Performancing Metrics

بازار آپارتمان‌های ۷۰ متری پایتخت+ قیمت | اتاق خبر
کد خبر: 402262
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 11:15
در مهرماه سال جاری ۴۸۹۳ مورد آپارتمان کمتر از ۷۰ متر در شهر تهران به فروش رسیده که ۳۹ درصد از کل معاملات را نشان می‌دهد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در مهرماه سال جاری بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن ۱۴ هزار  و ۱۹۵ مورد معامله در شهر تهران انجام شده که ۳۹ درصد از کل معاملات به واحدهای کمتر از ۷۰ متر و ۷۳ درصد به واحدهای کمتراز ۱۰۰ متر مربع اختصاص داشته است. این نشان می‌دهد واحدهای کوچک و متوسط با وجود قدرت پایین دهک‌های پایین سهم قابل توجهی از بازار مسکن را در اختیار دارند. با این حال هنوز ۷۰ درصد تمرکز سمت عرضه به سمت احداث آپارتمان‌های ۱۰۰ سال به بالا است.

در مهرماه واحدهای دارای مساحت ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم ۱۵.۶ درصد، واحدهای دارای ارزش ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان با سهم ۷.۳ درصد و واحدهای دارای ارزش ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان درهر مترمربع بیشترین فروش را در شهر تهران داشتند. کمترین سهم هم مربوط به واحدهای کمتر از ۳۰ متر با یک دهم درصد از کل معاملات مربوط می‌شود که علت آن می‌تواند تعداد پایین این نوع واحدها در شهر تهران باشد.

 

مظنه قیمت آپارتمان‌های ۷۰ متر در تهران بر اساس معاملات مهرماه ۱۳۹۶

محله

سن بنا

امکانات

قیمت (تومان)

سازمان برنامه

۱۳ سال

انباری، پارکینگ

۳۰۲ میلیون

کاخ

۷ سال

پارکینگ

۳۷۲ میلیون

حافظیه

۱۰ سال

انباری، پارکینگ

۳۳۵ میلیون

بریانک

۳ سال

انباری، پارکینگ

۲۷۹ میلیون

دروس

۳ سال

پارکینگ

۷۷۰ میلیون

پونک

۱۷ سال

انباری

۲۷۵ میلیون

آهنگ

نوساز

انباری، پارکینگ

۳۳۰ میلیون

افسریه

۶ سال

انباری

۲۰۵ میلیون

شهرک غرب

نوساز

انباری، پارکینگ

۷۲۰ میلیون

ساعی

نوساز

-

۵۵۵ میلیون

امامت

نوساز

-

۳۶۰ میلیون

شمس‌آباد

۱۵ سال

-

۳۱۷ میلیون

ازگل

۴ سال

انباری، پارکینگ

۴۷۰ میلیون

فرزانه

نوساز

-

۳۵۰ میلیون

 

آخرین آمار ارایه شده از معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است واحدهای دارای قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع ۵.۴ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند. واحدهای بیش از ۹ میلیون تومان ۱۰ درصد، واحدهای بالای ۸ میلیون تومان ۱۵ درصد و واحدهای ۷ میلیون تومان در هر متر مربع ۲۰ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر بیشترین فراوانی خرید و فروش مربوط به واحدهای دارای قیمت بین ۳ تا ۴ میلیون تومان با سهم ۳۰ درصدی از کل معاملات بوده است. این نمایه نشان می‌دهد که تمرکز بازار روی قیمت و متراژهای متوسط است.

وی افزود: اگر زیربنای واحدهای فروش رفته را هم ببینیم متوجه می‌شویم واحدهای بالای ۱۵۰ متر مربع کمتراز ۱۰ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند، حدود ۳۰ درصد فروش مربوط به واحدهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و ۳۲ درصد معاملات مربوط به واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متر مربع بوده است.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به این‌که بیشترین معاملات مربوط به واحدهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، کمتر از ۹۰ متر مربع و بین ۳ تا ۴ میلیون تومان در هر متر مربع است برخلاف دوره‌های قبل، رونق بخش مسکن از طرف قشر متوسط انجام می‌شود که در سال‌های گذشته برای آنها برنامه‌ریزی نشده است.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد تقاضای مسکن برای واحدهای کمتر از ۱۰۰ متر است در حالی که ۷۰ درصد عرضه در واحدهای بالای ۱۰۰ متر انجام می‌شود. این باعث شده از یک طرف با واحدهای خالی واز طرف دیگر با تقاضایی مواجه باشیم که به راحتی قابل پاسخ نیست. به طور مثال در بازار مسکن امروز شهر تهران پیدا کردن واحدهای کمتر از ۵۰۰ میلیون متناسب با سلیقه و توان خرید طیف متوسط به دلیل تقاضای ۷۰ درصدی در بین این گروه کار دشواری است.

روانشادنیا با اشاره به ورود تدریجی متقاضیان از طریق تسهیلات بانکی به بازار مسکن پیش‌بینی کرد: اگر وام‌های "مسکن یکم" و "تسه" وارد بازار شود با توجه به تقاضای مصرفی که ایجاد خواهد شد در دوره پیش رو در بازار مسکن متاسفانه یا خوشبختانه افزایش قیمت‌ها از واحدهای متوسط، ریزدانه و ارزان قیمت شروع می‌شود؛ چیزی که در گذشته با آن مواجه نبویدیم. در گذشته با مسکن مهر به بخشی از تقاضای قشر آسیب‌پذیر و با تولید واحدهای لوکس به بخش مرفه جامعه پاسخ داده شد ولی قشر متوسط مغفول ماند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید