Performancing Metrics

کاهش هزینه حمل دریایی لازمه رونق صادرات به قطر | اتاق خبر
کد خبر: 396819
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1396 - 11:47
رئیس اتاق بوشهر در کارگروه توسعه صادرات مطرح کرد
نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوشهر با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران با محوریت صادرات به قطر برگزار شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوشهر با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران و شماری از مدیران دستگاه های اجرایی استان به میزبانی اتاق بندر بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بوشهر در این جلسه گفت: با تدابیر لازم باید زمینه کاهش هزینه حمل دریایی فراهم شود، زیرا تحقق این مهم می تواند صادرات به قطر را نیز رونقی دوچندان بخشد.

محمد عبادی افزود: هزینه های بالای ناشی از صدور صورتحساب برای شناورها توسط شرکت هدایت کشتی، اداره کل بنادر و دریانوردی و افزایش هزینه های سوخت حمل ونقل کالا به خارج کشور باعث افزایش هزینه تمام شده کالای صادراتی و فشار به صادرکنندگان می شود.

عبادی در ارتباط با صادرات مواد عذایی به قطر بیان کرد: صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی به قطر بازدهی و ارزآوری دلخواه را نداشته و می توان بیشترین تمرکز را در استان روی بخش معدن داشت.

وی تاکید کرد: قطر برای تهیه موادغذایی با کیفیت مدنظر خود می تواند از هر کشوری درخواست تامین موادغذایی داشته باشد ولی با توجه به نزدیکی آنها به بنادر ایران، تامین موادمعدنی از ایران توجیه پذیری اقتصادی زیادی برای آنان دارد.  با این حال اگر می خواهیم در عرصه صادرات موادغذایی به قطر حرفی برای گفتن داشته باشیم ناچار به کاهش هزینه های تمام شده ازجمله هزینه حمل دریایی هستیم.

عبادی اظهار کرد:  فعالیت فعالان حوزه تولید در دوران رکود یک ایثار است. آنها با توجه به اینکه در چنین شرایطی و در زیر سایه برخی از تحریم ها موفق به ایجاد اشتغال شدند باید مورد تجلیل قرار گیرند.

وی گفت: در چنین شرایطی که مشکلات فراوانی بر واحدهای تولیدی و صنعتی سایه گسترانیده، دولت باید با عزمی جهادی دخالت و انعطاف از خود نشان دهد. دولت باید یا حوزه تولید را مانند سود سپرده های بانکی از مالیات معاف کند یا بانک در برابر واحدهایی که حرکت چرخ اقتصاد کشور را شتاب می بخشد کوتاه بیاید.

رئیس اتاق بوشهر با بیان اینکه نرخ بهره تسهیلات بانکی نیز باید کاهش پیدا کند زیرا تسهیلات با نرخ 2 رقمی برای مالکان واحدهای تولیدی و صنعتی توجیه پذیر نیست، گفت: با توجه به شرایط کنونی اینکه بانک ها بخواهند با نگاه به گذشته فراروی بخش تولید و صنعت برای دریافت تسهیلات مانع تراشی کنند هیچکدام از این دو مجموعه راه به جایی نبرده و کشور برای خروج از رکود توفیقی نمی یابد.

وی یادآور شد: با تشکیل اتاق فکر در اتاق بوشهر، آماده احصا دیدگاه های مختلف برای ارائه به دولت هستیم، زیرا معتقدیم بدون ارائه راهکار به دولتی ها آنها نمی توانند در راستای رونق بخش های تولیدی و صنعتی گامی اساسی بردارند. همچنین در ارتباط با راهکارهای رونق صادرات باید قصور برخی از دستگاه ها با جریمه همراه شود زیرا تنها در این صورت موانع صادرات توسط بخش دولتی به حداقل می رسد.

برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت صادرات به قطر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این جلسه گفت: فرصت پیش آمده برای صادرات به قطر یک ظرفیت ارزشمند است که لازمه استفاده از آن مدیریت و برنامه ریزی دقیق است. پایین آمدن قیمت تمام شده برخی از کالاهای صادراتی به قطر می تواند میزان صادرات ایران به آن کشور را افزایش دهد.

سید محمد حسینی محمدی افزود: کشور قطر به دلیل درآمد سرانه بالا به نوعی بازار برندها نیز محسوب شده و باید کالای صادراتی به قطر از حداکثر کیفیت برخوردار باشد.

حسینی محمدی یادآور شد: هم اکنون هزینه حمل هوایی از استان های تهران و فارس به قطر هر کیلو 28 تا 30 هزار ریال است که با این شرایط باید راهکارهایی برای کاهش هزینه حمل صورت گیرد. شرکت کشتیرانی ایران نیز می تواند کشتی های خود را در خدمت حوزه صادرات به قطر قرار دهد.

ایجاد وحدت رویه در صادرات

معاونت ترانزیت و صادرت گمرکات استان بوشهر نیز در این جلسه گفت: در بحث صادرات باید از طریق ایجاد یک وحدت رویه موانع فراروی بخش صادرات به حداقل برسد.

بهروز قره بیگی اظهار داشت: در این راستا  طی دو هفته گذشته از سوی گمرک، 17 بند برای تسهیل صادرات بخشنامه شده که به کاهش موازی کاری موجود در این بخش کمک می کند. همچنین با تدابیر پیش بینی شده روند ارزیابی و کارشناسی مجدد نیز از گمرکات کشور حذف می شود.

معاون سازمان توسعه تجارت نیزگفت: در سال های اخیر گرایش به صادرات غیرنفتی روند افزایشی پیدا کرده و وابستگی درآمد و اقتصاد کشور به این موضوع بیشتر شده است. درآمدهای نفتی جوابگوی هزینه های دولت نیست به همین دلیل باید صادرات غیرنفتی را جدی گرفته و از هر فرصت و ظرفیتی برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی کشور استفاده کنیم.

محمد رضا مودودی گفت: همه مسئولان ذی‌ربط، توسعه صادرات غیرنفتی را جدی بگیرند و نباید با مانع تراشی برای بخش خصوصی مقابل افزایش صادرات غیرنفتی کشور بایستیم. در این ارتباط راهکار اصلی برای حل موانع ، طرح درست مشکل است زیرا با تجربه ای که در این سه سال داشتیم اگر طرح موضوع صحیح باشد به نتیجه مطلوب دست یافته‌ایم وآن بخش از مشکلات که در وزارتخانه مربوطه حل نمی شود از ظرفیت شورای عالی صادرات برای حل آنها استفاده شود.

مودودی ادامه داد: در حوزه دامپزشکی برای صادرات داروهای دامی مشکلاتی وجود داشت که با طرح آن در شورای عالی صادرات مشکل حل شد و بدون شک برای حل مشکل سوخت شناورهای باربری در استان نیز چنانچه در وزارت نفت به نتیجه لازم نرسیم از ظرفیت شورای عالی صادرات برای حل آن استفاده می کنیم.

وی یادآور شد: استان بوشهر بخش عمده ای از نیازهای ارزی کشور را تامین می کند. بدون شک تنها با دیدگاه های بخش خصوصی راه به جایی نخواهیم برد و در بخش صادرات نیازمند ایجاد یک زنجیره ساختاری قوی هستیم.

مودودی گفت : هم اکنون صادرات کشور همانند گذشته تنها محدود به بازارهای کشورهای منطقه و چین و هند نیست. آمریکا، آلمان و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که در پسا برجام به سبد صادرات ایران بازگشته اند و در سال گذشته معادل 90 میلیون دلار فرش و زعفران ایرانی به آمریکا صادر شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت افزود: در سال گذشته مجموع صادرات غیرنفتی کشور به 44 میلیارد دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال 94 از لحاظ وزنی 48 و از لحاظ ارزش 3.5 درصد افزایش پیدا کرد. در صورتی که اگر سال گذشته قیمت محصولات صادراتی مانند سال 94 بود رشد بیشتری  در میزان صادرات کشور شاهد بودیم.

مودودی با اشاره به تراز تجاری مثبت صادرات بر واردات کشور در سال 95 ادامه داد: میزان واردات کشور در سال گذشته 43.5 میلیارد دلار گزارش شد و در مقایسه با سال 94 افزایشی تک رقمی داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون به دنبال شناسایی مزیت های صادراتی استانها هستیم تا با توجه به آن برای بازاریابی در کشورهای هدف اقدام کنیم. علاوه بر ظرفیت های صادراتی کنونی، یکسری ظرفیت های فراموش شده ای نیزوجود دارد که توجه به آن می تواند راهی برای توسعه صادرات کشور باشد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید