Performancing Metrics

پرداخت وام ۳۵ میلیون تومانی ساخت مسکن به زلزله‌زدگان | اتاق خبر
کد خبر: 402433
تاریخ انتشار: 29 آبان 1396 - 16:28
یک مقام مسئول خبر داد؛
یک مقام مسئول در نظام بانکی از پرداخت ۳۵ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن به ساکنان شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدهاشم بت شکن در نشست خبری درباره تمهیدات بانک عامل حوزه مسکن برای زلزله زدگان کرمانشاه گفت: نخستین گام امهال (مهلت) دو ساله برای بازپرداخت تسهیلات اعطایی به زلزله زدگانی است که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران و بانک مرکزی که بخشنامه آن برای کلیه شعب بانک مسکن در استان کرمانشاه ابلاغ شده از امروز زلزله زدگان می توانند برای دریافت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به شعب بانک مراجعه می کند.

به گفته بت شکن، بانک عامل حوزه مسکن به واحدهای روستایی تخریب شده به تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تا سقف ۲۵ میلیون تومان و بازپرداخت ۱۵ ساله شامل سه سال دوره مشارکت مدنی و ۱۲ سال بازپرداخت اصل وام با سود ۴ درصد مراجعه کنند. همچنین این بانک به دو هزار واحد مسکن شهری تخریب شده در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه ۳۵ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱۵ ساله و نرخ سود ۵ درصد که مابه التفاوت آن را دولت در یارانه ها پیش بینی کرده پرداخت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این بانک به ۵ هزار واحد مسکونی ۱۲ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۵ درصد وام بازسازی می دهد. ضمن اینکه دو هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله به صورت قرض الحسنه وام خرید لوازم خانگی به زلزله زدگان پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به طور کلی بانک مسکن ۱۵ هزار فقره انواع وام به روستاییان و ساکنان شهرهای زلزله زده شامل تسهیلات ساخت، تعمیر و خرید لوازم خانگی پرداخت می کند.

وی در خصوص پوشش بیمه ای تسهیلات بانک مسکن به زلزله زدگان اظهار داشت: تسهیلاتی که واجد بیمه نامه خسارات زلزله و آتش سوزی باشند بر اساس برآورد کارشناسان و بر اساس ضوابط شرکت های بیمه مشمول دریافت خسارت خواهند شد.

بت شکن ادامه داد: عموم تسهیلاتی که دارای پوشش بیمه عمر مانده بدهی هستند در صورت فوت وام گیرنده بر اثر زلزله علاوه بر خسارتی که بابت بیمه نامه زلزله و آتش سوزی دریافت می کنند از پرداخت باقی مانده اقساط از سوی بازماندگان معاف شده و شرکت بیمه کل بدهی آن را تقبل خواهد کرد.

وی افزود: بانک مسکن از جهت منابع مالی مشکلی نخواهد داشت و هر آنچه دولت بر عهده این بانک قرار دهد پرداخت خواهد کرد و از امروز کلیه مشمولان طرح های تسهیلات و بیمه ای زلزله می توانند به شعب این بانک در استان های زلزله زده مراجعه کنند. ضمن اینکه امهال دو ساله محدود به مسکن مهر نیست و همه واحدهایی که تسهیلات بانکی دریافت کرده اند شامل این امهال خواهند شد.

وی تاکید کرد: آسیب دیدگان در اثر زلزله اخیر برای دریافت تسهیلات از طریق بنیاد مسکن به این بانک معرفی شده و اگر فردی کندی در پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن مشاهده کرد حتما به بانک مسکن اطلاع دهد تا برطرف شود.

بت شکن در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات این بانک در هفت ماهه نخست سال جاری گفت: در طی ماه های گذشته ۴۱ هزار فقره وام معادل ۴۳۲ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم، ضمن اینکه ۶۵ هزار میلیارد ریال منابع اعم از سپرده و وصول مطالبات جذب شده است.

به گفته این مقام بانکی، بانک مسکن در رعایت نرخ سود سپرده پایبند بوده و از زمان کاهش سود سپرده ها به ۱۵ درصد از ۱۱ شهریور تاکنون ۱.۵ درصد از قیمت تمام شده سپرده های ما کاهش یافته است که این اقدام مثبت می تواند به کاهش نرخ سود تسهیلات کمک کند.

وی اذعان داشت: برای ۲۸۶ هزار واحد مسکونی تسهیلات خرید، ساخت، تعمیر و بازسازی و فروش اقساطی پرداخت کرده ایم ضمن اینکه در هفت ماهه گذشته در بخش خرید صرفا به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی وام پرداخت شد که از نظر تعداد ۳۰ درصد و از نظر قیمت ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

بت شکن افزود: تا به حال ۵۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر با نرخ های سود ۴، ۷ و ۹ درصد در شهرستان و تهران برای دو میلیون واحد مسکونی تا سقف ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است. ضمن اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیز فروش اقساطی شده است.

وی در مورد تسهیلات بافت فرسوده گفت: از ابتدای اجرای این طرح در سال ۹۴ تاکنون به ۳۲ هزار واحد مسکونی فرسوده مجموعا به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره صندوق پس انداز یکم تاکید کرد: در ابتدای سال جاری به طور متوسط هر هفته دو هزار و ۵۰۰ فقره حساب پس انداز صندوق یکم در بانک مسکن افتتاح می شد که در هفته آخر آبان به ۵ هزار و ۸۰۰ فقره حساب رسیده و به معنای دو برابر شدن استقبال از صندوق یکم است. همچنین تسهیلات از این محل در هفته ابتدایی سال جاری ۱۵۰ فقره بود اما در پایان هفته گذشته ۹۶۰ فقره تسهیلات از محل صندوق یکم پرداخت شد.

وی تصریح کرد: در هفت ماهه گذشته ۲۵ هزار میلیارد ریال برای ۴۰ هزار واحد مسکونی وام مشارکت مدنی ساخت مسکن پرداخت شده که نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است چرا که جهت گیری بانک مسکن پرداخت وام خرید بوده است.

بت شکن در خصوص افق اقدامات بانک مسکن تا ۱۴۰۰ گفت: بر اساس این برنامه ریزی قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ بانک مسکن برای بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تامین مالی انجام دهد که در سال ۱۴۰۰ به تنهایی یک میلیون واحد مسکونی تامین مالی خواهد شد که این تسهیلات شامل خرید، ساخت، تعمیر و واگذاری فروش اقساطی و سهم الشرکه هاست.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه ششم دولت باید سالانه ۲۷۰ محله بافت فرسوده را بهسازی و بازسازی کند که بانک مسکن در این زمینه نیز ورود خواهد کرد.

وی در خصوص مسکن اجتماعی اظهار داشت: این بانک برای دهک های یک، دو و سه با حمایت دولت و سایر نهادهای حمایتی قرار است در مسکن اجتماعی به دولت کمک کند. استراتژی دوم بانک جذب مخاطب از اقشار میان درآمد شامل دهک های ۴، ۵، ۶، و ۷ است که هم توان پرداخت اقساط دارند و هم امکان پس انداز جزیی.

به گفته بت شکن، قرار است بانک مرکزی به همه زوجین خانه اولی در بخش تامین مالی خرید خانه اول کمک کند که شامل افزایش ۵۰ درصدی قدرت خرید یک واحد مسکونی در چارچوب الگوی مصرف است که در تهران معادل واحدهای مسکونی میان متراژ (۷۵ متر مربعی) می شود. همچنین این بانک همین تسهیلات را به انبوه سازانی که الگوی مصرف را رعایت کنند نیز پرداخت خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: بانک مسکن به زودی معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی در بازار سرمایه منتشر می کند که در حال حاضر مجوزهای اجرای این طرح در حال طی کردن مراحل خود در بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید