Performancing Metrics

رکورزدنی ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 396963
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1396 - 09:48
معاون وزیر نیرو خبر داد:
معاون وزیر نیرو گفت: امسال پیک بار مصرف شبکه سراسری برق به رکورد بی سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده که نسبت به سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش پیک بار را نشان می دهد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، هوشنگ فلاحتیان عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت برق بهرمان، با بیان اینکه امسال سال بی نظیری را در مصرف برق تجربه می کنیم، گفت: امسال پیک بار مصرف شبکه سراسری برق به رکورد بی سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۸۰۰ مگاوات فقط افزایش پیک بار را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: دلیل این افزایش مصرف، گرمای بسیار زیاد در مناطق مختلف کشور و تغییر اقلیم است به نحوی که در برخی مناطق کشور تجربه افزایش ۱۶ درصدی مصرف برق بوده ایم که دلیل آن گرمای ۵۵ درجه ای در برخی مناطق کشور بوده است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف برق خانگی و رشد ۱۲ درصدی مصرف برق در صنایع بوده ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: با فعالیتهایی که در چهار سال گذشته انجام شد، حداقل هشت هزار مگاوات نیروگاه جدید را در سراسر کشور وارد شبکه سراسری کردیم که سهم استان کرمان هزار مگاوات بود.

فلاحتیان با اشاره به احداث نیروگاه سمنگان و نیروگاه گل گهر در استان کرمان، ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته بخش گازی این دو نیروگاه وارد مدار شد و تا پایان امسال و حداکثر تابستان سال ۹۷ بخش بخار این دو نیروگاه به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات وارد مدار می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این مطلب که تراز تولید و مصرف برق در استان کرمان در سه سال گذشته منفی بوده است، افزود: این در حالی است که اکنون استان کرمان بیش از ۳۰۰ مگاوات صادرات برق به استانهای پیرامون خود دارد و کمتر از یک سال آینده این ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار این ظرفیت سازی در تولید برق در استان کرمان، ظرفیت های شبکه های انتقال برق و فوق توزیع استان در بخش پست ها سه هزار مگاوات آمپر افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: پیک بار استان امسال حدود دو هزار و ۲۰۰ مگاوات بوده به این معنا که سه هزار مگاوات آمپر ظرفیت جدید ایجاد شده یعنی ۱.۵ برابر کل میزانی که قبلاً وجود داشته تاسیسات انتقال و فوق توزیع ایجاد شده است.

فلاحتیان به فعالیتهای گسترده در بخش توزیع برق پرداخت و گفت: تلفات برق در سطح شمال و جنوب استان کرمان به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در جنوب استان کرمان تلفات برق از ۲۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده اگر چه این مقدار نیز باید کاهش پیدا کند، در شمال استان کرمان نیز در چهار سال گذشته تلفات برق بیش از ۱۵ درصد بوده که در حال حاضر حدود ۱۰.۵ درصد است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از کاهش پنج درصدی تلفات برق در کشور خبر داد و افزود: در شروع به کار دولت یازدهم کل نیروگاههای تجدیدپذیر کشور ۱۶۵ مگاوات بود که اکنون این رقم به ۳۶۵ مگاوات رسیده و تا پایان سال به ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خواهیم رسید که اتفاق بزرگی است.

فلاحتیان تصریح کرد: عزم خود را جزم کرده ایم که سهم قابل توجهی از برق کشور را از منابع تجدیدپذیر مثل خورشید و باد تامین کنیم چون آثار زیست محیطی سوختهای فسیلی انکارناپذیر است.

این مقام وزارت نیرو با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان زیرساخت برق در استان کرمان ایجاد شده است، ادامه داد: این سرمایه گذاری ها شامل هزار مگاوات نیروگاه جدید با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان و تقریباً معادل همین مبلغ یعنی دو هزار میلیارد تومان تسهیلات توزیع، فوق توزیع و انتقال است و البته کار بسیار سنگینی در کرمان ایجاد شده چرا که این استان بسیار وسیع است و مزیت های زیادی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آن وجود دارد.

وی عنوان داشت: در استان کرمان در سالهای آینده با فضای مناسبی که وجود دارد و انرژی هایی که ایجاد شده صنایع جدید شکل می گیرد و نیاز به انرژی برق افزایش پیدا می کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ابراز کرد: در سال گذشته حداکثر پیک بار برق در استان کرمان هزار و ۷۵۰ مگاوات بود که امسال تاکنون دو هزار و ۲۸۶ مگاوات است یعنی ۳۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق در استان اتفاق افتاده است.

فلاحتیان در ادامه خواستار مدیریت مصرف برق شد و تصریح کرد: انرژی برق زمانی مطلوبیت استفاده را دارد که در جایی مصرف شود که تبدیل به ثروت ملی و ارزش افزوده برای کشور شود و بتواند تولید و اشتغال برای نسل جوان و بیکار ایجاد کند.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه مردم استان کرمان دغدغه ای بابت برق به عنوان یک شریان حیاتی و پایه رشد اقتصادی نداشته باشند، تصریح کرد: امیدواریم این فعالیت زمینه ساز رشد و شکوفایی منطقه را فراهم کند.

فلاحتیان در پایان با اشاره به بهره برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت بهرمان، گفت: این تاسیسات با ۴۵ میلیارد تومان بهره برداری شده است و باید گفت صنعت برق صنعت زیربنایی و هزینه بر است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید