Performancing Metrics

فلزات اساسی گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاران بورسی | اتاق خبر
کد خبر: 397463
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1396 - 17:39
مدیر امور سهام شرکت ملی مس تاکید کرد
مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه ۳.۱ درصد از ذخائر جهانی مس در ایران قرار دارد می‌گوید با توجه به پتانسیلی که در حوزه مس وجود دارد سرمایه‌گذاری در بورس می تواند به حوزه فلزات اساسی ورود کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهروز رحمتی - مدیر امور سهام، سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران، در جمع تعدادی از فعالان بازار سرمایه ایران، گفت: از ۷۲۰ میلیون تن ذخائر مس موجود در جهان ۲۲ میلیون‌اش در ایران است، به این معنا که ۳.۱ درصد از ذخائر جهانی مس در ایران قرار دارد. این در حالی است که ما در ایران فقط هفت درصد از کل مساحت ایران را مورد اکتشاف قرار داده‌ایم و ۹۳ کل مساحت ایران هنوز دست نخورده است.

رحمتی افزود: با توجه به پتانسیلی که در حوزه مس وجود دارد، سرمایه‌ گذاری‌ها در بورس می‌تواند به حوزه فلزات بیاید. برای ورود سرمایه‌ گذاران به یک حوزه چند شرط وجود دارد که یکی از آنها اقتصادی بودن و دیگری داشتن معدن در آن مورد خاص است. همچنین باید پتانسیل اولیه برای سرمایه‌ گذاری هم وجود داشته باشد که در مورد مس همه این شروط وجود دارد.

وی درباره‌ی کمربند جهانی مس، گفت: یک کمربند جهانی در آمریکای جنوبی واقع در شیلی و پرو وجود دارد و همچنین کمربند دیگر از اروپا شروع می‌شود. از صربستان، یوگسلاوی، بلغارستان، ترکیه رد می‌شود و از شمال غرب ایران وارد کشور می‌شود و قطر ایران را طی می‌کند و از کرمان، اصفهان، یزد می‌گذرد. از  سیستان و بلوچستان وارد پاکستان می‌شود، به چین می‌رود و به معدن بزرگ دنیا در اندونزی ختم می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد ما پتانسیل قوی در حوزه مس داریم و سرمایه‌ گذاری‌ بر روی آن می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مدیر امور سهام، سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به این که آیا استهلاک سال ۱۳۹۶ را مطابق قانون جدید برآورد خواهید کرد، اظهار کرد: سال گذشته بخشنامه‌ای آمد که طی آن نرخ‌های استهلاک تغییر کرد و به همین دلیل ما هم آن نرخ را اصلاح کردیم و سال جدید هم شرایط ادامه پیدا خواهد کرد، مگر این که بخشنامه جدیدی تصویب شود.

رحمتی در پاسخ به این سوال که هزینه حقوق و عوارض دولتی که در صورت‌های مالی خود شناسایی کردید به کجا پرداخت می‌شود و برای چیست؟ ادامه داد: حقوق و عوارض و بهره مالکانه به دولت پرداخت می‌شود. ما پروانه بهره‌برداری مس را تا ۲۳ سال آینده نیز گرفته‌ایم که خبر خوبی برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه است، ولی هزینه‌ای را جهت حق بهره برداری باید به دولت پرداخت کنیم. متولی دریافت این عوارض و بهره مالکانه وزارت صنایع و معادن است و ما این مبلغ را به حساب سازمان صنعت و معدن استان‌ها واریز می‌کنیم.

وی در پاسخ به این که چرا کنسانتره مس را در همان مقطع به فروش نمی‌رسانیم و درباره‌ی حاشیه سودش توضیح دهید، گفت: در زنجیره تولید ۹۰ درصد حاشیه سود تا مرحله تولید کنسانتره است و ما تا آنجا که بازار به ما اجازه می‌دهد کنسانتره را می‌فروشیم. سال گذشته از یک میلیون و یکصد کنسانتره حدود ۵۰۰ هزار تن‌اش را مستقیما صادر کردیم ولی در تمام دنیا این طور نیست که چون حاشیه سود محصول ۹۰ درصد است از آن ۱۰ درصد صرفه‌ نظر شود.

مدیر امور سهام، سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: تمام دنیا سعی می‌کنند ۱۰۰ درصد سود فرآیند را بگیرند. منطقی است اگر سرمایه داشته باشیم، تلاش می‌کنیم آن ۱۰ درصد سود را هم بگیریم و در این راستا در حال حرکت هستیم. از آنجایی که یکی از سهامداران دولت است ما مکلف هستیم ۱۰۰ درصد پاسخ به نیازهای داخلی را بدهیم. کنسانتره در بازار به خودی خود به هیچ عنوان مصرف نمی‌شود و مسی که در بازار بین الملل مصرف می‌شود مس ۹۹.۹۹ درصد است، پس اگر حتی زیان‌ده باشد ما باید به اندازه مس مصرف داخلی کاتد تولید کنیم و در اختیار مصرف کننده داخلی قرار دهیم.

رحمتی در پاسخ به این که سیاست شما برای تغییر نیروی انسانی که مقداری متورم است، چیست؟ تصریح کرد: نیروی انسانی شرکت بیش از ۲۰ هزار نفر بود و علی‌رغم این که در سال گذشته دو پروژه تولید کنسانتره ۳۰۰ هزار تنی داشتیم و حداقل باید ۱۰۰۰ نفر نیروی جدید به کار می‌گرفتیم نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه به ازای نیروهایی که بازنشست شده‌اند هم نیروی جدید جذب نکردیم.

 

وی توضیح داد: با توجه به این که کشور با مشکلات اشتغال مواجه است، ما نمی‌توانیم تعدیل نیرو کنیم ولی در عوض به جای افرادی که بازنشست می‌شوند کارکنان جدیدی را جذب نمی‌کنیم و تعدیل را به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهیم. در نتیجه پروژه‌هایی که شروع می‌شود از نیروهای موجود به آن تزریق می‌شود.

مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه براساس طبقه ‌بندی شرکت‌ های بورسی براساس ارزش بازار در پایان سال ۹۵، شرکت مس به رتبه پنجم بورس دست ‌یافته است گفت: ارزش بازار سهام شرکت مس در سال گذشته نسبت به سه‌ سال قبل به بیشترین میزان به مبلغ ۱۰۰٫۳۵۰٫۰۰۰ میلیون ریال رسیده است. شرکت مس در حوزه فروش در سال ۹۵ به مجموع ارزش فروش به میزان بیش از ۷۰هزار میلیارد ریال که رکورد تاریخی فروش کل سالیانه شرکت است، دست یافت.

رحمتی اضافه کرد: صادرات بیش از ۱۰۰هزار تن کاتد مس، ۵۰۰هزار تن کنسانتره مس و در حدود ۱۳۰۰ تن اکسید مولیبدن به کشورهای مختلف دنیا که همگی رکورد تاریخی فروش صادراتی سالیانه شرکت هستند، از موفقیت ‌های شرکت مس در زمینه فروش در سال ۹۵ بود.

وی ادامه داد: نکته مهم در زمینه فروش محصولات شرکت به مصرف‌ کنندگان نهایی مس دنیا، انعقاد قراردادهای فروش End user است که دستاوردی مهم در این زمینه محسوب می شود.

مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس با بیان اینکه علی‌ رغم رکود جهانی و کاهش قیمت مس، پیشبرد طرح ‌های توسعه ‌ای متوقف نشد، اظهار کرد: تکمیل و بهره ‌برداری از ۱۰ پروژه جدید در مناطق مختلف در سال ۱۳۹۵ نشان‌ دهنده این است که شرکت مس در این دوره، پیشبرد طرح‌ های توسعه ‌ای را متوقف نکرد.

وی ادامه داد: فاز دو تغلیظ سرچشمه و سونگون از مهم ‌ترین طرح‌ های توسعه ‌ای هستند که افتتاح شد.  البته این دو در سال ۹۴ افتتاح شدند ولی در سال ۹۵ به مرحله تثبیت و ظرفیت کامل تولید رسیدند و باعث شدند ارزش‌ افزوده زیادی برای شرکت ایجاد شود.

مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه سود شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان سود با کمترین میانگین قیمت مس در طی ده‌ سال گذشته به ‌دست‌ آمده است، اظهار داشت: میانگین حاشیه سود شرکت مس بین سال‌ های ۸۴ تا ۹۲، ۴۲درصد بوده است ولی متأسفانه به ‌خاطر تحریم‌ ها حاشیه سود شرکت کاهش پیدا کرد؛ با این ‌حال، حاشیه سود شرکت مس در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با رشد ۱۱درصدی به ۲۳درصد رسید.

مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس درباره روند کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات نهایی شرکت طی سه ‌سال اخیر گفت: قیمت تمام ‌شده کاتد مسی پالایشگاه و لیچینگ به ‌ازای هر تن ۴۶۵۷ دلار در سال ۹۳ به ۳۹۰۰ دلار در سال ۹۵ رسیده است.

وی تصریح کرد: کاهش حدود ۸۰۰ دلاری قیمت تمام ‌شده سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳، به میزان ۱۶٫۲ درصد حاصل افزایش بهره ‌وری و کنترل هزینه‌ ها در شرکت مس است.

رحمتی با بیان اینکه باز پرداخت تسهیلات و بدهی ‌ها در سال ۱۳۹۵ یکی از عوامل مهم کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات شرکت مس است، گفت: در سال گذشته با حسن تدبیر، میزان بدهی شرکت از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به صفر رسید و هم ‌اکنون شرکت مس بدهی به بانک ‌ها ندارد.

وی  بیان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در آخرین رتبه ‌بندی شرکت بورس در پایان سال ۱۳۹۵، در بین ۵۰ شرکت فعال ‌تر بورس رتبه ۵ را کسب کرده است که کسب این توفیق با وجود شرایط اقتصادی کشور دستاورد بسیار ارزشمندی محسوب می‌ شود.

مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس با اشاره به اینکه در سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار بازده منفی ۴.۹ درصدی را تجربه کرد، گفت: با وجود این بازده منفی، سهام شرکت مس در پایان سال ۹۵ بازدهی مثبت ۳۵درصدی را تجربه کرد که این نیز توفیقی قابل‌ ستایش است که با هم ‌دلی و همکاری همه ارکان شرکت و حاکم شدن تدبیر در شرکت مس به‌ دست آمد.

رحمتی با تاکید بر اینکه سهام شرکت فرصت مناسبی برای سرمایه ‌گذاری است و طی ۱۱ سال گذشته بازدهی مثبت ۶۰۳ درصدی را تجربه کرده، گفت: میانگین سالیانه بازدهی سهام ‌دارانی که از بدو پذیرش سهام شرکت در بورس، سهام‌ دار شرکت بوده‌ اند، در حدود ۵۵ درصد در سال بوده است.

وی که در جمع خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه و در جلسه ای که با همکاری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار صحبت می کرد، تصریح کرد: مقایسه بازدهی بازارهای مهم کشور در سال ۹۵ اعم  بازار طلا (۸٫۴درصد-)، سکه (۱۸درصد)، ارز (۸درصد)، نرخ سود سپرده بدون ریسک بانکی (۱۸درصد)، اوراق مشارکت (۱۸درصد) و… در سال ۱۳۹۵ نشان ‌دهنده موقعیت قابل‌ توجه بازدهی سهام از جمله سود شرکت ملی صنایع مس ایران (۳۵٫۴%) در مقایسه با سایر بازارهاست.

مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه براساس طبقه ‌بندی شرکت‌ های بورسی براساس ارزش بازار در پایان سال ۹۵، شرکت مس به رتبه پنجم بورس دست ‌یافته است گفت: ارزش بازار سهام شرکت مس در سال گذشته نسبت به سه‌ سال قبل به بیشترین میزان به مبلغ ۱۰۰٫۳۵۰٫۰۰۰ میلیون ریال رسیده است.

وی افزود: همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران در بین ۴۷۷ شرکت پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار، از لحاظ ارزش اسمی سرمایه رتبه ششم را در پایان سال گذشته کسب کرده است.

رحمتی با اشاره به اینکه در سال گذشته به رکورد بیشترین تعداد سهام‌ دار از بدو پذیرش در بورس دست یافتیم گفت: تعداد سهام‌ داران شرکت در پایان سال ۹۵ با بیش از ۳۷ هزار نفر به یک رکورد تاریخی دست یافت که این امر نشان ‌دهنده اقبال بازار سرمایه به سهام شرکت ملی صنایع مس ایران است.

مشاور مدیرعامل شرکت مس در پایان با تاکید بر اینکه صنعت مس به ‌خاطر وجود سه فاکتور پتانسیل‌ های معدنی کشور، اقتصادی بودن فرایند براساس اقتصاد آزاد بین ‌الملل و امکان تامین مالی اقتصادی از بیشترین مزیت برای سرمایه ‌گذاری و توسعه در کشور برخوردار است، گفت:خوشبختانه این روند در ۴ ماه نخست سال ۹۶ نیز ادامه یافته و با توجه به تقاضای جهانی و بهبود جایگاه مس و حفظ  سرآمدی این صنعت نسبت به رقبا انتظار می رود، این رکوردها بازهم شکسته شود و جایگاه این صنعت در داخل و جهان بهبود یابد.  صنعت مس، اقتصادی ‌ترین و استراتژیک ‌ترین صنعت فلزات پایه قرن بیست ‌و یکم و بهشت سرمایه‌ گذاران معدنی در دنیا و ایران می ‌تواند قلمداد شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید