Performancing Metrics

حضور شرکت های چینی در شاخص بازارهای نوظهور دردسر آفرید | اتاق خبر
کد خبر: 395213
تاریخ انتشار: 2 تیر 1396 - 21:30
سهم 222 شرکت چینی در شاخص «ام.اس.سی.آی-MSCI» بازارهای نوظهور، در کنار افزایش اعتبار چین در بازارهای جهانی معضلاتی را نیز برای برخی از آنها به ارمغان آورد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، سخت گیری های تازه چین درباره افشای اطلاعات بانک ها، موجب کاهش شاخص های معاملاتی در این کشور شد.
بر اساس این گزارش، همه بانک های چینی بویژه آن دسته از بانک ها که سهام آنها در شاخص ام.اس.سی.آی وارد شده است، به ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت وام دهی به شخصیت های حقیقی و حقوقی موظف شده اند.
بر این اساس، شاخص اوراق بهادار چین «سی.اس.آی» (CSI) با کاهش 0.5 درصدی همراه شد و شاخص شانگهای نیز افت 0.7 درصدی داشت.
پیوستن برخی شرکت های چینی به جرگه شاخص بازارهای نوظهور برای اقتصاد بیمار این کشور که همواره با اختلاس همراه بوده، دردسرهای زیادی را پدید آورده است.
اجبار مقام های قانونگذار به افشای اطلاعات و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده موجب شده است بانک ها اعتراف کنند وام هایی بدون رعایت ضوابط به شرکت های بزرگ پرداخت شده است و در زمینه این وام ها توضیحاتی ارائه کنند.
وام هایی که این بانک ها به شرکت هایی مثل «دالیان وندا گروپ» متعلق به «وانگ جیانلین» میلیونر چینی و گروه بین المللی «فوسون» متعلق به «گوآ گوآنگ چانگ» میلیونر چینی است، پرداخت کرده اند، موجب دردسر شده است.
مدیر شرکت مدیریت سرمایه «چاینا ویژن» در این زمینه گفت: پنجشنبه بازار با التهاب ناشی از صف های فروش روبرو شد. این یک موقعیت خاص برای سهام بانک هاست. افشای اطلاعات در وهله نخست گریبان سهام این صنعت را گرفته است و به تدریج به صنایع دیگر نیز سرایت می کند.
قیمت سهام شرکت هلدینگ «شانگهای لینگانگ» با کاهش 10 درصدی در شانگهای روبرو شده و سهام گروه «شانگهای الکترونیک» نیز افت 3.1 درصدی قیمت سهام را در بازار هنگ کنگ به ثبت رسانده است.
قیمت سهام هلدینگ «وندا فیلم» 2 درصد رشد کرد؛ در حالی که شرکت دارویی «شانگهای فوسون» 2.6 درصد افزایش را از آن خود کرد. در این بین، قیمت سهام «آلفا گروپ» نیز با افت 3.8 درصدی روبرو شد.
بازار 6.8 تریلیون دلاری چین که ناشی از معاملات داخلی بازار این کشور است، دومین و بزرگ ترین بازار دنیا به شمار می رود که 9درصد ارزش کل بازارهای جهانی را دارد.
این کشور سه مرتبه برای ورود شاخص های این کشور به شاخص ام.اس.سی.آی بازارهای نوظهور درخواست ارسال کرده بود که هر بار رد شد.
دلیل آن هم کنترل های سرمایه توسط دولت و توقف های طولانی مدت نمادهای معاملاتی بود.
سرانجام سی و یکم خردادماه برخی شاخص های داخلی بازار چین به جرگه شاخص های بازار نوظهور ام.اس.سی.آی پیوست.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید