Performancing Metrics

ترامپ تیمی را مأمور زمینه‌چینی برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام کرد | اتاق خبر
کد خبر: 396662
تاریخ انتشار: 31 تیر 1396 - 10:48
فارن‌پالیسی:
منابع خبری بامداد شنبه گزارش داده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا به گروهی از نزدیکان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور داده حالت احتمالی مربوط به اعلام عدم تأیید پایبندی ایران به «برجام» در گزارش سه‌ماه بعدی را بررسی کنند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از فارس، منابع خبری بامداد شنبه گزارش داده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به گروهی از نزدیکان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور داده زمینه‌های لازم را برای اعلام پایبند نبودن ایران به «برجام» در گزارش سه‌ماهه بعدی به کنگره فراهم آوند. 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در دومین گزارش سه‌ماهه خود به کنگره پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را تأیید کرد. 

رسانه‌های آمریکا با وجود این گزارش دادند که ترامپ با اکراه و پس از اصرار بعضی مقام‌های ارشد دولت، از جمله «تیلرسون» حاضر به تایید پایبندی ایران به برجام شد- موضوعی که ماندن آمریکا در این توافق هسته‌ای را کماکان در هاله‌ای از ابهام نگاه می‌دارد.

نشریه «فارن‌پالیسی» در خبری اختصاصی مدعی شد ترامپ بعد از دیداری پرمناقشه با تیلرسون در هفته جاری به گروهی از کارکنان مورد اعتماد خود در کاخ سفید دستور داد به بررسی زمینه‌ها برای جلوگیری از تأیید پایبندی ایران به برجام در گزارش سه ماهه بعدی بپردازند.

به نوشته فارن‌پالیسی، هدف ترامپ از این اقدام رسیدن به چیزی است که به نظر او وزارت خارجه‌اش در انجام آن ناکام مانده است: اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای. 

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به فارن‌پالیسی گفت: «رئیس‌جمهور، کارکنان کاخ سفید را مأمور زمینه‌سازی برای حالت احتمالی عدم تأیید (پایبندی ایران به برجام) در دوره بررسی ۹۰ روزه بعدی که اکتبر به پایان می‌رسد، کرد- وظیفه‌ای که او قبلاً به تیلرسون و وزارت دفاع محول کرده بود.»  

این منبع گفت: «رئیس‌جمهور به کاخ سفید گفته که می‌خواهد ۹۰ روز دیگر در موقعیتی باشد که عدم پایبندی (ایران به برجام) را اعلام کند و وظیفه آنها این است که او را به این نقطه هدف برسانند.»

فارن‌پالیسی می‌گوید با سه منبع که برای مشارکت در فرایند جدید به کاخ سفید دعوت شده‌اند و یا در جریان تصمیم ترامپ در این مورد قرار گرفته‌اند، گفت‌وگو کرده است.  

دولت ترامپ در حال انجام یک بررسی با مشارکت چندین نهاد در دولت آمریکا درباره سیاست‌های خود در قبال ایران است. نتایج این بررسی که احتمالاً تا پایان تابستان جاری اعلام خواهند شد ماندن یا خروج آمریکا از برجام را تأیید خواهد کرد.

تمامی این منابع، فرایند جدید را به منزله به حاشیه راندن وزارت خارجه آمریکا توصیف کرده‌اند. ترامپ احساس می‌کند که وزارت خارجه آمریکا با خودداری از ارائه گزینه‌های دیگر تصمیم خود برای تأیید پایبندی ایران به برجام را پیش برده است.

هر سه منبع گفته‌اند ترامپ هنگام ارائه گزارش سه ماهه اول از تیلرسون خواسته برای گزینه اعلام عدم پایبندی ایران زمینه‌چینی کند، وظیفه‌ای که تیلرسون در انجام آن ناموفق بوده است.

 یک منبع مطلع از نشست هفته جاری می‌گوید: «ترامپ مصمم است ظرف این ۹۰ روز، توافق هسته‌ای را مجدداً تأیید نکند.»

منابع مورد استناد فارن‌پالیسی البته می‌گویند هنوز برای اظهارنظر درباره اتفاقات بعدی بسیار زود است. آنها تأکید می‌کنند موضوع قطعی این است که به تیم جدید مأموریتی تازه محول شده و تا بعد از جلسه اول که احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود، جزئیات جدیدی در این باره آشکار نخواهد شد.

تصمیم جدید ترامپ بعد از ماه‌ها شکاف میان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران اتخاذ شده است.

«فارن‌پالیسی» با اشاره به دیدار پرتنش روز دوشنبه «ترامپ» و «تیلرسون» قبل از تأیید پایبندی ایران به توافق، نوشته «استیو بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید و «سباستیان گورکا»، معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار مکرراً از تیلرسون درباره مزایای تأیید پایبندی ایران توضیح خواسته‌اند.

این منبع می‌گوید: «آنها مدام از تیلرسون درباره اینکه چطور تأیید پایبندی برای امنیت ملی آمریکا مفید خواهد بود، سوال می‌پرسیدند.»

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور می‌خواست بداند که چرا باید توافق را تأیید کند و جواب‌هایی که تیلرسون می‌داد او را خشمگین می‌کرد.»

یک منبع دیگر گفت: «موضوع مربوط به این است که رئیس‌جمهور در آخرین جلسه مربوط به تأیید برجام که ۹۰ روز قبل‌تر بود از تیلرسون خواست بستری فراهم بیاورد تا بتواند گزینه‌هایش را بررسی کند.

وی افزود: «تیلرسون این کار را انجام نداد و ترامپ از این موضوع خشمگین است. او نمی‌تواند به وزیر خارجه‌اش برای انجام وظیفه‌اش اعتماد کند، بنابراین به گروه کوچکی از کارکنان کاخ سفید که بیشترین اعتماد را به آنها دارد، روی آورده است.» 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید