Performancing Metrics

پوشاک ایرانی در تنگنای برندهای ترک و چینی | اتاق خبر
کد خبر: 402972
تاریخ انتشار: 12 آذر 1396 - 14:16
با شروع فصل سرما، رفت و آمدها در بازار پوشاک زیاد شده و تا حدودی رونق نسبی پیدا کرده است. هر چند که همچنان محصولات خارجی اعم از پوشاک ترک و چینی عرصه را بر تولید پوشاک داخلی تنگ کرده است و امکان رقابت را برای پوشاک ایرانی تحت تاثیر قرار داده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در میان پوشاک مختلف از کشورهای چین، تایلند، کره جنوبی، پاکستان و سنگاپور در بازار داخلی، پوشاک  ترک به دلیل کیفیت مناسب و مطلوب جایگاه خاصی در بازار دارند و البته به دلیل گران‌تر بودن نسبت به سایر برندها مشتریان خاص خود را دارد. از طرف دیگر پوشاک چینی به دلیل قیمت‌های پایین‌ مورد استقبال زیادی قرار دارند و سهم بالایی در تقاضای بازار پوشاک ایران به خود اختصاص داده اند در این میان پوشاک چینی و ترک پوشاک داخلی هم سعی می‌کنند با سایر برندها رقابت کنند و جایگاه خود را در بازار داشته باشند هر چند کار سختی دارند.

به گفته برخی از کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک هر چند لباس‌های ایرانی جایگاه مناسبی در بازار ندارند و عملا تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با پوشاک ترک را ندارند و پوشاک چینی هم با قیمت پایین شان عرصه را به پوشاک ایرانی تنگ کرده است. پوشاک شرق آسیا عموما کیفیت پایینی دارند و حتی نسبت به تولیدات داخلی مرغوبیت چندانی ندارند اما امروز حجم قابل ملاحظه‌ای از بازار را در اختیار دارند. پوشاکی که بخش قابل توجهی از آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.

 در همین راستا  با توجه به اینکه صنعت نساجی داخلی امکان رقابت با پوشاک ترکیه و پوشاک چینی  را ندارد باید با اقدامات نظارتی، تدوین تعرفه‌های مناسب و جلوگیری از قاچاق به تولید داخل کمک شود. 

برخی فعالان صنعت پوشاک با توجه به عدم امکان رقابت پوشاک ایرانی با برندهای ترکیه بر این باروند که حذف تعرفه‌ ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه اقدام مثبتی بود، چرا که در مدتی که این تعرفه‌ها برقرار بود پوشاک داخل آسیب دید و اگر این وضعیت ادامه پیدا می‌کرد پوشاک داخلی با بحران جدی مواجه می‌شد.

با توجه به اینکه ترکیه در صنعت پوشاک جایگاه ویژه دارد و حتی بخش زیادی از پوشاک کشورهای اروپایی را تامین می‌کند اگر تعرفه‌های واردات از این کشور پایین آید، مطمئنا بازار داخلی ضرر می‌کند و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار می‌گیرد و تولیدکننده داخلی هم امکان رقابت با تولیدکنندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.

اما با این وجود آخرین مشاهدات از بازار نشان می‌دهد که پوشاک ترک که عموما قیمت‌های بالاتری هم از پوشاک ایرانی دارند به شکل انبوهی در بازار داخلی وجود دارد و فروش‌شان هم مطلوب است.

این روزها با شروع فصل سرما فروش پوشاک زمستانی بیشتر شده است و می‌توان گفت که بازار پوشاک در زمینه تقاضا تا حدودی تکان خورده است هر چند که به گفته فروشندگان بازار تقاضا همچنان در مقایسه سال‌های قبل‌تر پایین است.

تنوع قیمت در بازار پوشاک به گستردگی تنوع انواع آن در مدل‌ها و جنس‌ها و دوخت‌های متفاوت بستگی دارد. از سوی دیگر قیمت انواع لباس بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله کیفیت پارچه، برش و دوخت، محدوده جغرافیایی، محل عرضه و برند بودن یا نبودن لباس تعیین می‌شود. البته باید توجه داشت که لباس از آن دست کالاهایی است که تنوع قیمتی زیادی دارد و ممکن است یک لباس خاص در دو نقطه شهر با دو قیمت کاملا متفاوت عرضه شود.

بر این اساس نگاهی به قیمت انواع لباس مردانه، زنانه و بچه‌گانه در محدوده مرکز تهران داشته‌ایم. البته یکی از نکات قابل توجه این است که قیمت لباس در عمده فروشی‌ها و بازار لباس پایین‌تر و در برخی از مراکز خرید که فروشنده لباس‌های برند هستند بالاتر از قیمت‌های عنوان شده در این گزارش است.  

قیمت انواع لباس‌های مردانه

لباس‌های مردانه مانند لباس‌های زنانه با تنوع قیمت زیادی روبرو هستند. کت و شلوار مردانه ترک از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۸۵۰ هزار تومان ادامه می‌یابد. این در حالی است که یک دست کت و شلوار در برخی دیگر از مغازه‌ها رنج قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارد. به عقیده تعدادی از فروشندگان جنس و برش پارچه و البته برند بودن یا نبودن کار مهمترین دلیل این اختلاف قیمت است.

شلوار مردانه از ۵۰ هزار تومان تا حدود ۳۰۰ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می شود. معمولا قیمت‌های زیر ۸۰ هزار تومان متعلق به کارهای پاکستان و چین است و کارهای ایرانی و ترک قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان دارد.

پیراهن زمستانی مردانه ایرانی با کیفیت مناسب به طور متوسط از حدود ۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۸۰ هزار تومان ادامه دارد و در برخی مغازه‌ها به بالای ۱۰۰ هزار تومان می رسد.

یک دست پالتو مردانه کار ایرانی و ترکیه‌ای در مغازه‌های مرکز شهر رنج قیمت ۳۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان دارد. همچنین بارانی مردانه رنج قیمت ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارد. کاپشن مردانه چینی به قیمت ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و کاپشن‌های ایرانی درجه یک بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

 همچنین پیراهن مردانه ایرانی از رنج قیمت ۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۰۰ هزار تومان می رسد، و کارهای برند تا حدود ۲۰۰ هزار تومان ادامه می یابد.

قیمت انواع لباس زنانه

لباس‌های زنانه به دلیل تنوع بیشتری که نسبت به لباس‌های مردانه دارند با قیمت‌های متنوع‌تری عرضه می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پالتوی زنانه که در این فصل تقاضای نسبتا بالایی دارد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و در برخی از مغازه‌ها این قیمت به بیش از ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

قیمت مانتو مجلسی زنانه با پارچه ترک و دوخت ایران از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این بین مانتوهای مجلسی چینی به طور متوسط بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

رنج قیمت کاپشن زنانه جنس ایرانی به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و کاپشن‌های چینی و پاکستانی با قیمت زیر ۱۰۰ هزار تومان در بازار قابل خرید هستند.

همچنین مانتو شلوار اداری قیمت‌های متفاوتی دارد و رنج قیمتی آن از ۷۵ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

شلوار زنانه درجه دو و سه ایرانی و چینی قیمت حدود ۳۰ هزار تومان دارد اما شلوارهای ایرانی با کیفیت بهتر از ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲۵۰ هزار تومان ادامه هم دارد.

همچنین بلوزهای زمستانی زنانه کار ایرانی رنج قیمتی بین ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان دارند و جنس ترک رنج قیمتی بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد.

شال گردن زنانه از حدود ۲۰ هزار تومان که جنس‌های با کیفیت پایین تر است آغاز می‌شود و تا ۵۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود. شال زمستانی با کیفیت مناسب نیز از ۴۰ هزار تومان آغاز و تا ۶۰ هزار تومان ادامه دارد.

 انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید