Performancing Metrics

دردسرهای سکونت در «بهشت» + تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 399644
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 08:59
اولین گروه از مهاجران مستقر در تعداد محدودی از ۲۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس با مصائبی همچون نبود امکانات روبنایی، حمل و نقل، پرداخت هزینه برای جمع‌آوری نخاله‌های باقیمانده از ساخت‌وساز، تایید فنی لوله‌های گاز و حضور سگ‌های ولگرد مواجهند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در شرایطی که با تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی سرعت تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس به طور چشمگیری افزایش یافته و عنوان می‌شود بیش از ۲۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس تکمیل شده، گزارشهای میدانی نشان می دهد استقبال از این واحدها به دلیل نبود امکانات اولیه زندگی همچون مدرسه، اماکن تفریحی، فروشگاه، وسایل نقلیه و ... پایین است. با این حال اگر خانواده‌ای قصد داشته باشد برای نجات از اجاره‌نشینی در واحد مسکن مهر خود در بهشت(!) شمال شرق تهران ساکن شود، با انواع و اقسام دردسرها مواجه خواهد بود.

وضعیت راهروهای بلوک های فاز ۱۱ هنگام تحویل

اولین مشکل مربوط به لوله کشی آب و گاز است  که ظاهرا شرکتهای سازنده برای کاهش هزینه ها آنها را به صورت روکار نصب کرده اند که جدا از منظر ناخوشایند، در سرمای شدید زمستان پردیس قطعا مشکلاتی همچون ترکیدگی و یخ زدگی لوله ها را ایجاد خواهد کرد. هزینه‌های نظافت راهروها، راه پله‌ها و عایق‌کاری لوله‌های گاز مشاعات نیز تماما بر عهده متقاضیان قرار دارد و برای هر بلوک ۵۹ واحدی باید حدودا ۴ میلیون تومان هزینه شود.

یکی از متقاضیان فاز ۱۱ که جوانی ۳۲ ساله است عنوان می‌کند: شاید در نگاه اول و با احتساب تعداد مالکان حاضر در هر بلوک سهم هر نفر از رقم ۴ میلیون تومان ناچیز به نظر برسد اما این هزینه معمولا روی دوش معدود ساکنان اولیه سنگینی می‌کند؛ چرا که تعداد زیادی از واحدهای هر بلوک به دلالان فروخته شده و تعدادی از مالکان نیز به هر دلیلی اصلا سراغی از خانه شان نمی‌گیرند که بخواهند مشارکت داشته باشند. لذا این هزینه‌ها باعث اختلاف ساکنان و تاخیر حضور مردم در خانه‌های آماده شده می‌شود.

همچنین هر متقاضی برای گرفتن تاییدیه فنی لوله های گاز داخل واحد باید مبلغ ۱۳۰ هزار تومان به شرکت معرفی شده از سوی شرکت گاز پرداخت کند. شرکت مذکور مدعی است که اگر صاحبان تمام واحدهای یک بلوک به طور یکجا به شرکت گاز مراجعه کنند، هزینه‌ای از این بابت متوجه آنها نخواهد شد. اما به گفته یکی از متقاضیان، در شرایط فعلی تجمیع کلیه متقاضیان در یک روز امکان‌پذیر نیست و متقاضیان هریک به طور جداگانه مجبور به پرداخت ۱۳۰ هزار تومان هستند.

وضعیت لوله های بلوک های فاز ۱۱ هنگام تحویل، فاقد رنگ و عایق کاری

نمونه لوله های عایق کاری شده با هزینه خود متقاضیان

پرداخت هزینه‌های مربوط به اقرار نامه نیز در نوع خود جالب است. قبل از تحویل واحد، متقاضی باید به دفترخانه اسناد رسمی برود و اقرارنامه ای را پرکند مبنی بر اینکه اینجانب با مشخصات فوق‌الذکر در کمال صحت نفس و بقای عقل و شعور اقرار می‌نمایم شش دانگ اعیان با عرصه اجاره‌ای یک واحد آپارتمان واقع در پردیس که نازک‌کاری ساختمان اجرا شده دارای آب، برق، گاز، آسانسور به صورت تکمیل شده صحیح و سالم و بدون هر گونه عیب و نقصی دارای آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تزیینات داخلی و انشعابات تحویل گرفتم. در حالی که بنا به گفته متقاضیان، لوله های گاز مشاعات و واحدها فاقد رنگ و عایق کاری، کف راهروها، در آسانسورها و واحدها کثیف و همچنین داخل منبع‌های آب موتورخانه معمولا گل آلود و پر از گرد و خاک است. این اقرارنامه هزینه‌ای حدود ۶۵۰۰۰ تومان را شامل می‌شود. به این موارد مخارج غیرمنتظره ای همچون تعویض بعضی تجهیزات بی کیفیت را نیز اضافه کنید.

البته این موارد تنها مصائب زندگی در فازها و زون‌های مسکن مهر پردیس نیست. در برخی فازهای افتتاح شده مشکلاتی همچون نبود روشنایی در معابر، نبود سطل زباله شهرداری، نبود مراکز خرید و حضور سگ‌های ولگرد دیده می‌شود.

هم‌چنین یکی از ساکنان زون ۵ فاز ۱۱ مسکن مهر بیان کرد: بعد از اسکان حدود ۱۰ میلیون تومان خرج تعویض وسایل و تجهیزات بی کیفیت واحد خود کرده‌ایم.

از سوی دیگر جولان دلالان مقابل سوله‌های شرکت عمران پردیس خودنمایی می‌کند. به طوری که اگر متقاضی برای انجام امور اداری قصد ورود به شرکت عمران را داشته باشد، توسط دلالان دوره می‌شود و هر یک با ارائه پیشنهادهایی مبنی بر خرید یا فروش مسکن مهر با منصفانه‌ترین قیمت(!) ذهن متقاضیان را مشوش می کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای مراجعه کنندگان می شوند.

بر همین اساس با عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت‌وگو کردیم. رضا بابازاده اظهار کرد: منکر وجود برخی اشکالات و ایرادات فنی در محله‌های افتتاح شده نیستیم. به هرحال وقتی قرار است جمعیتی انبوه در نقطه‌ای که قبلا فاقد سکونت بوده متمرکز شود ابتدا ایراداتی بروز پیدا می‌کند که شرکت عمران به دنبال رفع آنهاست.

وی افزود: به طور مثال به دلیل تعداد پایین ساکنین در محله‌های افتتاح شده با کمبود خدمات شهری مواجهیم با این حال شرکت عمران پردیس این مسوولیت را که جزو وظایف ذاتی شرکت نیست به طور موقت انجام می‌دهد، اما امیدواریم در ماه‌های آینده دستگاه‌های خدمات رسان جدی‌تر وارد عمل شوند.

بابازاده در پاسخ به این که بعضی متقاضیان عنوان می‌کنند بعد از اسکان مبالغی تا حدود ۱۰ میلیون تومان خرج تعویض بعضی وسائل و تجهیزات داخل واحد خود کرده‌اند، گفت: در هر صورت این موارد سلیقه‌ای است و مربوط به خود متقاضیان می‌شود. ممکن است بعضی مالکین ترجیح بدهند از وسائل با کیفیت‌تری استفاده کنند و طبیعتا این هزینه را باید خودشان بپردازند. هرچند معتقدیم مصالح، شیرآلات و وسائلی که از سوی پیمانکاران شرکت عمران برای داخل واحدهای مسکن مهر پردیس استفاده می‌شود از استاندارد لازم برخوردار است.

در هفته‌های قبل نیز عنوان شد به دنبال باز شدن بی قاعده پای دلالان به خرید و فروش مسکن مهر پردیس با سوءاستفاده از فضای مجازی، شش نفر دستگیر شده‌اند. تنها در یک مورد خانمی طی حدود یک سال اخیر از طریق خرید و فروش مسکن مهر  پردیس یک میلیارد تومان سود کرده است.

با این وجود اوضاع ساخت و ساز مسکن مهر در شهر جدید پردیس به دنبال افزایش وام از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان، بهبود چشمگیری یافته است. بنا به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس هر خیابان و معبری که دستگاه‌های خدمات رسان آماده می کنند پیمانکاران به خوبی پیش می روند. افتتاحهای اخیر نیز نوید این را می دهد که در همسایگی آن زونها شبکه های آب و برق و گاز هم برسد.

سعید غفوری در عین حال با طرح این سوال که چرا برخی پیمانکاران خوب و برخی بد و کند عمل می کنند، گفت: همه شرایط پیمانکاران شبیه هم است ولی برخی از پیمانکاران نه سازنده اند و نه پیمانکار. هیچ اسمی نمی شود روی آنها گذاشت. هیچ دلیلی نداشت که کارها به سال آینده موکول شود و باید امسال تمام می شد اما متاسفانه برخی پیمانکاران همکاری نکردند.

یکی از شرکتهایی که غفوری از آن گلایه داشت پیمانکار مربوط به فاز ۵ به میزان ۱۰ هزار واحد مسکونی است که گفته شد اولتیماتوم نهایی به او داده شده است. در روزهای اخیر نیز مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر عنوان کرد طی توافق با پیمانکار فاز ۵ قرار شده این شرکت نیروها و ظرفیت خود را به سه برابر افزایش دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید