Performancing Metrics

از رونمایی آیفون ۸ تا اصلاح تعرفه‌های اینترنت | اتاق خبر
کد خبر: 398647
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1396 - 09:16
برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اظهارات محمدجواد آذری جهرمی درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت تا یک ماه آینده، مذاکره برای رفع فیلتر همه شبکه‌های اجتماعی را شاید بتوان از مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری دانست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با اشاره به موانع راه‌اندازی اپراتورهای مجازی اظهار کرد که اپراتورهای مجازی  کار سختی درباره اتصال متقابل با سایر اپراتورها داشتند که تا وقتی همه مسائل مربوط به آن حل نشود، واگذاری سیم‌کارت به صورت سراسری آغاز نمی‌شود.

به گفته صادق عباسی شاهکوه در حال حاضر واگذاری سیم‌کارت و فعال‌سازی آنها به صورت آزمایشی انجام شده و برخی از سیم‌کارت‌ها در شبکه کار می‌کند، اما تا اشکال کامل حل نشود، معمولا به صورت سراسری سیم‌کارت نمی‌فروشند.

زمان رونمایی از آیفون ۸

این هفته اعلام شد که شرکت اپل قرار است در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال جاری، طی رویدادی از گوشی هوشمند جدید خود یعنی آیفون ۸ رونمایی کند.

طبق اعلام وال استریت ژورنال؛ این روزها شایعات و اخبار بسیاری پیش از رونمایی و معرفی محصولات جدید در فضای مجازی منتشر می شود، بعنوان مثال انتظار می رود این گوشی هوشمند جدید (آیفون ۸ ) به یک نمایشگر OLED مجهز شده باشد و به گونه ای طراحی شده که تمام قسمت روی گوشی صفحه نمایش است و حاشیه ای ندارد. از ویژگی های دیگر این گوشی، می توان به پشتیبانی از شارژ بی سیم و حسگرهای سه بعدی تشخیص عمق چهره و تشخیص چهره اشاره کرد.

جزئیات طرح پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی

اما ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی  با اشاره به روند نظام پیشگیری حوادث در فضای مجازی که توسط شورای عالی به مرکز ملی فضای مجازی واگذار شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از توسعه کلاهبرداری، طرح برخورد با حوادثی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد را داریم که یکی از مصادیق آن می‌تواند اخاذی باشد. برای این حوادث تقسیم کار می‌کنیم تا مشخص شود چه کسی مسوول هر نوع حادثه‌ای در سطح ملی است.

به گفته او مرکز ملی فضای مجازی کشور طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی را برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه کرده است. در این سند وظایف تمامی دستگاه‌ها و مراکز تقسیم‌بندی و حوادث در آن دسته‌بندی شده و برای هر حادثه، مسئول، نحوه هماهنگی، محوریت اجرا و مراحل همکاری تعیین شده است.

مسترکارت‌ها آمریکایی هستند یا ایرانی؟

چندی پیش که اعلام شده بود که در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از  ثبت نام در پست و دریافت کارت از طریق وب‌سایت شرکت ویژن کارت ایرانیان، می‌توانند نسبت به شارژ کارت صادر شده اقدام کنند.

این ویژن کارت‌ها که ادعا شده در ۱۹۰ کشور دنیا اعتبار دارد، روابط عمومی شرکت ملی پست، نقش شرکت ملی پست را تنها ثبت‌نام و انجام امور اداری مرتبط با این کارت‌ها اعلام کرد و مسئول حقیقی ارائه این کارت‌ها را شرکت ویژن کارت ایرانیان اعلام کرد.

همچنین تضمین‌های مالی این خدمت را متوجه تصمیمات بانک مرکز دانستند. اما اینکه در آینده اگر مشکلی متوجه دارندگان این کارت‌ها باشد کدام نهاد باید مسئولیت نهایی را برعهده داشته باشد به نظر هنوز قطعی نشده است.

جهرمی سکان وزارت ارتباطات را در دست گرفت

شاید بتوان مهمترین خبر این هفته را به مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات مربوط دانست. در این مراسم حکم وزارت محمد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهور-  و با حضور محمود واعظی به وی اعطا شد.

واعظی در این مراسم با اشاره به معاونت محمد جواد آذری جهرمی در این وزارتخانه، اظهار کرد: زمانی که جهرمی معاون بود به خوبی از عهده کار بر آمد و البته در دوره رای‌گیری مجلس شورای اسلامی شاهد ناسپاسی‌هایی درباره او بودیم، اما من شهادت می‌دهم که هیچ یک از آنها درست نیست. آنچه اهمیت دارد این است که او فردی فداکار، متدین، دلسوز و با انگیزه و نسبت به کار خود وارد است و امتحان خود را پس داده است.

وی با بیان این که امیدواریم جهرمی به عنوان وزیر متولد پس از انقلاب راه را برای جوانان باز کند، ادامه داد: امیدواریم در آینده تعداد بیشتری از جوانان را در کار داشته باشیم. همان طور که رییس جمهور اشاره کردند وظیفه وزارتخانه‌هاست که از نیروهای جوان استفاده کنند.

اصلاح تعرفه‌های اینترنت تا یک ماه آینده

اما محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم معارفه‌اش در جمع خبرنگاران در پاسخ به برنامه برای کاهش تعرفه اینترنت، اظهار کرد: در دنیا اینترنت موبایل گران است با وجود این ما به لحاظ شاخص نسبت هزینه به درآمد در دنیا در ۱۰ کشور اول جهان هستیم. آن چیزی که در کشور مشکل داریم اینترنت ثابت است و در این حوزه شاخصی بهتر از نودم نداریم.

او ادامه داد: این نشان می‌دهد غیرطبیعی بودن اینترنت در حوزه ثابت برای ما یک معضل جدی است که جلوی رشد بازار را می‌گیرد. برنامه ما اصلاح این تعرفه‌هاست. از همان روز اول که سرکار آمدیم براساس کارهایی که پیش از این شده بود، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنیم. در برنامه ۱۰۰ روزه دولت این به عنوان یکی از وعده‌های دولت است که به وضعیت تعرفه‌ها رسیدگی شود.

مذاکره برای رفع فیلتر همه شبکه‌های اجتماعی

وزیر ارتباطات که این هفته سخنرانیهای مختلف و متعددی داشت، در سخنان دیگری با اشاره به تلاش برای ایجاد تعامل و مذاکره با سرویس‌دهندگان گفت: ‌نوع نگاه نظام، سلبی محض نیست. امروز قوه عاقله نظام که شورای عالی فضای مجازی در این عرصه است به این جمع‌بندی رسیده که ما مذاکره کنیم. ما نیز بر اساس تکلیفی که ما دادند این موضوع را پیگیری می‌کنیم. باید تعاملاتی داشته باشیم که از کیان خانواده محافظت کنیم و بنابر مصوبه‌ای که وجود دارد، چارچوب این تعاملات را شروع می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بخشی از نظام مخالف توسعه دسترسی‌ها نیست، اظهار کرد: از طرف شورای عالی فضای مجازی، مجوز مذاکره برای تمام شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران داده شده و وزارت ارتباطات را مکلف کردند که ارتباط را برقرار و تعامل ایجاد کند. ما گزارش را به شورای عالی فضای مجازی می‌دهیم. اگر تصمیم بر باز بودن این شبکه‌ها گرفته شد، آنها را باز می‌کنیم و در غیر این صورت اگر در مذاکرات به توافق نرسیم همان شرایط حفظ می‌شود و تلاش می‌کنیم سرویس‌های جایگزینی ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با چند سرویس‌دهنده مکاتبه کردیم و منتظر پاسخ هستیم، گفت: این مساله نیاز به تصمیم جمعی در کشور دارد. در صورتی که تصمیم و خرد جمعی به نتیجه برسد، این اتفاق می‌افتد و امیدوارم توسعه دسترسی را برای مردم محقق کنیم. البته الزامی برای این شبکه‌ها نیست و می‌توان سرویس‌های دیگری را در کشور فعال کرد، اما باید به انتخاب مردم احترام بگذاریم و سعی کنیم آنچه را که مردم به آن گرایش دارند، البته با حفظ اصول حاکمیتی پیدا کنیم.

آمار شکایات کاربران از خدمات اینترنتی اعلام شد

این هفته همچنین آمار شکایات کاربران از خدمات اینترنتی اعلام شد که بر اساس اعلام رگولاتوری، شکایت‌های کاربران در چهار بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق کم‌فروشی است که درصد کمی از شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در پنج ماهه اول سال ۹۶ در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.

به گفته حسین فلاح جوشقانی،  سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست؛ در بیشتر موارد پس از بررسی شکایت و رسیدگی به آن مشخص شده تخلفی انجام نشده است. این موضوع یک بار دیگر نیز در سال گذشته به طور ویژه به شکل میدانی بررسی شده که موردی مبنی بر تخلف کم‌فروشی در هیچکدام از اپراتورها مشاهده نشده است.

ایرانی‌ها اپل را تحریم می‌کنند؟

اگر تاکنون تحریم‌ها علیه ایران به قوانین بانکی و رآکتور هسته‌ای محدود می‌شد، به لطف سیاست‌های جدید آمریکا، اکنون تحریم به فضای مجازی تسری یافته و اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین اپل حذف شد.

روند حذف برنامه‌های ایرانی مانند تاکسی‌یاب و سفارش غذا و خرید آنلاین از اپ‌استور از روز پنج‌شنبه دوم شهریور آغاز شد. اگر چه پیش از این نیز از سال گذشته اپل چندین بار به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین خود اقدام کرده بود.

از واکنشهای مختلف کاربران و مسوولان در وزارت ارتباطات درباره این موضوع که بگذریم، به اعتقاد کارشناسان در چنین شرایطی شاید اقدام دولت و مردم ایران در واکنش به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی تاثیر زیادی داشته باشد. از طرفی همان‌طور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داده است، پیگیری حقوقی این موضوع از اهمیت برخوردار است و از طرف دیگر این کاربران گوشی‌های هوشمند هستند که باید انتخاب کنند با بستن درهای اپ‌استور روی اپلیکیشن‌های ایرانی آیا باز هم به خرید و استفاده از محصولات شرکت اپل ادامه می‌دهند و یا به سیستم‌های اندرویدی مهاجرت خواهند کرد.

اما وزیر ارتباطات درباره ممنوعیت اپلیکشن‌های ایرانی در اپل تاکید کرده بود:‌ وقتی کشور حرکت خود را به سمت رشد و توسعه آغاز کرد نقطه قوت آن توسعه علم است ولی دشمن به سمت منع و محروم کردن مردم از فرایندها می‌کند و این همان اقدام اخیری است که دولت آمریکا با فشار بر شرکت اپل انجام داده است.

رجیستری موبایل‌ها به دولت یازدهم نرسید

مسوولان بهترین راه جلوگیری از قاچاق گوشی را اجرای طرح رجیستری می‌دانند. بدین صورت که با اجرای ثبت شماره سریال گوشی در رگولاتوری، در صورت واردات غیرقانونی موبایل، سیم‌کارت روی آن فعال نشده و توسط اپراتورهای تلفن همراه، خدماتی به این دستگاه‌های تلفن ارایه نشود. با وجود این در گذشته، طرح‌های عجولانه‌ای که مشکلاتی از جمله دور زدن قانون رجیستری را به همراه داشت، باعث شد این طرح با ناکامی چندباره همراه شود.

با پایان عمر دولت یازدهم و در حالی که محمود واعظی جای خود را به جوان‌ترین معاون خود محمدجواد آذری جهرمی داده است، ‌ رجیستری که وعده‌ی اجرایی شدن آن آخرین بار با کش‌وقوس‌های بسیار تا پایان تابستان عنوان شده بود، شاید یکی از اولین سنگ‌محک‌های وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید