Performancing Metrics

نگاهی به تولید و صادرات کولر آبی در روزهای داغ تابستان | اتاق خبر
کد خبر: 397722
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1396 - 17:33
طبق آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید کولر آبی در کشور حدود ۸۰۰ هزار دستگاه اعلام شده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در سالهای گذشته صادرات کولرهای آبی توانسته است ارزآوری خاصی برای کشور به همراه داشته باشد به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۵ در مجموع ارزش صادرات این بخش به ۱۴۷ میلیون دلار رسیده و از نظر وزنی نیز ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن کالا به کشورهای مختلف صادر شده است.

البته این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۴ با کاهش ۱۱ میلیون دلاری همراه بوده و نسبت به سال‌هایی مانند سال ۱۳۸۹ که صادرات این بخش به ۱۹۰ میلیون دلار رسیده بود، فاصله‌ای قابل توجه دارد اما همچنان عراق، افغانستان، سودان، ترکیه، اردن و ایتالیا به عنوان بازاری برای صادرات این کالا به شمار می‌روند.
 نکته جالب آنکه ۹۳ درصد صادرات کولرهای آبی به مقصد عراق بوده و پنج درصد آن به افغانستان صادر می‌شود. در کنار صادرات کولرهای آبی در این حوزه وارداتی نیز صورت می‌گیرد که حجم واردات این کالا به مراتب کمتر از صادرات آن بوده و در سال گذشته تنها ۳۰۰ هزار دلار ارز از کشور برای واردات کولرهای آبی خارج شده است.
کشورهای ایتالیا، چین، هند و امارات متحده عربی به عنوان عمده صادرکنندگان این کالا به ایران شناخت شده اند.
 به این ترتیب کشور ایتالیا در این حوزه ۶۳ درصد صادرات کولر به ایران را به خود اختصاص داده و پس از آن چین با ۲۶ درصد، امارات متحده عربی و هند هر یک با ۴ درصد بخش‌های دیگری از این بازار را از آن خود کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۳ میلیارد دلار صادرات در این بخش صورت گرفته است که عمده این صادرات مربوط به کشورهای چین، آمریکا، ایتالیا، هند و استرالیا بوده‌ است. همچنین عمده واردکنندگان این کالا را می‌توان ویتنام، آمریکا، ترکیه، اندونزی و عراق دانست.
 بر سر راه صنعت تولید کولرهای آبی کشور مشکلاتی نیز وجود دارد که می‌توان از نوسانات قیمت و بالا بودن تعرفه مواد اولیه، عدم نظارت صحیح بر کیفیت کالا، مشکل در تصفیه دیون و بدهی‌های بانکی، بالا بودن قیمت تمام شده به عنوان برخی از این مشکلات اشاره کرد.
 همچنین مشکل نقدینگی و تامین منابع مالی مورد نیاز، عدم بهره‌برداری لازم از توان تولیدی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، ضعف برنامه‌ریزی جهت نصب ظرفیت‌های تولیدی متناسب با تقاضای بازار، عدم اتصال به زنجیره ارزش جهانی، ضعف برنامه‌ریزی به جهت هوشمندسازی و استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی در محصولات صادراتی و ورود کالاهای لوازم خانگی به صورت قاچاق می‌تواند به عنوان دیگر مشکلات پیش پای تولید این کالا مورد اشاره قرار گیرد.

در حوزه صادرات کولرهای آبی نیز مشکلاتی وجود دارد که خروج کولرهای بی‌کیفیت از مرزها، عدم بهره مندی از خدمات پس از فروش، محدود بودن دامنه بازارهای هدف، عدم بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی جهت برندسازی محصولات تولیدی و صادراتی، توان پایین رقابت، عدم سرمایه‌گذاری خارجی جهت انتقال تکنولوژی برتر برخی از این مشکلات به شمار می‌ رود.
همچنین عدم حمایت جدی دولت از حضور شرکت ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نداشتن استراتژی مشخص صادراتی، کوتاه مدت بودن قوانین و مقررات، پایین بودن نرخ پایه ارزش صادراتی محصولات لوازم خانگی، متناسب نبودن نرخ ارز با تورم کشور و متناسب نبودن استاندارد کالاهای صادراتی با استانداردهای کشورهای هدف از جمله عراق از دیگر معضلات پیش روی صادرات کولرهای آبی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید