Performancing Metrics

افزایش 74 درصدی نرخ شهرنشینی در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 401142
تاریخ انتشار: 1 آبان 1396 - 21:10
رییس امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بارگذاری بیش از ظرفیت شهرها گفت: بخشی از هزینه‌های کاهش آلودگی هوا از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود اما نیاز به ایجاد منابع مالی جدید مثل صندوق ملی محیط زیست داریم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید پوراصغری در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که با موضوع کاهش آلودگی هوا با حضور مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست و نمایندگان تعدادی از دستگاه‌ها برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر نرخ شهرنشینی در ایران به 74 درصد رسیده است.

جمعیت خارج از ظرفیت تهران

وی افزود: در سال 1350 مطالعه‌ای صورت گرفت که نشان می‌داد تهران به لحاظ منابع آبی توان جمعیتی بیش از 4.5 میلیون ندارد. این در حالیست که در شرایط حاضر تهران  8.7 میلیون نفر جمعیت دارد و سالیان سال است که از ظرفیت خود فراتر رفته است. این وضعیت در سایر شهرها نیز وجود دارد که بارگذاری‌ها بیش از حد ظرفیت و پتانسیل این مناطق است.

کاهش 34 درصدی پتانسیل آبی کشور

رئیس گروه محیط زیست سازمان برنامه و بودجه گفت: زمانی پتانسیل آبی کشور 130 میلیمتر بود اما بر اساس آخرین آمارها پتانسیل آب کشور به 88 میلیمتر رسیده است. به عبارتی 34 درصد کاهش پتانسیل آبی داریم.

تمرکز بر استانداردهای منطقه‌ای به جای استانداردهای ملی

پوراصغری با تاکید بر اینکه رویکرد صرف مهندسی مشکل‌زاست، گفت: از سال‌های گذشته موضوع آمایش سرزمینی را در سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم. همچنین بحث ضوابط تمرکززدایی را با موضوعاتی مثل معافیت مالی و تدوین استانداردهای منطقه‌ای به جای استانداردهای ملی در دست پیگیری داریم.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: احکام و قوانینی در این برنامه در زمینه کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس این برنامه آب و محیط زیست در زمره مسائل مهم شمرده شده‌اند.

 رییس امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بحث توزیع عوارض آلودگی اظهار کرد: صندوق ملی محیط زیست می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند. در برنامه ششم توسعه در زمینه اصلاح الگوی مصرف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سیاست‌هایی در نظر گرفته شده است.

پوراصغری در پایان با تاکید بر اینکه نرخ شهرنشینی بسیار شتابان است، گفت: موضوع کاهش آلودگی هوا و اعتبارات مورد نیاز برای آن از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود اما مثل کشورهای دیگر باید به دنبال راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور کاهش آلودگی هوا باشیم که صندوق ملی محیط زیست می‌تواند مجموعه و نهاد موثری در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید