Performancing Metrics

تایید تخلف در دو هلدینگ بزرگ اقتصادی و ورود مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 398197
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1396 - 15:39
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نه‌تنها در شرکت‌های زیرمجموعه شستا تخلفات اداری و مدیریتی وجود دارد بلکه این شرکت‌ها شفافیت اطلاعات مالی ندارند و اطلاعات آن‌ها در سامانه کدال وارد نمی‌شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با برنامه پایش در مورد تخلفات شرکت‌های زیرمجموعه شستا و دو هلدینگ خلیج‌فارس و تاپیکو گفت: بر اساس اصلاح بندهایی از قانون سیاست‌های اصل ۴۴ که تقریباً دو سال پیش اصلاح و به تصویب رسید، مجموعه بنگاه‌های اقتصادی مربوط به بنگاه‌های عمومی مثل سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور یا بخش‌های دیگر که در قالب مجموع نهادها در حال فعالیت هستند موظف‌اند صورت‌های مالی خود را در سیستم کدال بورس افشا بکنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی این اطلاعات در سیستم کدال بورس افشا می‌شود همه‌چیزی که به‌عنوان نظام کنترلی از آن نام‌برده شده چه در حوزه اطلاعات مدیریتی که آیا مدیران بازنشسته هستند یا اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت مدیران و اطلاعات مالی شرکت‌ها باید در آن گذاشته شود.

پور ابراهیمی افزود: اشکال اساسی این است که نه‌تنها در شرکت‌های زیرمجموعه شستا تخلفات اداری و مدیریتی وجود دارد بلکه این شرکت‌ها شفافیت اطلاعات مالی ندارند و اطلاعات آن‌ها در سامانه کدال وارد نمی‌شود.

وی گفت: بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد در حال حاضر در شرکت‌های زیرمجموعه شستا ضوابط و اطلاعات قانونی مثل بحث تبصره اصلاحی ماده ۲۴۱ قانون تجارت که می‌گوید یک نفر نمی‌تواند در هیئت‌مدیره دو شرکت باشد رعایت نمی‌شود و افرادی هستند که در هیئت مدیر دو شرکت اکنون مشغول کارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بخش دیگری از اطلاعات در مورد حضور بازنشستگان و عدم اجرای بخشنامه دی‌ماه ۹۵ معاون اول رئیس‌جمهور است که مشخص هست در شرکت‌های زیرمجموعه این دو هلدینگ اجرا نمی‌شود. بخشنامه ۱۹ دی‌ماه ۹۵ دکتر جهانگیری همه این شرکت‌ها را شامل می‌شود، اینکه این شرکت‌ها به این بخشنامه عمل‌نکرده‌اند دولت باید پیگیری کند و ما هم در کمسیون اقتصادی مجلس باید این موارد را پیگیری کنیم. اگر شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی در آینده‌ای نزدیک به وظایف قانونی خود عمل نکنند ماده ۲۳۶ را اعمال می‌کنیم و حتماً مجلس به این تخلفات چه اداری و چه مالی شرکت‌های پتروشیمی ورود می‌کند.

همچنین سید رضا نوروز زاده مدیرعامل شستا در گفتگو با برنامه پایش در مورد افشای تخلفات شرکت‌های زیرمجموعه شستا و هلدینگ خلیج‌فارس گفت: این تخلفاتی که اشاره کردید اداری است ولی به‌گونه‌ای گفته شد که مردم فکر می‌کنند تخلفات مالی است.

این گفته مدیرعامل شستا با واکنش مجری برنامه مواجه شد و اسفندیاری در پاسخ گفت: به نظر شما استفاده از مدیران پروازی، بازنشسته، حضور اعضای هیئت‌مدیره در دو شرکت و عدم حضور اعضای موظف هیئت‌مدیره در کارخانه این‌ها یک سری تخلفات جزئی است؟ نوروز زاده در پاسخ گفت: نه این‌ها تخلف است ولی تخلف مالی نیست که مجری مجدد گفت تخلف، تخلف است و ما نگفتیم تخلف مالی مرتکب شدید.

مدیرعامل شستا گفت: بر اساس تبصره ۲ اصلاحی ماده ۲۴۱ قانون تجارت قانون می‌گوید یک شخص حق عضویت بیش از یک جا در دو هیئت‌مدیره را ندارد و ما این قانون را رعایت کردیم و اگر کسی باشد هنوز سال مالی آن شرکت تمام نشده است.

وی در مورد انتصاب بازنشسته‌ها در شستا گفت: انتصاب بازنشسته‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی ممنوع است اما در شرکت‌های زیرمجموعه شستا انتصاب بازنشستگان منع قانونی ندارد ولی ما سعی می‌کنیم افراد بازنشسته را به‌کارگیری نکنیم.

نوروز زاده در مورد پروازی بودن مدیران شرکت‌های زیرمجموعه شستا و دو هلدینگ اقتصادی گفت: بخشنامه آقای جهانگیری در مورد در مورد مدیرعامل‌ها نیست و مشمول مدیران مجتمع می‌شود.

این درحالی‌که در بخشنامه دی‌ماه ۹۵ هیچ‌گونه استثنایی برای مدیران عامل شرکت و تفکیک مدیر مجتمع به مدیرعامل نشده است و آمده است :«مدیران واحدهای تولیدی، مدیران واحدهای بهره‌برداری و نیز رده‌های بعدی (مانند مدیران و روسای بهره‌برداری، HSE و عناوین مشابه سازمانی) و همچنین کلیه رده‌های مدیریتی اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی (کارفرمائی، پیمانکاری و غیره) لازم است به‌طور تمام‌وقت در محل خود حضورداشته باشند. همچنین ضروری است حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آن‌ها ذکر شود و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیلی قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح مدیران پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه مسئولیت دارند، خودداری شود. استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی تخصصی مشابه دارای اولویت است.» (بخشنامه ۱۹ دی‌ماه ۹۵ ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور)

در پایان نیز مجری برنامه با اعلام اینکه لیست ۷۰ نفره که شامل مدیران عامل پروازی، بازنشسته، اعضای هیئت‌مدیره‌ای که در بیش از دو شرکت حضور دارند داریم که به کمسیون اقتصادی مجلس و شستا می‌دهیم تا بررسی کنند و نتایج را برای بینندگان تشریح کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید