Performancing Metrics

بیم تولیدکنندگان اوپک از توقف رشد قیمت نفت | اتاق خبر
کد خبر: 400043
تاریخ انتشار: 8 مهر 1396 - 11:44
منابع صنعتی و اوپک می‌گویند تولیدکنندگان خاورمیانه نگران هستند که تقاضای ضعیف و عرضه اضافی، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به روند رشد قیمت نفت لطمه وارد کند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کاهش عرضه که اوپک به همراه روسیه و تولیدکنندگان متعدد خارج از این سازمان از اول ژانویه به اجرا گذاشت، به رشد قیمت‌ها کمک کرده است. طوفان هاروی نیز با متوقف کردن فعالیت یک چهارم از ظرفیت پالایش آمریکا، در روند رشد قیمت‌ها موثر بود.

نفت برنت هفته گذشته به بیش از ۵۹ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در بیش از دو سال گذشته بود و به مرز ۶۰ دلار نزدیک شد. منابع نفتی خلیج فارس می‌گویند عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک است، مایل است در سال جاری به این قیمت دست پیدا کند. برنت اکنون حدود ۵۸ دلار معامله می‌شود.

اما یک منبع صنعت نفت با اشاره به عرضه بالاتر از سوی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در چند ماه نخست سال ۲۰۱۸، به رویترز گفت: تصور نمی‌کنم روند رشد قیمت‌ها پایدار باشد.

اوپک و متحدانش تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند اما تولیدکنندگان شیل آمریکا با بالا بردن تولیدشان که در اکتبر برای دهمین ماه متوالی افزایش خواهد داشت، خلا ایجاد شده را پر کرده‌اند.

تقاضای جهانی رو به رشد و همچنین بروز تنش میان دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان این کشور که هفته گذشته همه‌پرسی استقلال برگزار کرد، عامل دیگری بود که از قیمت‌ها حمایت کرد.

یک منبع آگاه در صنعت نفت یکی از تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه گفت: عمر رشد قیمت ممکن است کوتاه باشد. وی در ادامه افزود: تصور می‌کنم قیمت ۵۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه مناسب باشد زیرا افزایش قیمت به ۶۰ دلار یا بالاتر از آن موجب می‌شود نفت شیل بیشتری وارد بازار شود.

یک منبع دیگر اوپگ به رویترز گفت: موضوعی که بیش از همه من را نگران می‌کند این است که تقاضا چگونه در سه ماهه چهارم و سه ماهه نخست سال آینده واکنش نشان خواهد داد.

مدت اجرای توافق کاهش تولید میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در پایان مارس سال میلادی آینده تمام می‌شود اما اوپک و منابع صنعتی آگاه انتظار دارند مدت زمان کاهش تولید دوباره تمدید شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید