Performancing Metrics

پایان نگرانی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا | اتاق خبر
کد خبر: 395290
تاریخ انتشار: 4 تیر 1396 - 16:23
با اجرای سیاست قیمت تضمینی،علاوه بر شفافیت قیمت محصولات کشاورزی و کاهش بار مالی دولت، نگرانی کشاورزان از پرداخت به موقع مطالباتشان و دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان یافت

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سید وحید وحیدی با اشاره به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته، شیوه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت پیگیری می شد، اما از سال ۹۴ سیاست قیمت تضمینی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در بورس کالا به صورت آزمایشی اجرا و با موفقیت جایگزین خرید تضمینی شد؛ به طوریکه مزایای این طرح موجب شد تا در سال ۹۵ شاهد معاملات کل جو و ذرت کشور در بورس کالا باشیم.

وی افزود: اجرای موفق این طرح در کنار رضایت کشاورزان از پرداخت سریع و به موقع مطالباتشان باعث شد تا امسال نیز دولت تصمیم بگیرد، سیاست قیمت تضمینی را برای محصول گندم اجرایی کند؛ به طوری که طبق مصوبه هیات وزیران قرار است گندم ٤ استان براساس سیاست قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شود که این امر اقدام مناسبی از دید کارشناسان کشاورزی است.

وحیدی گفت: در سیاست قیمت تضمینی، دولت قیمت تضمینی را اعلام کرده و کشاورز محصولش را در بورس کالا عرضه می کند و اگر قیمت کشف شده محصول در بورس، پایین تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس ظرف چند روز به حساب کشاورز واریز شده و مابه التفاوت قیمت نیز از سوی دولت، پرداخت می شود که این روند موجب رضایت کشاورزان استقبال آنها از اجرای این سیاست شده است.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مزیت موجود در این طرح، کاهش بار مالی و درگیری کمتر دولت در روند خرید و فروش محصولات است؛ به طوری که کالا در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می گیرد و دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین نگرانی کشاورزان از پرداخت مطالباتشان پایان می یابد.

وحیدی با بیان اینکه کشاورزان براساس طرح قیمت تضمینی ظرف چند روز به حدود ۷۰ درصد پولشان می رسند گفت: تلاش کشاورزان جهت افزایش کیفیت محصولات خود نیز از دیگر مزیت های قیمت تضمینی است زیرا کشاورزان با پرداخت به موقع پول  سعی می کنند تا از طریق بالا بردن کیفیت، میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: بر این اساس می توان گفت طرح قیمت تضمینی به طور قطع در رشد تولیدات کشاورزی اثرگذارخواهد بود زیرا زماینکه کشاورزان از وجود بازاری برای فروش محصولات خود مطمئن باشند و بدانند که کیفیت محصولاتشان در قیمت گذاری تاثیرگذار است، به طور قطع برنامه ریزی هایی را در جهت تولید کالای با کیفیت انجام خواهد داد و میزان تولید خود را افزایش می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: بنابراین کشاورز با وجود طرح قیمت تضمینی از فروش محصولات خود با قیمتی که دولت تعیین کرده اطمینان دارد و از عدم انباشته شدن محصول خود در انبار آسوده خاطر است.

وی به همکاری مثبت وزارت جهاد کشاورزی با بورس کالا در زمینه اجرای طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همکاری مناسبی میان وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا وجود دارد و پیش بینی می شود که معاملات گندم در بورس کالا نیز همانند معاملات جو و ذرت با روندی مطلوب مواجه شود.

وحیدی تاکید کرد: بنابراین با عرضه گندم در بورس کالا می توان امیدواربود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش پیدا کند و گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش برسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت این محصول تشویق شوند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید