Performancing Metrics

می‌خواهیم سود اسلامی بدهیم | اتاق خبر
کد خبر: 399888
تاریخ انتشار: 5 مهر 1396 - 01:47
در رونمایی از صندوق سپاس مطرح شد
مدیرعامل تامین سرمایه آرمان گفت اگر کسی بدون توجه به ساختار و دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند، عملا از بازار سرمایه بَدَل محصول بازار پول را خریده است.

 

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه اگر کسی بدون توجه به ساختار و دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند، عملا از بازار سرمایه بَدَل محصول بازار پول را خریده است، گفت علی‌رغم اینکه از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت توانسته‌ایم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان جذب منابع داشته باشیم اما تمام این منابع مربوط به بازار سرمایه نیست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمودرضا خواجه‌نصیر در نشست خبری که امروز به مناسبت رونمایی از یک صندوق سرمایه‌گذاری با عنوان "سپاس" برگزار شد، اظهار کرد: شبکه بانکی به عنوان بخش تاثیرگذار در بازار مالی کشور سال‌های سال سعی کرده که با معرفی محصولات و با استفاده از تبلیغات نسبت به جذب سپرده‌های سرمایه‌گذارها اقدام کند. برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که صندوق‌های با درآمد ثابت که امروز در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، به خاطر اینکه بخش عمده منابع‌شان در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود، در واقع ابزار بازار پول هستند که از آستین بازار سرمایه سر درآورده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر کسی بدون توجه به ساختار و دارایی‌های این صندوق‌ها در آنها سرمایه‌گذاری کند، عملا محصولی را از بازار سرمایه خریداری کرده که بدل محصول بازار پول است. بنابراین علی‌رغم اینکه بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان توانسته‌ایم از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت جذب منابع داشته باشیم، اگر تمام این مبلغ را سهم بازار سرمایه بدانیم، تحلیل اشتباهی کرده‌ایم.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه صندوقی با ماهیت بازار سرمایه در کشور وجود ندارد، گفت: سیاست‌های پولی و مالی در حال حاضر محل تداخلش همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است. این صندوق‌ها شخصیت‌شان بورسی و ولی واقعیتشان شبه‌بانکی است.

خواجه‌نصیر اضافه کرد: ممکن است سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که به دلیل ذائقه خود در نوع سرمایه‌گذاری ترجیح دهد که از سپرده های بانکی به خاطر ماهیتش سود نگیرد یا پس از ارزیابی ریسک با خود بگوید که امکان دارد ریسک حساب‌های بانکی در آینده افزایش پیدا کند و در نتیجه نباید در سیستم بانکی سرمایه‌گذاری کند. در عین حال شاید او دنبال محصولی باشد که ریسکش به اندازه بازار سهام نباشد. در نتیجه این شخص به بازار سرمایه می‌رود و واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری را می‌خرد ولی ماهیتا تفاوتی برای پوشش ریسک‌ها به او ارائه نمی‌شود.

وی توضیح داد: بنابراین در این مدل‌ها و در این سرمایه‌گذاری‌ها منابع از بانک به بانک و از بازار سرمایه به بانک ختم می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که محصولی متمایز با بازار پول به سرمایه‌گذاران ارائه نشود. برای همین امر بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد برای محدود کردن بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یک سرش به بازار پول وصل است را محدود کند و رشد منابع آن را کاهش دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان اضافه کرد: من منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که به طور متوسط حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانش مربوط به سپرده‌های بانکی است. بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که اگر روزی شبکه بانکی با مشکل مواجه شد، صندوق‌های بازار سرمایه از این موضوع مستثنی می‌شود.

خواجه‌نصیر اظهار کرد: با توجه به این توضیحات ما می‌خواهیم در صندوق سپاس چند موضوع را رعایت کنیم. یک موضوع بحث مدیریت اسلامی ثروت است، وقتی چنین عنوانی را برای صندوق سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنیم، وارد یک مناقشه اساسی می‌شویم یعنی وقتی می‌گوییم که می‌خواهیم مدیریت اسلامی ثروت را انجام دهیم این شبهه به وجود می‌آید که شما به صورت غیرمستقیم می‌گوییم سود بانکی اسلامی نیست. چیزی که نه ما بر آن هستیم که بگوییم و نه اثبات آن امکان دارد.

وی گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عموما منابع در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود و بانک‌ها نه به عنوان یک واسط بلکه به عنوان عامل سود پرداخت می‌کنند. از طرفی خود تسهیلات می‌دهند و سود دریافت می‌کنند؛ در این جا رابطه بین سود پرداختی و سود دریافتی قطع می‌شود و کسب و کار با بازده سرمایه‌گذاران رابطه پیدا نمی‌کند و اثبات اینکه آیا واقعا منابعی آمده و در یک فضای تولیدی سرمایه‌گذاری شده یا نشده قابل اثبات نیست. کمااینکه وقتی بانک‌های ما زیان‌های عملیاتی چند هزار میلیارد تومانی دارند، نشان می‌دهد که رابطه یک به یک و درستی در این مورد وجود ندارد.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در ادامه توضیح داد: از طرفی افرادی وسواس دارند که ارتباط و شفافیت این موضوع برای آنها روشن شود و ذهن آنها را راضی کند که سود حاصله اسلامی است اما اثباتی برای آن وجود ندارد. پس در جامعه با بخشی از اشخاص مواجه هستیم که دنبال ارتباط شفاف بین سرمایه‌گذاری‌شان و کسب و کار و ساختار موجود هستند. در صورتی که بانک‌ها عملا این ارتباط را قطع می‌کنند و علی رغم تاکید بانک مرکزی برای اینکه سود علی‌الحساب، بعدا تبدیل به یک سود محقق یافته شود، این موضوع عملی نمی‌شود.

خواجه‌نصیر تاکید کرد: بنابراین ما بدون اینکه بخواهیم سود سپرده‌های بانکی را از نظر شرعی بودن زیر سوال ببریم دوست داریم صندوق سپاس را به سمتی ببریم که این اطمینان برای آن دسته از سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا برای مسلمانان سخت‌گیرتر و مقیدتر این فرصت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: منابع مالی این صندوق تا زمانی که در هیچ حسابی سرمایه‌گذاری نشده باشد در حساب قرض الحسنه سرمایه‌گذاری خواهد شد و در حالت کلی منابع آن در اوراق بهادار یا سهام یا حساب قرض الحسنه سرمایه‌گذاری می‌شود و سود محقق شده بر اساس سود اوراق بهادار و سهام در NAV منعکس خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان توضیح داد: ما سعی  کردیم که ناظری را پیدا کنیم که برای این قول و قرارهایی که در موردش صحبت کنیم بر ما نظارت کند که انجمن مالی اسلامی به عنوان آن ناظر برای ما این کار را انجام می‌دهد تا اجزای سرمایه‌گذاری ما و آنچه که محقق می‌کنیم تطیبق داشته باشد.

خواجه‌نصیر در پاسخ به این سوال که در حالی که سازمان بورس به عنوان ناظر وجود دارد و این سازمان کمیته فقهی اسلامی را هم دارد، انجمن مالی اسلامی چطور می‌خواهد بر صندوق‌ها نظارت داشته باشد، گفت: ما یک چارچوب را فراهم کرده‌ایم که در اوراق بهادار اسلامی و سهام سرمایه‌گذاری کنیم و منابع را در بانک سپرده‌گذاری نکنیم. انجمن مالی اسلامی به ریز اطلاعات ما دسترسی دارد و بر این عنوان صحه خواهد گذاشت.

وی  در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اینکه می‌گویید سود شما قطعا اسلامی است آیا زیان هم برآورد می کنید، گفت: ماهیت نگاه ما در این صندوق اسلامی است و در نتیجه عدم قطعیت به میزان سود وجود دارد. ما نمی‌خواهیم بگوییم که سودآوری را تضمین می‌کنیم اما با مدیریت ریسک سودآوری را پیش‌بینی می‌کنیم و بازارگردانی خواهیم کرد و قیمت‌های پیش‌بینی شده را در طول دوره محقق می‌کنیم اما مطلقا این صندوق زیان‌ده نخواهد بود. پیش‌بینی ما این است که بسته به شرایط سودی معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید