Performancing Metrics

پنج عامل آمریکایی گرانی و ارزانی دلار | اتاق خبر
کد خبر: 402562
تاریخ انتشار: 2 آذر 1396 - 13:19
هفته گذشته دلار در بازارهای جهانی تحت تاثیر پنج عامل مربوط به آمریکا در نوسان قرار گرفت و در شرایطی متفاوت تقویت و تضعیف شد. این در حالی است که معمولا عوامل خارج از این کشور و به ویژه در اروپا نیز گاها عوامل تاثیرگذاری بر ارزش دلار در بازارهای جهانی هستند

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هفته اخیر در بازارهای جهانی ارزش دلار در برابر ین تا ۱.۲۶ و فرانک سوئیس ۰.۷۱ درصد تضعیف شد در همین مدت ارزش یورو ۱.۱۰ و پوند ۰.۱۹ درصد در برابر دلار تقویت شده است.  

بررسی دلایل این نوسان از این حکایت دارد که کاهش تورم آمریکا در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر موجب شده تا رشد خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی آمریکا نتواند سبب تقویت دلار شود. از سوی دیگر تاثیر نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات شرکت‌های آمریکایی تا سال ۲۰۱۹ در بازار ارز مشهود بود و اخباری که به نفع دلار نبودند تاثیر بیشتری بر رفتار فعالان بازار داشت. البته بعد از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا طرح کاهش مالیات که توسط نمایندگان کنگره تهیه شده بود را تصویب کرد، اندکی از سرعت کاهش ارزش دلار کاسته شد. 

عامل دیگر کاهش تقاضای دلار و تضعیف آن در مقابل سایر ارزها به کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا بر می‌گشت که موجب ریزش ارزش این ارز در برابر یورو و البته ین ژاپن شد.

اما بر اساس گزارشی که بانک مرکزی آمریکا منتشر کرده است دو عامل موجبات تقویت دلار در برابر سایر ارزها را فراهم آورد. رشد اقتصاد آمریکا در فصل سوم سال در بهبود اعتماد اقتصادی در این کشور موجب تقویت یورو مقابل اکثر ارزها از اواسط هفته بود. رشد اقتصاد این کشور موجب شد تا اقتصاد منطقه یورو رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کرده که ۰.۲ درصد بیشتر از رشد فصل دوم سال بود. از سوی دیگر رشد بهتر از انتظار تولیدات صنعتی منطقه یورو به تقویت واحد پولی آن کمکی نکرد.

اعلام خبری مبنی بر اینکه ۴۰ تن از اعضای حزب ترزا می نخست وزیر انگلیس با امضای سندی در خصوص توانایی وی در رهبری این کشور ابراز بی‌اعتمادی و نگرانی کرده‌اند، ابهاماتی در مورد توانایی او در کسب توافقی خوب با اتحادیه اروپا نیز شبهاتی ایجاد کرد. با این حال با وجود اینکه نگرانی‌ها وجود داشت اما پوند توانست با استفاده از ضعف دلار در مقابل آن تقویت شود و از ارزش دلار بکاهد.

از بازار ارز ایران چه خبر؟

در حالی در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ۲۸ آبان‌ماه دلار در نوسان ارزش قرار داشت و عمدتا تضعیف شد در بازار ایران نیز در مرکز مبادلات ارزی قیمت دلار در ثبات قرار گرفت و با کاهش‌های ریالی حتی همراه بود آن هم در شرایطی که طی ماه‌های اخیر عمدتا روند رو به رشدی را طی می‌کرد. از سوی دیگر در بازار آزاد با اینکه نوسان تندی ثبت نشد ولی قیمت دلار در رنج ۴۱۰۰ تومان و حتی اندکی بیشتر قرار داشت و تا پایان هفته نرخ ۴۱۳۰ تومان را نیز در برخی ساعات تجربه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود در هفته اخیر در رابطه با جریان بازار ارز اعلام کرد که تقاضای فصلی عمده دلیل این نوسان بوده و با این حال منابع ارزی ایران کافی است و کمبودی در آن مشاهده نمی‌شود. سیف، تاکید داشت که نوسان ارزی بازار به گونه‌ای است که قابل کنترل بوده و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید