Performancing Metrics

مقایسه سرمایه‌گذاری خارجی ۶ساله در حوزه صنعت و معدن | اتاق خبر
کد خبر: 394810
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1396 - 14:54
براساس اطلاعات اعلام شده در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن، در سال ۱۳۹۵ بیشترین و در سال ۱۳۹۳ کمترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش اتاق خبر، براساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت در اختیار ایسنا قرار گرفته میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ اعلام شده است که به ترتیب حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۵۹۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۲۶۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۰۲ میلیون دلار، درسال ۱۳۹۳ معادل ۷۱۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۸۵۸ میلیون دلار و طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ معادل ۴۹۷۷ میلیون دلار بوده است.

طی سال‌های اخیر حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن شاهد رشد قابل توجهی بوده، به گونه‌ای که طی سال ۱۳۹۴ میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نسبت به سال ۱۳۹۳ بیانگر رشد ۳۰۰ درصدی است. علاوه بر این سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ در قیاس با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش سرمایه‌گذاری بیانگر رشد ۱۰۹ درصدی بوده و در خصوص تعداد کل طرح‌ها و واحدهای سرمایه‌گذاری نیز رشد ۱۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به تفکیک استانی

همچنین براساس آخرین اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به تفکیک استان‌ها طی سال ۱۳۹۴ و ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ بیشترین تعداد طرح مصوب در استان خراسان رضوی بوده و در سال ۱۳۹۴ نیز استان البرز در رتبه دوم و استان‌های آذربایجان غربی، تهران و اصفهان رتبه سوم مشترک را کسب کردند.

براساس این اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به تفکیک استانی طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۴ به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان مصوب شده و در سال ۱۳۹۵ نیز به ترتیب استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان غربی و قزوین رتبه‌های اول تا سوم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری مصوب کسب کردند.

رتبه جهانی ایران در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

عوامل موثر در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ترتیب نیروی کار ارزان و ماهر، اندازه و گستره بازار، درجه باز بودن اقتصاد و سهم بخش خصوصی در اقتصاد است که بر این اساس روند تغییرات رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نشان می‌دهد که  طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در شاخص‌ها و زیرشاخص‌های رقابت‌پذیری جهانی مرتبط با اندازه بازار رتبه ایران بین ۱۸ تا ۲۱ در نوسان بوده و رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۲ را کسب کرده است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۴ این رتبه به ۲۱ رسیده و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رتبه ایران بهبود و به مرتبه ۱۹ ارتقاء یافته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید