Performancing Metrics

توضیحات وزارت نیرو درباره علت مرگ ماهیان ارس | اتاق خبر
کد خبر: 399585
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396 - 20:58
در اوایل شهریور ماه امسال شاهد مرگ و میر ناگهانی ماهیان رودخانه ارس بودیم که گفته می شد دلیل اصلی این امر آلودگی‌های صنعتی بالادست بوده اما مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو اعلام کرد هیچ ارتباطی به بالا دست سد نداشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، به طور طبیعی کوه‌های پیرامون رودخانه ارس دارای مس بوده و به دلیل ورود آن به رودخانه از طریق روش های مختلف همچون بارندگی، ارس همواره به شکل طبیعی دارای فلزات سنگین بوده و این موضوع ارتباطی به کارخانه‌های بالا دست ندارد.

 وی یادآور شد: در این بین برخی از کارخانه‌های بالا دست با رهاسازی پساب های خود به داخل رودخانه باعث آلودگی آن می‌شدند که از حدود سال ۱۳۸۷ این موضوع به صورت جدی از سوی وزارت نیرو و دستگاه‌های مربوطه در حال پیگیری است.

در همین راستا، کاهش و کنترل کامل آلودگی کارخانه های بالا دست مطالبه جدی ایران از طرف ارمنی است که از سال ۱۳۸۲ پروژه مشترک بین‌المللی با حضور کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان و ترکیه تعریف شده که در داخل این برنامه، کمیته پایش آلودگی مشترکی میان ایران و ارمنستان تشکیل و از سال ۱۳۸۳ در حال نمونه برداری مشترک هستیم.

وطن‌فدا مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در همین زمینه گفت: چهار سال قبل با استفاده از کارشناسان و متخصصان شرکت صنایع مس ایران و بازدید از بالا دست رودخانه ارس، گلوگاهای آلوده کننده رودخانه مشخص و راهکارهای مدیریت آن به طرف مقابل ارائه شد تا بتوانند استاندارهای داخل ایران را که امروزه با استاندارهای اروپا برابری می‌کند، در این منطقه اجرایی کنند.

وی ادامه داد: پس از آن متخصصان ارمنی با حضور در کارخانه های مس ایران از نزدیک با سیستم بازچرخانی این مجموعه آشنا شدند و هم اکنون نیز با تعامل طرف ارمنی سامانه‌های بازچرخانی در کارخانه‌های بالا دست رودخانه ارس اجرایی شده است.

وطن فدا با اشاره به پایش مشترک ایران و ارمنستان روی رودخانه ارس، گفت: براساس اندازه گیری های صورت گرفته از سوی این کمیته، آلودگی خاصی در آب وجود ندارد و با پیگیری های انجام شده دولت ارمنستان و اجرای سیستم های بازچرخانی در کارخانه های آن سوی مرز نیز شرایط کیفیت آب نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

 مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو خاطرنشان کرد: هم اکنون بخشی از سیستم بازچرخانی این کارخانه ها کامل و بخشی نیز در مرحله اجرا است که امیدواریم تا انتهای سال ۲۰۱۷ این سیستم ها به شکل کامل از جهت فنی اجرایی شود.

وی با اشاره به مرگ و میر ناگهانی ماهیان رودخانه ارس در اوایل شهریورماه امسال، گفت: ارتباط این موضوع به آلودگی رودخانه از سوی کارخانه های بالا دست ارمنستان صحت ندارد، چرا که این اتفاق بعد از سد خدا آفرین و در داخل مرزهای کشور ایران رخ داده است، بنابراین اگر این موضوعی ارتباطی به آلودگی های ناشی از طرف تاسیسات صنعتی ارمنستان داشت باید مرگ و میر بیشتری را در بالا دست سد خداآفرین مشاهده می‌کردیم.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو افزود: برای این موضوع احتمال خطای عمدی یا غیرعمد بودن توسط عوامل انسانی وجود دارد که درصد دخیل بودن مورد دوم در رخداد این موضوع بیشتر است.

سازمان محیط زیست و آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نمونه برداری های مربوطه از منطقه انجام داده و در حال آزمایش و مشخص کردن علت دقیق مرگ و میر ماهیان این بخش هستند اما آنچه دولت ایران صراحتا اعلام کرده این است که این مساله هیچ ارتباطی با آلودگی صنایع بالا دست ندارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید