Performancing Metrics

رونق بازار مسکن آغاز شده ولی دولت کار خاصی نمی‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 399889
تاریخ انتشار: 5 مهر 1396 - 02:02
یک کارشناس:
یک کارشناس مسکن گفت: بعد از دوره رکود ۴.۵ ساله، نیاز به مسکن از سوی مردم در حال بروز است اما اقدام چندانی از طرف دولت دیده نمی‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، احمد تولا اظهار کرد: ‌رونق بازار مسکن دو وجه دارد؛ یکی وجه مردمی و دیگری وجه دولتی است. وجه مردمی به نقطه‌ای رسیده که جامعه نیاز به مسکن را اعلام کرده و به شکل‌های مختلف آن را بروز می‌دهد که آمارهای جدید از تعداد معاملات و صدور پروانه‌های ساختمانی این مساله را تایید می‌کند.

وی افزود: اقتصاد ما عموما دولتی است و باید دولت وارد عرصه‌های مختلف شود، اما حرکت موثری برای رونق مسکن را از سوی دولت نمی‌بینیم و مشکل عدم نقدینگی را هم‌چنان در وضعیت موجود مسکن شاهد هستیم. مردم وضعیت چندان مناسبی، بخصوص برای خرید واحدهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان ندارند و این مشکل باعث عدم تزریق منابع به بخش عرضه شده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی، سیاست خود را در حوزه مسکن شفاف به مردم و سرمایه‌گذاران اعلام کند، گفت: قبلا بخش مسکن دو سیاست مسکن مهر و پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی را دنبال می‌کرد که با همه نقاط قوت و ضعف، سیاست‌های مشخصی بود. سازندگان و مصرف‌کنندگان می‌دانستند باید خود را با این مسیر هماهنگ کنند اما در حال حاضر حرکت‌ها ناهمگون و ناهماهنگ است.

تولا با تایید صحبت وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که محدوده شهرها نباید از چیزی که هست توسعه بیشتری پیدا کند افزود: با این حال ماموریت وزارت راه و شهرسازی، تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه است. هم‌اکنون اعلام شده که بازآفرینی شهری در محله‌های ناکارآمد و حاشیه‌ای سیاست اصلی است اما معدود راهکارهای اتخاذ شده همچون تسهیلات هشت درصد، شرط لازم است اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: اگر دولت به جد وارد بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شود نقدینگی هم حل خواهد شد. انبوه‌سازان نیز فعالیت خود را در این چارچوب تعریف می‌کنند. واحدهای خرد به صورت تجمیع درمی‌آیند، مالکان همکاری می‌کنند و این محله‌ها نوسازی می‌شود. چنان‌چه وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کند، انبوه‌سازان حاضرند مشاوره‌های خود را هم به صورت رایگان در اختیار دولت بگذارند. تجربه‌های کوچکی در بعضی شهرستان‌ها بوده که می‌تواند در حد کلان قابل توسعه و گسترش باشد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: اگر صرفا توان و انرژی مالکان برای نوسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده گذاشته شود، نه تنها مشکل بافت فرسوده حل نخواهد شد بلکه معضل دیگری نیز ایجاد می‌شود، ‌چرا که بافت به طور کامل نوسازی نشده بلکه خانه‌های قدیمی تبدیل به تازه ساز می‌شود و به نظر من مضر خواهد بود.

به گفته تولا، باید پلاک‌ها تجمیع شود، خدمات در محله‌ها دیده شود و دیگر شاهد کوچه‌های باریک نباشیم. ارتفاع‌ها باید افزایش یابد و سطح اشغال کوچک شود. فضاهایی که در این بین ایجاد می‌شود تبدیل به فضاهای خدماتی، عمومی، فرهنگی و ورزشی شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید