Performancing Metrics

۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است | اتاق خبر
کد خبر: 398261
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1396 - 09:11
ربیعی:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استراتژی دولت برای افزایش قدرت خرید کارگران و بازنشستگان سخن گفت و اعلام کرد که ۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با برنامه تلویزیونی تیتر امشب گفت: وزارت کار نمی تواند شغل ایجاد کند و شغل را باید جاهایی ایجاد کنند که بخش سرمایه گذاری را در ذست دارند.

وی افزود: ما خیلی به اشتغالزایی ارتباط نداریم و سیاست اشتغال و تولید همبسته هستند اما دوجور هستند و بازرگانی و تولید و اشتغال به هم وابسته اند.

ربیعی تاکید کرد: مسئول تولید جای دیگر است و به سیاست های کلان مالی کشور بستگی دارد و سال ۹۳ من پدیده رشد بدون اشتغال را مطرح کردم و ما گفتیم که یک درصد رشد، ۱۰۰ هزار شغل تولید می کند.

وزیر کار ادامه داد: رشد در سال های اولیه خود، رشد با کیفیتی کم است و رشد طولانی، کیفیتی بالاتر دارد. ما رکود طولانی و مزمنی داشتیم و رشد در نفت و گاز برای ما رکود داشت.

ربیعی گفت: فعلا اتفاقات بزرگی در کشور صورت گرفته است و نسبت به دهه ۶۰ و ۸۰ پنجره امنیتی بزرگی برای کشور باز شده است. در دهه کنونی قشر تحصیل کرده افزایش یافته است و ما برای حدود ۶۰۰ هزار شغل در سال برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: ما دو نوع رشد داریم که اشتغال کمی می آورد و یک نظریه اشتغال فراگیر را مطرح کردیم و کارشناسان معتبری از برزیل و سنگاپور آوردیم تا بر رسته های پر کشش اشتغال سرمایه گذاری کنیم و وضعیت استان ها را از نظر پوشاک و باغداری و تجارت بررسی و ابلاغ کردیم و تمرکز ما در برنامه ششم روی کاهش بیکاری است بااینکه عرضه نیروی کار بر کار پیشی گرفته است.

ربیعی افزود: بانک مرکزی و دولت به ایجاد اشتغال متقاعد شده اند و در زمینه گردشگری معتقدند وام باید به جاذبه گردشگری داده شود نه ایجاد هتل.

ربیعی گفت: ما سیاست جبرانی و سیاست صدقه ای رفاه نداریم و آخرین مرحله کار در حوزه اشتغال، توانمند سازی است و طبیعت تعاون ایرانی یعنی همکاری های جوامع که در حال حاضر نیز بحث روستا تعاون را دنبال می کنیم.

وی گفت: در جایی که بخش خصوصی نتوانسته ۲۵درصد رشد کند نمی توان انتظار داشت تعاونی هم به ۲۵ درصد رشد برسد.

ربیعی ادامه داد: اکنون ما حدود ۱۲۰ هزار تعاونی داریم و قصد داریم از ۷۵۷ هزار تعداد آنها را به یک میلیون و ۱۲۷ هزار برسانیم و انشاالله با افزلیش تعاونی ها، آنها را به طبیعت خود بازمی گردانیم.

وی در ادامه گفت: در دوران وزارت بنده برای رفاه کارگران و افزایش درآمد آنها سیاسیتی اتخاذ شد که رئیس جمهور نیز آن را پذیرفت؛ سیاست این بود که قدرت خرید کارگران را در یک بازه زمانی بالا ببریم. زمانی که بنده وزیر شدم یک بازنشسته ۴۸۰ حقوق می گرفت الان به یک میلیون رسیده است این هم رقم پایینی است اما پلکانی افزایش حقوق داشته ایم و قدرت خرید را نیز بالا برده ایم.

وی ادامه داد: ۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است و قدرت خرید آنها نیز کم شده است، اقتصاد ما در حال حاضر کشش ندارد اما استراتژی را داریم که قدرت خرید کارگران و بازنشستگان را افزایش دهیم.

وی افزود: فکر می کردم در مجلس ضعف ها را بتوانیم برطرف کنیم در کمیسیون های مجلس نیز مطرح شد اما آنجا نیز جای جمع کردن موضوع نبود. خودم باید سر فرصت وقت بگذارم و موضوعی نیست که بتوانم آن را به دیگران احاله دهم.

ربیعی گفت: سیاست رفاهی بخشی از آن تامین اجتماعی است ما از اول باید تامین اجتماعی را بزرگ می کردیم. ما با گونه های مختلف فقر روبرو هستیم؛ فقر درآمدی یک از فقرهای اجتماعی است. بیمه سلامت مقابله به فقر بیمه ای بود. توانمند سازی معتاد مبارزه با فقر سلامتی است. ساماندهی کودکان کار نیز در راستای مبارزه با فقر انجام می شود.

وی افزود: راه بی بدیل ما نظام چند لایه اجتماعی است. صندوق ها دارند به بحران آینده کشور تبدیل می شوند. صندوق ها در حقیقت از چندجا آسیب خوردند چون صندوق ها زیر نظر دولت بود و سیاست های حمایتی و سیاست های بیمه ای با هم در آمیخت و مشکلات بیشتر شد.

ربیعی در ادامه گفت: یکی از برنامه هایم این است که ۶ میلیون شاغل داریم که بیمه بازنشستگی ندارند و امیدواریم بخش بیمه فراگیر را در بخش بازنشستگی دنبال کنیم. برنامه ما درباره صندوق ها این است که باید اصلاحات پارامتریک کنیم دولت باید چند برنامه در طی ۲۰ سال داشته باشد که بتوانیم بدهی ها را تامین کنیم. در صندوق ها دولت ها در ۲۰ سال گذشته سرمایه را به شرکت های برشکسته داده اند. باید از بنگاه داری خارج شویم که این یکی از کارهای من در این دوره است. 

ربیعی در پایان گفت: یکشنبه آینده بحث اصلاح ساختار صندوق ها در دستور کار دولت است. بیکاری و فقر و بحران صندوق ها در این وزارتخانه است. افزایش حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار است و سعی داریم فقر مطلق را کاهش دهیم و از بین ببریم. وی تاکید کرد: اصلاح ساختار صندوق ها بدون همکاری و همبستگی امکان ندارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید