Performancing Metrics

تورم دو رقمی ماند | اتاق خبر
کد خبر: 398471
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1396 - 17:43
گر چه مرکز آمار بر تورم تک‌رقمی تاکید دارد اما آنچه که بانک مرکزی از تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات منتشر می‌کند حاکی از پایداری تورم دو رقمی در ماه‌های اخیر و اختلاف حدود ۲.۵ درصدی بین آمار منتشره این دو نهاد است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بانک مرکزی تورم سالانه در مرداد ماه سال جاری را ۱۰ درصد اعلام کرده است. این در شرایطی است که طبق وعده قبلی اعلام شاخص بهای کالا و خدمات از سوی بانک مرکزی با تغییر سال پایه انجام شده و از ۱۰۰-۱۳۹۰ به ۱۰۰-۱۳۹۵ تغییر کرده است. بنا بر این گزارش در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به ۸.۶ درصد و تورم ماهانه حدود ۰.۲ درصد برای مردادماه است.

در حالی بانک مرکزی از خردادماه امسال تورم را دو رقمی و حدود ۱۰.۲ درصد اعلام کرد که این روند همچنان تا پایان مرداد ادامه داشته و به ۱۰ درصد رسیده است، هر چند که تورم اعلامی از سوی این بانک روندی کاهشی را طی کرده و در نرخ ۱۰ درصد مانده است.

اینکه چرا اکنون اختلاف حدود ۲.۵ درصدی بین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار دیده می‌شود از گذشته نیز این اختلاف کم و بیش وجود داشته اما در حال حاضر می‌توان این موضوع را ناشی از تغییر سال پایه نیز دانست.

در رابطه با اینکه چرا تورم بعد از تک رقمی شدن دوباره روندی رو به رشد طی کرد و دو رقمی شد، موضوعی است که ولی الله سیف -رئیس کل بانک مرکزی- معتقد است افزایش نرخ ارز می‌تواند یکی از دلایل عمده این رشد باشد چرا که در اقتصاد ایران با دو گروه کالا مواجه هستیم؛ گروه اول کالاهای غیر مبادله‌ای که قابل تجارت نیست و دسته دوم کالاهایی که از تورم بین المللی و نرخ ارز متاثر هستند. وی تاکید دارد که برای مهار و کنترل تورم  باید نظارت کامل بر هر دو گروه کالایی انجام شود.

با این وجود سیف از اینکه تورم انتظاری روند نزولی را طی کرده ابراز رضایت داشته و عنوان کرده است که روند کاهش تورم نقطه به نقطه شرایط تک رقمی شدن شاخص را حدودا تا سه ماه آینده فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید