Performancing Metrics

شرایط جدید صدور مجوز مشاغل خانگی اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 400357
تاریخ انتشار: 15 مهر 1396 - 08:54
رئیس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به فرایند صدور مجوز این مشاغل، «ظرفیت اشتغالزایی»، «توانایی متقاضی برای اجرای طرح » و «اتصال به بازار»را شروط صدور مجوز اعلام کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مهناز امامدادی، با اشاره تغییر فرآیند صدور مجوز مشاغل خانگی گفت: مشاغل خانگی از سال ۸۹ و همزمان با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت اما از سال ۹۲ با تاکید وزیر کار، نسبت به عارضه‌یابی و آسیب شناسی این نوع مشاغل اقدام شد.

وی ادامه داد: علاوه بر بکارگیری تجارب داخلی، با تعدادی از کشورها در حوزه مشاغل خانگی مطالعات تطبیقی صورت گرفت و در نهایت تصمیم گرفته شد تا فرایند صدور مجوز مشاغل خانگی بازنگری شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افزود: در فرایند قبلی، پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه مشاغل خانگی و تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه، نسبت به صدور مجوز اقدام می‌شد و پس از آن انتظار بود تسهیلات برای اجرای طرح مورد نظر پرداخت شود اما در بسیاری از موارد، در ورود افراد به بازار کار از این طریق توفیقی حاصل نشد بنابراین در فرایند و شرایط صدور مجوز این نوع مشاغل بازنگری شد.

امامدادی گفت: در فرایند جدید صرفا متمرکز بر افراد متقاضای دریافت مجوز مشاغل خانگی نخواهیم بود بلکه متولیان امر اشتغالزایی مانند تعاونی‌ها، نهادهای مردم نهاد و غیره نیز شناسایی می‌شوند.

وی مخاطبان راه‌اندازی مشاغل خانگی را سه گروه از افراد اعلام کرد و افزود: گروه نخست افرادی هستند که از صفر تا ۱۰۰ فعالیت در طرح مربوطه توسط خود فرد انجام می‌شود که در ادبیات مشاغل خانگی تحت عنوان «افراد مستقل» شناخته می‌شوند. گروه دوم نیز افرادی هستند که مهارت لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار خرد را دارند اما به دلیل اینکه یا با اصول بازاریابی آشنا نیستند یا توانایی تامین تجهیزات لازم را ندارند، نیازمند حامی و پشتیبان هستند. علاوه بر این مخاطبان دیگر مشاغل خانگی، افرادی هستند که در راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی توانایی لازم برای تحت پوشش قراردادن افراد دیگر را دارند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه در فرایند جدید صدور مجوز گروه‌های مختلف مخاطب مشاغل خانگی شناسایی می‌شوند، به تشریح فرآیند جدید صدور مجوز پرداخت و گفت: در نخستین مرحله، متقاضیان باید طرح و ایده خود را در سامانه مشاغل خانگی http://www.mashaghelkhanegi.ir/ ثبت کنند.

استعدادیابی متقاضیان برای اجرای طرح مدنظر

وی با بیان اینکه پس از ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی، طرح مذکور بسته به نوع فعالیت و رشته، برای بررسی به دستگاه‌ اجرایی مربوطه ارجاع داده خواهد شد افزود: بازار محصول یا خدمت در طرح دریافت شده، متناسب با نوع منطقه توسط دستگاه اجرایی مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که طرح تایید شود، میزان توانایی فرد متقاضی در اجرای شغل مورد نظر بررسی استعدادیابی خواهد شد.

امامدادی عدم آشنایی بسیاری از متقاضیان  کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با «اصول بازاریابی» را یکی از موانع پیش روی موفقیت در این نوع مشاغل اعلام کرد و گفت: متاسفانه در اغلب موارد متقاضیان با اصول بازاریابی برای عرضه محصول یا خدمات خود آشنایی ندارند.

ارائه آموزش و خدمات مشاوره‌ای به متقاضیان

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پس از مرحله استعدادیابی در صورتی که عدم توانایی افراد در اجرای شغل مورد نظر محرز شود، مشروط بر اینکه طرح مذکور متناسب با ظرفیت اشتغال و بازار منطقه باشد،  آموزش‌های رایگان به وی برای راه اندازی طرح ارائه می‌شود؛ البته هزینه این آموزش‌ها در قالب برنامه اشتغال فراگیر پیش بینی شده و از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مجوز مشاغل خانگی صرفا برای طرح‌هایی صادر می‌شود که برای محصول یا خدمت ارائه شده بازار مناسب وجود داشته باشد گفت: در مجموع در فرایند صدور مجوز، به تمام جوانب برای افزایش سطح کیفی و کمی محصولات توجه می‌شود و در صورت لازم خدمات مشاوره به متقاضیان ارائه خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، «استانداردسازی» و «تجاری سازی» محصولات را یکی دیگر از موارد مورد تاکید در صدور مجوز برای این نوع مشاغل عنوان کرد و گفت: اعمال شرایط جدید در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان  جنوبی، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری اجرا شده که در سال آینده به تمام ۳۱ استان کشور تعمیم داده خواهد شد؛ البته در فرایند اجرای این طرح در استان‌های مذکور در صورت نیاز به تغییر در فرایند صدور مجوز، پیشنهادات لازم با حضور اعضا در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان است گفت: جهت دهی تسهیلات به مشاغل اشتغالزا و دارای بازار مناسب و همچنین رسمیت بخشیدن به مشاغل غیر رسمی از اهداف صدور مجوز برای مشاغل خانگی به شمار می‌روند؛ بنابراین برای طرح‌های بدون ظرفیت اشتغال، طرح‌هایی که در توان اجرای فرد متقاضی نباشد و طرح‌هایی که قابل اتصال به بازار نباشند مجوز صادر نمی شود.

امامدادی با اشاره به ارائه آمار از وضعیت متقاضیان مشاغل خانگی گفت: از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند که برای حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر مجوز صادر شد و مابقی طرح‌ها یا تایید شدند یا در نوبت رسیدگی قرار دارند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی درباره فرآیند صدر مجوز گفت: این فرایند برای رشته‌ها و فعالیت‌های معمولی که از سوی متقاضیان ارائه می‌شود حدود ۳ هفته تا یکماه زمان می‌برد اما برخی از طرح‌ها مانند مشاغل مربوط به تولید مواد غذایی، طراحی پوشاک یا مشاغل مشابه که نیازمند تاییدیه‌های بهداشتی و ملاحظات دستگاه‌های مربوطه هستند جزو رشته‌های ستاره دار محسوب می‌شوند که فرایند مجوز این طرح‌ها ممکن است زمان بر باشند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید