Performancing Metrics

ناکامی چین و‌ آمریکا در حل و فصل اختلافات اقتصادی | اتاق خبر
کد خبر: 396601
تاریخ انتشار: 30 تیر 1396 - 10:45
چین و آمریکا، به رغم برگزاری اولین دور از گفت و گوهای راهبردی جامع اقتصادی در واشنگتن، نتوانسته اند اختلافات عدیده تجاری خود را حل و فصل کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، یکی از مشکلات اصلی دو کشور مازاد تجاری بیشتر از 330 میلیارد دلاری چین در برابر آمریکاست، که در سال های اخیر همواره رشد فزاینده داشته است.

در شرایطی که آمریکا تاکید می ورزد مازاد تجاری چین باید کاهش یابد ، پکن اصرار دارد که تنها راه پایان دادن به این شرایط این است که آمریکا محدودیت صدور فناوری های پیشرفته را به این کشور لغو کند.

از سوی دیگر مقام های چینی در مذاکرات به آمریکا هشدار داده اند که نباید انتظار داشته باشد اختلافات تجاری با یک دور گفت و گو حل و فصل می شود.

وانگ یان معاون نخست وزیر چین در مطالبی که خبرگزاری شین هوا به آن اشاره کرده است، گفت:نمی توان با مذاکره، یک شبه اختلافات را برطرف کرد اما منازعه و مناقشه خیلی سریع می تواند مناسبات را تیره کند.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین هم نوشته است که دو کشور باید رهیافت هایی سازنده را برای حل کردن اختلافات و پایان دادن به موضوع مازاد تجاری پیدا کنند. بی توازنی تجاری را با اقدامات صحیح می توان برطرف کرد.
با وجود همه این اختلافات چین برای راضی نگه داشتن آمریکا در این گفت و گوها موافقت کرد که واردات از آن کشور را افزایش داده و صادرات خود را به آمریکا کاهش دهد.

چین در تلاش است برای حل مشکل بی توازنی تجاری با کشورهای دیگر، ضریب مازاد تجاری را در رشد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.

البته در این زمینه گام های برداشته است. در سال 2007 میلادی ضریب مازاد تجاری در رشد تولید ناخالص داخلی 10 درصد بود که الان به هفت دهم درصد کاهش یافته است و با توجه به اصلاحات اقتصادی بیش از یک و نیم درصد در سال جاری میلادی نخواهد بود.

وزارت دارایی چین در بیانیه ای آورده است که متاسفانه آمریکا به این کشور برای حل معضلات تجاری فشار می آورد، اما حاضر نیست محدودیت ها بر روی صادرات فناوری های پیشرفته برا ه چین کاهش دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید