Performancing Metrics

بی اعتنایی قطر به تحریم‌های عربی | اتاق خبر
کد خبر: 395284
تاریخ انتشار: 4 تیر 1396 - 14:48
سی ان ان گزارش داد؛
با شدت گرفتن تحریم‌های عربی علیه قطر، اقتصاد این کشور همچنان در مسیر خود با صلابت در حال حرکت است و صادرات انرژی قطر به امارات، بی وقفه انجام می گیرد.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اکنون که سه هفته از اعمال محاصره اقتصادی قطر از سوی برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی می گذرد و راه های زمینی، دریایی و هوایی از سوی امارات متحده عربی، عربستان، بحرین و مصر بر روی قطری ها مسدود شده است؛ اما همچنان قطر به راحتی به رتق و فتق امور تجاری خود می پردازد.

در همین حال، قطر بعنوان بزرگترین صادرکننده گاز ال ان جی در جهان است و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور، بر پایه نفت و گاز حاصل می‌شود؛ به نحوی که ژاپن، کره جنوبی، هند و سنگاپور بعنوان بزرگترین مشتریان نفت خام و گاز این کشور محسوب می شوند؛ ضمن اینکه خط لوله میان قطر و امارات متحده عربی که ۳۰ درصد انرژی اماراتی ها را تامین می کند، همچنان در حال ارسال انرژی است.  

بر همین اساس، مادامی که این مقدار از صادرات از سوی قطر انجام گیرد، تحریم های عربی بر روی اقتصاد قطر کم اثر خواهند بود.  

همچنین تا قبل از اعمال این تحریم ها، یک سوم مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق صادرات عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این کشور تامین می شد؛ اما اکنون با محاصره اقتصادی قطر، این موضوع از طریق ایران و ترکیه در حال جایگزین شدن است.  

بر پایه این گزارش، جمهوری اسلامی ایران تا کنون بیش از یکهزا و ۱۰۰ تن میوه تازه و بنشن به قطر صادر کرده است و از آن طرف هم، مواد لبنی ترکیه ای، یخچال سوپرمارکت های قطری را پر کرده است.  

البته شرکت های هندی توزیع مواد غذایی هم، دست بکار شده اند و ارسال مواد غذایی را از طریق هواپیماهای باری با پرواز مستقیم به قطر انجام می دهند.  

همچنین در حدود ۱۲ درصد از جمعیت قطر از ۲.۲ میلیون نفر، شهروند قطری هستند و دولت وابسته به نیروی کار از ملیت های مختلف است تا چرخه اقتصاد خود را به حرکت درآورد؛ این در حالی است که پیش بینی می شود در سال جاری میلادی، تعداد آنها به بیشترین رقم برسد که این موضوع می تواند به کاهش تاثیر تحریم ها بیانجامد.  

پیش از این، وزیر دارایی قطر گفته بود، در صورتیکه ما از تحریم یک دلار ضرر کنیم، کشورهای تحریم کننده هم یک دلار ضرر خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید