Performancing Metrics

كشش ناپذيري بازار ارز براي صعود | اتاق خبر
کد خبر: 397507
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1396 - 11:12
دکتر داوود سوری تشریح کرد:
چند روزی است که نرخ دلار رو به افزایش گذشته و به تبع خود، نرخ سایر ارزها را نیز بالا برده است. اکنون این نرخ‌ها سودای گرانی دارند و می‌خواهند تا می‌توانند بالا بروند؛ اما نکته اینجا است که بازار چنین قدرتی را در تحقق این رویا ندارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اگزیم نیوز، قیمت دلار در اقتصاد ایران بسيار حائز اهميت است. از سوي ديگر تحریم های اقتصادی بر روند تغییرات نرخ ارز بسیار موثر خواهد بود و شدت یافتن آن می تواند موجب افزایش مجدد نرخ دلار شود. هرچند که پیش بینی درباره آینده تحریم ها دشوار است و چندان مشخص نیست که به چه سرانجامی می رسد. این در شرایطی است که اقتصاد ایران برای پیشرفت نیاز به آرامش ارزی دارد. در این راه باید بعد از شکل گیری ثبات به تک نرخی کردن ارز برسیم. در این صورت است که سرمایه گذاری در اقتصاد شکل خواهد گرفت.

در این خصوص دکتر داوود سوری، اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه نوسانات اخير به دليل عوامل موجود در بازار است، گفت: دولت بايد زمینه را برای آزاد سازی نرخ ارز فراهم کند و بعد از آن اجازه دهد تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند نه آنکه بدون توجه به الزامات اقتصادی، قیمت ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: چند روزی است که نرخ دلار رو به افزایش گذشته و به تبع خود، نرخ سایر ارزها را نیز بالا برده است. اکنون این نرخ‌ها سودای گرانی دارند و می‌خواهند تا می‌توانند بالا بروند؛ اما نکته اینجا است که بازار چنین قدرتی را در تحقق این رویا ندارد و هنوز هم دولت، بزرگترین عرضه کننده ارز در بازار است. بدين ترتيب نمي توان پيش بيني كرد بلكه بايد صبر كرد و ديد كه چه روندي را در پيش خواهد گرفت.

سوري افزود: به عبارت ديگر پيش بيني نرخ ارز بسيار سخت است چرا كه متغيري نيست كه در بازار تعيين شود و نقش و دخالت دولت در آن بسيار اهميت دارد. البته اگرچه این نرخ‌ها همچنان آرام است و هنوز خیلی در بازار نمی توان از آن برداشت نوسان جدی داشت، اما با همین نوسان اندک هم بسیاری زنگ خطرها را به صدا درآورده اند و بر این باورند که دولت باید یک بار برای همیشه، تکلیف نرخ ارز را مشخص کرده و راه را برای رقابتی کردن بازار ارز و تنظیم بازار بر اساس عرضه و تقاضا هموار کند.

به گفته اين اقتصاددان در این میان عوامل مختلفی برای وضعیت کنونی بازار ایران از سوی کارشناسان و فعالان بازار ارز مطرح می‌شود که دامنه آن از دخالت دولت در بازار ارز و تمایل به اندکی گرانی دلار تا مطرح شدن برخی تحریم‌های جدید بر علیه ایران و تاثیر آن بر بازار ارز کشیده می شود.

وي در خصوص اينكه در حال حاضر اقتصاد به نرخ هاي بالاتر ارز نياز دارد يا پايين تر، گفت: ما نمي توانيم در خصوص نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد صحبت كنيم چرا كه اين مقوله بايد توسط بازار تعيين شود. ولي با توجه به وضعيت كلي و گرايشي كه براي روند صعودي نرخ ارز مشاهده مي شود و همچنين دخالت هاي دولت مبني بر محدود كردن واردات و يا عرضه ارز مشخصا نشاندهنده آن است كه نرخ ارز مي بايستي رقمي بالاتر از اين عدد را داشته باشد.

سوري با اشاره به اينكه با افزايش فروش نفت منابع ارزي تقويت شدند، گفت: با توجه به اینکه عمده درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت و گاز حاصل می‌شود و این منابع نیز متعلق به بخش عمومی و در اختیار دولت است، دولت نقش تعیین‌کننده‌ای را در سمت عرضه بازار ارز دارد و در سمت تقاضا نیز سیاست‌های معمول دولت از طریق وضع تعرفه و محدودیت‌های مقداری بر تجارت خارجی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تقاضای ارز دارد. از این رو است که تعیین نرخ ارز خواهی نخواهی متاثر از سیاست‌های دولت است.

به گفته اين استاد دانشگاه نرخ ارز متغيري است كه تعادل را به صادرات و تجارت خارجي كشور ارتباط مي دهد و نبايد از آن سياست حمايتي داشت و نرخ آن را پايين نگه داشت.

اين اقتصاددان با اشاره به اينكه ريسك هاي منطقه اي و فرامنطقه اي همچون عربستان و آمريكا بر اقتصاد كشور ما تاثير دارند، گفت: وضعیت امنیتی منطقه ما بسيار حساس است و خواهي نخواهي ريسك هاي منطقه اي و فرامنطقه اي با نفوذي كه دارند باعث ايجاد مشكل براي تجارت خارجي ما مي شوند و به نوعي هزينه هاي هنگفتي را به كشور تحميل مي كنند كه ما بايد اماده پذيرش هزينه هاي بيشتر و مشكلات حوزه تجارت باشيم.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید