Performancing Metrics

برج گرنفل لندن، نماد شکاف اقتصادی در جامعه انگلیس | اتاق خبر
کد خبر: 394990
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396 - 10:27
پنج روز پس از آتش‌سوزی برج گرنفل، پوسته تکیده و سیاه این ساختمان 24طبقه در غرب شهر لندن به نماد شکاف میان فقیر و غنی در جامعه انگلیس تبدیل شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، پنج روز پس از آتش‌سوزی برج گرنفل، پوسته تکیده و سیاه این ساختمان 24طبقه در غرب شهر لندن به نماد شکاف میان فقیر و غنی در جامعه انگلیس تبدیل شده است.

نزدیک به 70نفر از ساکنان گرنفل در آتشی که نیمه‌شب چهارشنبه در کمتر از یک ساعت این ساختمان را در هم‌پیچید، جان باختند و هنوز 18نفر در بیمارستان تحت مداوا هستند که حال 9نفر از آنها وخیم است. طبق اعلام شهرداری لندن، در برج گرنفل حدود 500نفر زندگی می‌کرده‌اند. بازماندگان این حادثه اما در اعتراض به عملکرد مسئولان و دولت انگلیس روزها و شب‌های گذشته را در خیابان‌های اطراف برج و در مقابل ساختمان شورای منطقه سپری کرده‌اند. آنها حتی روز شنبه به دفتر شورا یورش بردند و با پلیس درگیر شدند تا شاید صدای اعتراض‌شان را به گوش مقام‌های دولتی برسانند. اعتراض آنها بی‌توجهی مسئولان است. آنها می‌گویند از مدت‌ها قبل در مورد وضعیت ایمنی ساختمان هشدار داده بودند اما کسی به هشدارهای آنها توجه نکرده است. آنها می‌گویند چون فقیر هستند مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

 گزارش دیروز روزنامه گاردین از تخلف در روند بازسازی برج گرنفل بر خشم معترضان و بازماندگان این حادثه افزود. گرنفل سال قبل با صرف هزینه هنگفت از سوی شورای منطقه بازسازی شد اما اکنون مشخص شده است که شرکت مجری به جای استفاده از پوشش عایق ضدحریق، از عایقی ارزان‌تر در نمای ساختمان استفاده کرده؛ عایقی که عامل اصلی گسترش آتش‌سوزی به کل ساختمان و گرفتارشدن ساکنان تشخیص داده شده است. تفاوت قیمت این دو عایق در هر مترمربع، 2پوند (حدود 10هزار تومان) بوده است.

برج گرنفل در حاشیه منطقه کنسینگتون، یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق لندن و البته جهان قرار دارد. خیابان‌های این منطقه پر است از ساختمان‌های بزرگی که یا محل زندگی سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های انگلیسی است یا میلیاردرهای اروپایی و روسی. بسیاری از ساختمان‌های لوکس این منطقه هم خالی هستند؛ چرا که صاحبانشان‌ صرفا جهت سرمایه‌گذاری آنها را خریداری کرده‌اند. در لندن چنین ترکیبی بسیار معمول است. بسیاری از مناطق فقیرنشین شهر در کنار مناطق متمول واقع شده‌اند.

بلندمرتبه‌نشینی در لندن طی دهه‌های اخیر اوج گرفته و اکنون این شهر صاحب برج‌های متعدد است. طبق آمار شهرداری لندن، پایتخت انگلیس اکنون بیش از 700برج دارد که حدود 8درصد از جمعیت شهر را در خود جای داده‌اند. برخی همچون برج گرنفل طی سال‌های پس از جنگ جهانی ساخته شده‌اند و از سوی شهرداری و شورای مناطق اداره می‌شوند و محل زندگی خانواده‌های فقیر هستند و برخی دیگر، محل زندگی ثروتمندان. چند خیابان آن‌طرف‌تر از گرنفل، واحدهای برج 21طبقه مرچنت اسکوئر، از یک‌میلیون تا 7.5میلیون پوند خرید و فروش می‌شوند.

ساکنان منطقه کنسینگتون با درآمد متوسط 123 هزار پوند در سال بالاترین درآمد را در کل انگلیس دارند؛ این در حالی است که متوسط درآمد در این کشور حدود 32هزار و 700 پوند است. در هیچ منطقه ای از شهر لندن، چنین شکاف درآمدی وجود ندارد. این موضوع پیش از آتش سوزی در برج گرنفل، هیچ گاه مورد توجه مردم و رسانه‌های این کشور قرار نگرفته بود.

آتش گرنفل، پرده از شکاف عمیق اقتصادی در جامعه شهری لندن برداشته که به اعتقاد بسیاری از معترضان به‌دلیل سیاست‌های ریاضتی دولت طی سال‌های اخیر، عمیق‌تر هم شده است. برای انگلیسی که جامعه‌اش طی یک سال گذشته به‌خاطر اختلاف نظر بر سر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا دوپاره شده، اکنون ماجرای گرنفل رویارویی فقیر و غنی را هم رقم زده است. گرنفل سوخته، اکنون نماد بی‌توجهی به زندگی طبقه کمتربرخوردار در پایتخت انگلیس است.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید