Performancing Metrics

سرعت و کیفیت بسته اینترنت خود را بسنجید | اتاق خبر
کد خبر: 400883
تاریخ انتشار: 26 مهر 1396 - 10:31
برای جلوگیری از کم‌فروشی
ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بسته‌های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می‌کنند، گاهی نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند. برای حل این مشکل امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت خانگی فراهم شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با اجرایی شدن فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند ثابت چهار مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند همراه به سه مگابیت بر ثانیه رسیده است. این ارقام، در شرایطی اعلام شده که پیش از این و در فاز اول شبکه ملی اطلاعات متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند ثابت سه مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی پهن‌باند سیار، دو مگابیت بر ثانیه اعلام شده و ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند ثابت خانگی در فاز اول ۴۰ درصد بوده و ضریب نفوذ دسترسی پهن‌باند سیار ۳۰ درصد اعلام شده بود.

همچنین سرانه ترافیک در فاز اول شبکه ملی اطلاعات ۱۴ کیلوبیت برثانیه بوده و نسبت ترافیک داخلی در مرحله دوم به ۴۵ درصد عنوان شده است. در همین راستا معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به امکان انتقال دیتا با سرعت بالا تا یک گیگابیت بر ثانیه توسط فیبر نوری و تجهیز یک میلیون نقطه به این سرویس، از تلاش برای تجهیز سایر نقاط تا پایان امسال خبر داد.

زارعیان اظهار کرده است که فیبر نوری بستر انتقالی است که در آن امکان انتقال دیتای پرسرعت بالا از گیگابیت وجود دارد. یعنی اگر تاکنون اینترنت نهایتا ۸۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داشت، با فیبر نوری این امکان وجود دارد که سرعت تا هزار مگابیت یا یک گیگابیت بر ثانیه به مشتری تحویل داده شود.

ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺿﺮﻳﺐ ﻧﻔﻮذ دﺳﺘﺮسی آن در ﻛﺸﻮر ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ قابل توجهی در ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻣﺼﺮف ﻣﺤﺘﻮا در ﻛﺸﻮر خواهیم بود. اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت وﻳﺪﻳﻮیی و ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﻃﻼع رﺳﺎنی و اﺟﺘﻤﺎعی ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﭘﻴﺶﺑﻴنی ﺷﻮد اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺤﺘﻮا در ﻛﺸﻮر خصوصا از طریق اینترنت خانگی ﺑﺎ رﺷﺪ ﻗﺎﺑﻞ توجهی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

آنلاین سرعت اینترنت و نرخ اینترنت خود را بسنجید

اما با راه اندازی سرویس‌های پرسرعت اینترنت خانگی توسط شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملکرد آنها و نرخ فروش و کیفیت سرعت خدمات این شرکت ها ضرورت پیدا می کند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات  رادیویی با راه اندازی سامانه در سایت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفکیک اپراتورهای ارائه دهنده این خدمات فراهم آورده است.

مشترکین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی می توانند از طریق لینک‌های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام کنند.

همچنین با توجه به اینکه برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت می داند، مشترکین باید بدین منظور با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شوند و سپس اقدام به اندازه گیری کنند.

در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلود های درحال اجرا و یا مرورگر های در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه قطع گردد.

با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است پیشنهاد شده که تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره گیری شود.

 پیگیر حقوق خود از شرکتها باشید

غلامرضا داداش‌زاده - معاون سابق نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، در این باره گفته بود: با توجه به اهمیت موضوع اندازه‌گیری و کنترل سرویس ارائه شده به مشترکین اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای WiMAX، PAP و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را بر روی پورتال خود نصب و راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به اینکه لینک تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری ایجاد شده است، گفته بود: کاربران اینترنت پرسرعت می‌توانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تست‌های انجام شده در فرایند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.

او تصریح کرد: سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیه‌های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تستهای انجام شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می‌توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریعترین زمان رسیدگی شود.

اما به نظر می رسد با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عاملی فراهم شود تا دیگر شهروندان نگران کم فروشی در حجم یا کاهش سرعت دریافتی از سرعت وعده داده شده توسط اپراتورهای ایرانی نباشند. با سامانه های راه اندازی شده شهروندان می توانند موارد تخلف را به سازمان تنظیم مقررات گزارش دهند و به لحاظ قانونی پیگیر حقوق توافق شده باشند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید