Performancing Metrics

شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم نیست | اتاق خبر
کد خبر: 397730
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1396 - 20:10
یک نماینده مجلس عنوان کرد؛
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه یکسان سازی نرخ ارز یک مزیت برای اقتصاد کشور است اما هنوز شرایط و متغیرهای نظام تک قیمتی در کشور فراهم نیست.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالرضا مصری افزود: برخی ریسک‌های تحمیلی مانع تک نرخی شدن ارز می‌شود، مانند تحریم بانک مرکزی که در جهان محدودیتی بی نظیر محسوب می‌شود، که همین مسئله اخلال جدی در نظام ارزی کشور ایجاد می‌کند.

وی در توضیح سخنانش درباره اخلالی که تحریم در نظام ارزی کشور ایجاد می‌کند، گفت: عمده ارز کشور وجه حاصل از فروش نفت است که برابر قانون از طریق نظام بانک مرکزی به بودجه‌های کشور وارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در این شرایطی اگر این نظام ارزی به ناگهان تغییر کند، می‌تواند شوکی را در بازار ایجاد کند، گفت: مثلاً امکان دارد نرخ دلار به صورت مقطعی دو برابر شود و که بانک مرکزی با ورود کاتالیزوری در پی بازگشت به سیستم تک نرخی باشد اما همین شوک ایجاد شده به نقطه قبل از شوک برگشت پذیر نخواهد بود.

وی صحبت‌های خود را با مثالی تکمیل و خاطرنشان کرد: فرض کنید دلار ۳ هزار تومان است و با یک شوک به ۵ هزار تومان برسد، برای بازگشت به نرخ ۳ هزار یا ۳ هزار و پانصدرتومان، اگر در قبل یک میلیارد دلار هزینه لازم بود، از این پس باید بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه شود چون با اعتمادی که از بازار سلب شده بسیاری برای خرید ارز حریص شده‌اند.

مصری ادامه داد: با تهدیدهایی که همچنان کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند نمی‌توان متغیرهای موجود در تعیین نرخ ارز را حذف کرد که اگر بخواهیم بدون توجه به این واقعیات اقدام کنیم در بازار عرضه و تقاضا شوک ایجاد می‌شود، ضمن آن که بازگشت به شرایط موجود نیز در آن زمان مشکلات بیشتری را موجب می‌شود، بنابراین تغییر در نظام‌های پولی بانکی نباید کوتاه مدت باشد و باید دست کم برای آن ظرف زمانی ۵ ساله در نظر گرفت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید