Performancing Metrics

نفت قطر در پنجره معاملات آژانس قیمت نفت محدود می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 394403
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 - 20:28
"اس اند پی گلوبال پلاتس" که قیمت‌های پایه برای معاملات نفت فیزیکی را ارزیابی می‌کند، در پی قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر، اعلام کرد نفت این کشور از پنجره معاملات خاورمیانه این آژانس تا حد زیادی محدود می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این محدودیت‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی ورود نفتکش‌های مربوط به قطر به بندر فجیره را که مکان مهم سوخت گیری مجدد برای کشتی‌های ترددکننده در خلیج فارس است، ممنوع کرده است.

به گفته منابع معاملاتی، محدودیت‌های دسترسی به بندر ممکن است اوضاع را برای قطر پیچیده کرده و قیمت نفت این کشور را تحت فشار قرار دهد. با این همه انتظار نمی‌رود مانع از حضور این کشور در بازار شود.

آژانس قیمت نفت پلاتس در یادداشتی به مشتریانش اعلام کرد در خلیج فارس بارگیری مشترک محموله‌های نفت از کویت، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و عمان در نفتکش‌های غول پیکر متداول است.

به این ترتیب محدودیت ورود کشتی‌ها به قطر و ابهام مربوط به آن ممکن است بر ارزش نفتی که از قطر بارگیری می‌شود، تاثیر بگذارد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، بازبینی پلاتس مانع از این نخواهد شد که قطر نفت الشاهین را بفروشد اما عرضه محموله‌های این کشور در پروسه قیمت گذاری دوبی را برای معامله‌گران محدود خواهد کرد.

ارزیابی پلاتس دوبی برای قیمت گذاری حدود یک پنجم از نفت خام جهان یا حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز به خصوص نفت ترش‌تر سنگینتری که در شرق کانال سوئز معامله می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. و از نظر اهمیت، پس از قیمت پایه برنت دریای شمال قرار دارد.

قیمت پایه دوبی با حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام از امارات متحده عربی، عمان و قطر حمایت می‌شود.

پلاتس اعلام کرده با توافق دو جانبه میان خریداران و فروشندگان، معاملات برای نفت قطر انجام خواهد شد و این مسئله در ارزیابی قیمت پلاتس لحاظ خواهد شد.

خریداران و فروشندگان ممکن است به صورت دوجانبه درباره بارگیری متناوب محموله‌های الشاهین موافقت کنند اما فروشندگان نباید چنین مسئله ای را تحمیل کنند.

پلاتس اعلام کرده پیرامون گستردگی و مدت محدودیت‌های کشتیرانی و تاثیر آن بر بارگیری نفت در  تاثیر قطر در پروسه ارزیابی قیمت، نظرات بیشتری را جویا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید