده شاهد افزایش قیمت نفت باشیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید