Performancing Metrics

توافق خرید سیمان با وزارت راه به جایی نرسید | اتاق خبر
کد خبر: 400929
تاریخ انتشار: 27 مهر 1396 - 10:13
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان:
بعد از دو سال تمدید قرارداد خرید سیمان توسط وزارت راه برای استفاده در پروژه‌های عمرانی جهت کمک به تولید سیمان در داخل، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به عملکرد ضعیف در این زمینه، گفت: این تفاهم‌نامه تاثیری در تولید و خرید سیمان نداشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه خرید سیمان توسط وزارت راه تاثیر چندانی در بازار و تولید سیمان نداشته است، اظهار کرد: با وجود آنکه در برخی از پروژه‌های استانی وزارت راه و شهرسازی به سمت استفاده از سیمان برای این پروژه‌ها رفت، اما در نهایت مقدار قابل توجهی در این پروژه‌ها مصرف نشد که یکی از دلایل آن رقابتی شدن قیمت سیمان و کاهش آن بود که باعث عدم رغبت پیمانکاران برای استفاده از این محصول شد.

شیخان همچنین درباره گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق مبنی بر " احتمال حضور دوباره ایران در بازار سیمان عراق"، اظهار کرد: تغییری در وضعیت عراق ایجاد نشده است. دو کشور عراق و افغانستان اصلی‌ترین مشتریان سیمان ایران بودند که از یک سال گذشته که واردات سیمان به عراق از ایران مشمول تعرفه‌های بالا شد عملا سهم صادرات سیمان به این کشور به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی هم در وضعیت این کشورر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از آنجاکه سیاست‌های عراق واردات مواد اولیه و حمایت از تولید سیمان داخلی است و صادرات کلینکر به این کشور افزایش مناسبی داشته که البته این محصول در چرخه قیمت رقابتی افتاده است که باعث افت قیمت آن شده، سعی داریم با ایجاد برخی کنسرسیوم‌ها قیمت‌ها را به وضعیت مناسب‌تری برگردانیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به صادرات سیمان به افغانستان گفت: وضعیت صادرات به افغانستان نسبت به عراق متفاوت است و از آنجاکه این کشور صنعت سیمان ندارد، نیازی به کلینکر هم ندارد و مشتری سیمان آماده ایران است اما متاسفانه برخی هزینه‌های صادرات به این کشور بالاست که البته شامل هزینه‌های گمرکی نمی‌شود بلکه بیشتر مربوط به هزینه‌های راهسازی است.

وی افزود: در جهت کاهش هزینه‌های راهداری و عبور از مرز به سمت افغانستان باید مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد تا صرفه اقتصادی بیشتری در صادرات سیمان به افغانستان به وجود آید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید