Performancing Metrics

اجرای سند چشم انداز در قاب وزارت نیرو | اتاق خبر
کد خبر: 396744
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 10:39
در اولین سال شروع به کار دولت یازدهم موضوع تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی وزارت نیرو به نتیجه رسید و نتایج این سند به بخش‌های زیرمجموعه ابلاغ شد.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزارت نیرو جزو معدود دستگاه‌های اجرایی کشور است که دارای برنامه راهبردی بلند مدت یکپارچه از سند چشم انداز تا برنامه عملیاتی برای تمامی بخش‌ها و حوزه‌های فعالیتی خود است.عالی ترین سند برنامه راهبردی وزارت نیرو بیانیه سند چشم‌ انداز است که همه منابع این وزارتخانه در جهت تحقق آن به کار گرفته می‌شوند. برنامه راهبردی وزارت نیرو از سطح چشم انداز تا سطح طرح‌ها و پروژه‌های عملیاتی را پوشش می‌دهد.

برخی از این اقدامات شامل ابلاغ سند چشم انداز و برنامه‌های عملیاتی مربوطه به شرکت‌های مادر تخصصی و معاونت‌های مرتبط و پیگیری اجرای آن، بررسی الگوهای مناسب استقرار برنامه راهبردی و تلاش در جهت تولید فرآیندهای مناسب پیاده سازی، رصد و بررسی تجربه پیاده سازی در سازمان‌های مشابه و بهره گیری از نظرات صاحب‌نظران مرتبط داخل و خارج وزارت نیرو و  رصد نرم‌افزارهای مناسب پیاده‌سازی است.

همچنین  قراردادن سرفصل سند چشم‌ انداز در گزارش‌های مجمع شرکت‌های مادر تخصصی وزارت نیرو، اقتباس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از سند چشم‌ انداز، استفاده از خروجی‌های سند چشم انداز در تدوین برنامه ششم توسعه، تهیه برنامه‌های عملیاتی بخش های زیرمجموعه براساس سند چشم انداز، تشکیل کمیته نظارت بر پیاده سازی سند چشم انداز و انتخاب پژوهشگاه نیرو به عنوان مشاور طرح پیاده سازی از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های سند چشم‌انداز است.

پس از تدوین برنامه سالانه شرکت‌ها براساس سند چشم انداز و برنامه‌های ابلاغی، پروژه‌های اولویت دار شرکت‌ها تعیین شده و اجرای آن‌ها در مجموعه صنعت آب و برق دنبال شد.

پروژه‌های اولویت دار بخش‌های زیرمجموعه که در دولت یازدهم در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز دنبال شده‌اند در حوزه تولید نیروی برق حرارتی  شامل راه‌اندازی ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نامی جدید تولید برق حرارتی، شروع عملیات اجرایی ۴۰۰۰ مگاوات بخش بخار سیکل ترکیبی در قالب قراردادهای بیع متقابل، اجرای طرح +IGV در توربین‌های گازی V۹۴.۲ با هدف افزایش ظرفیت عملی به میزان سه تا پنج مگاوات در هر واحد و مجموعا ۱۲۰ مگاوات در کل کشور، شروع طرح بازتوانی نیروگاه‌های بخاری شهید رجایی، شهید مفتح است.

همچنین شروع طرح نوسازی نیروگاه‌ گازی ری، شروع عملیات اجرایی ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید با سرمایه‌ گذاری بخش دولتی و خصوصی توسط بخش خصوصی، اصلاح مصرف آب در نیروگاه‌های همدان و اسلام‌ آباد اصفهان، استقرار نظام HSE و اخذ گواهینامه‌های معتبر در تمام نیروگاه‌ها، استقرار سامانه آنلاین پایش و کنترل آثار زیست محیطی در نیروگاه‌های حرارتی و راه‌ اندازی اولین واحد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان بالا (کلاسF ) از دیگر اقدامات تحقق یافته این بخش است.

 علاوه‌بر این در بخش انتقال و توزیع نیز افزایش ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع، توسعه استفاده از سیستم‌های CHP و CCHP در نیروگاه‌ها، ایجاد زیرساخت تلفات هوشمند در شبکه‌ توزیع، حمایت از شرکت‌های خدمات انرژی ESCO، توسعه مبحث مهندسی ارزش در کلیه طرح‌های صنعت برق و افزایش قابلیت اعتماد شبکه با اصلاح سیستم‌های حفاظتی و کاهش عملکرد ناخواسته سیستم‌های‌ حفاظتی محقق شده است.

در بخش آب نیز در راستای اجرای سند چشم‌انداز اموری همچون تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند، تهیه و اجرای برنامه عمل و تامین منابع مالی برای بازسازی، مرمت، اصلاح و علاج‌ بخشی تاسیسات آبی، طرح استقرار و نهادینه کردن نظام بهره برداری، حفاظت و نگهداری از منابع و تاسیسات آب کشور، مطالعه و بررسی وضعیت رودخانه‌های نیازمند ساماندهی مرزی و برنامه ریزی و اولویت بندی پروژه‌های سامان دهی رودخانه‌های مرزی انجام شده است.

همچنین مطالعه و اجرای ساماندهی، تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌های کشور، طراحی و استقرار سیستم نرم‌افزار مدیریت یکپارچه اطلاعات و آمار حفاظت و بهره‌ برداری از آب‌های زیرزمینی، طراحی و استقرار سیستم نرم افزار مدیریت یکپارچه اطلاعات و آمار حفاظت و بهره برداری از آب‌های سطحی، طرح استقرار و نهادینه کردن نظام بهره برداری، حفاظت و نگهداری از منابع و تاسیسات آب کشور، ارزیابی عملکرد طرح‌های تعذیه مصنوعی و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبریز، اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبریز و به هنگام سازی اطلس منابع آب کشور در سطح محدوده‌های مطالعاتی از دگر اقدامات بخش آب کشور در دولت تدبیر است.

از سوی دیگر مطالعه و تعیین شاخص‌های بهره وری آب در بخش‌های مختلف و سنجش و پایش آنها، اندازه گیری، مطالعه و شناسایی کیفیت منابع آب زیرزمینی، ارائه‌ی برنامه‌های حفاظت، احیاء و مرمت سازه‌های تاریخی آب، تجهیز قنوات و چشمه‌ها به ابزار اندازه گیری، مهار آب از طریق ذخیره سازی در مخازن سدها، توسعه و ایجاد شبکه‌های آبیاری زهکشی، تامین و استحصال آب از طریق مدیریت ابرها و طرح تحقیقات کاربردیموارد دیگری است که در بخشآب کشور اجرایی شده است.

در بخش آب و فاضلاب نیز اجرا و توسعه طرح‌های توزیع آب شهری، مطالعه و شناسایی طرح‌های مجتمع‌های آبرسانی روستاییفاجرا و توسعه طرح‌های آبرسانی به روستاها با اولویت اجرای طرح‌های مجتمع‌های آبرسانی روستایی دارای توجیه فنی و اقتصادی، اجرای عملیات اصلاح، بازسازی و نوسازی شبکه‌ةای آب شهرها و روستاها، ارتقاء، ایمن سازی و توسعه سامانه‌های گندزدایی آب و توسعه شبکه آزمایشگاهی میکروبی و بیولوژی اب اجرایی شده است.

همچنین تامین و استحصال آب از طریق شیرین سازی توسط بخش غیردولتی، اجرا و توسعه طرح‌های فاضلاب شهرها، ارزیابی و پایش تعداد طرح‌هایی که تمام یا بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسند، مطالعه طرح‌های فاضلاب شهرها، مطالعه، شناسایی و تحقیق در فناوری‌های نوین تصفیه فاضلاب، پیاده سازی الگوی بهینه مصرف آب شرب و بهداشتی در کشور و فرهنگ سازی و آموزش همگانی در راستای رعایت الگوی مصرف جز برنامه‌های اجرا شده وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب در دولت یازدهم ودده است.

مطالعه و تعیین قیمت تمام شده آب شرب در کلیه شهرها و اصلاح تعرفه‌های فروش، تجهیز حوزه‌های مستقل شبکه توزیع به لوازم اندازه گیری هوشمند، انجام مطالعات و شناسایی، نشت‌های انشعابات، شبکه توزیع، خطوط انتقال و مخازن، انجام مطالعات آب بدون درآمد و بالانس و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای پرسنل، مشاورین و پیمانکاران مرتبط جزموارد اجراییوزارت نیرو در قالب سند چشم انداز است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید