Performancing Metrics

عرضه مسکن در بورس کالا عملیاتی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 396469
تاریخ انتشار: 27 تیر 1396 - 10:02
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن

مشخص نیست که عرضه مسکن در بورس کالا با در نظر گرفتن چه اطلاعات و زیربنایی از بخش مسکن  که نیم دهه راکد بوده مطرح شده است. زمانی کالایی در بورس عرضه می‌شود که سازنده انبوه داشته باشد و بتوان فعالیت آن شرکت را ارزیابی و بررسی کرد. بنابراین زمانی مسکن به‌عنوان یک کالا قابل‌عرضه در بورس است که سازنده انبوه داشته باشیم و مسکن در قالب مجتمع‌های بزرگ از سوی سازنده عرضه شود. شرکت‌های انبوه‌ساز می‌توانند محصول یا همان مسکنی که ساختند را در بورس کالا عرضه کنند اما سؤال اینجاست که چند درصد از  بخش مسکن در ایران توسط انبوه‌سازان عرضه می‌شود؟

 90 درصد از عرضه مسکن در ایران توسط خرده سازان بخش خصوصی انجام می‌شود و تنها 10 درصد از این بخش در اختیار انبوه‌سازان است. کدام شرکت را می‌خواهید وارد بورس کالا کنید درحالی‌که متعلق به یک بانک یا یک‌نهاد است. بیشتر ساخت‌وساز در ایران در دست بخش خصوصی خرد است.

 بیشتر شرکت‌های انبوه‌ساز در ایران  متعلق به بخش دولتی یا عمومی است و نقش بخش خصوصی در آن به‌شدت کمرنگ است. تا چه اندازه بررسی اصول، زیربنا و قواعد کار خرده سازان مسکن قابل‌بررسی است؟ این‌یک اولویت برای عرضه هر کالایی در بورس است. طرح عرضه مسکن در بورس کالا تنها زمانی ممکن است که بتوانند خرده سازان مسکن را در قالب شرکت‌های قابل ارزیابی و محاسبه ساماندهی کنند. در آن زمان می‌توانند اثرگذاری حضور مسکن در بورس کالا را ارزیابی کرد و گفت این طرح جواب می‌دهد یا خیر. سؤال بزرگ از کسانی که ایده عرضه مسکن در بورس کالا را مطرح می‌کنند این است که اندازه و تعداد شرکت‌های فعال در بخش مسکن را محاسبه کرده‌اند؟

  به نظر من عرضه مسکن در بورس کالا مشکلی را حل نمی‌کند و طرح چنین ایده‌هایی برای حل معضل رکود مسکن که اشتغال و سرمایه‌گذاری در این بخش را تهدید کرده، عملیاتی تبلیغاتی و ژورنالیستی است. این طرح‌ها در عمل کمکی به مسکن نمی‌کند. ایده دهندگان باید مشخص کنند که تصمیم دارند با چه مکانیسمی سازندگان خرد را جمع کرده و وارد بورس کنند. چه تولیداتی را در بورس کالا عرضه کنند؟ آیا انبوه‌سازان که 10درصد از بخش مسکن را شکل می‌دهند می‌خواهند مسکن را در بورس عرضه کنند؟

 توضیح: مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده که از امسال مسکن وارد بورس می‌شود.به گفته او این روش کمک می‌کند که مسکن از رکود خارج شود. درواقع هرکس با هر مقدار پول می‌تواند در متراژ معینی از مسکن سرمایه‌گذاری کند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید