Performancing Metrics

فقط ۲۰ درصد وام به تولید دادند | اتاق خبر
کد خبر: 403447
تاریخ انتشار: 22 آذر 1396 - 20:28
با توجه به اینکه سه ماه تا پایان سال باقی مانده و فقط ۲۱ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی طرح رونق تولید پرداخت شده است،‌ رییس کل بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل، خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید طرح رونق تولید با پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ مدنظر قرار گیرد که با توجه به فرصت زمانی سه ماهه باقی مانده تا پایان سال تنها حدود ۶۳۴۸ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت شده است.

در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۴۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گرفته است.

در طرحی که قرار است تحت عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری مدنظر قرار گیرد، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی تعریف شده است.

هرچند آغاز طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۶ از اواخر تیرماه سال جاری آغاز شده اما بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومانی به واحدهای صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و نیز نوسازی و بهسازی صنایع باید این اعتبار تا پایان سال جاری پرداخت شود. رقمی که تاکنون تنها حدود یک‌پنجم از آن تخصیص یافته و بخش عمده طرح با توجه به فرصت زمان اندک باقی مانده طی سه ماهه پیش رو باقی مانده است.

علی‌ رغم اینکه بسیاری از تولیدکنندگان نارضایتی‌های مختلفی در ارتباط با روند اخذ تسهیلات عنوان کرده‌اند و انتقاداتی را نیز به میزان سود تسهیلات بانکی مطرح می‌کنند، با این حال به نظر می‌رسد که در طرح رونق تولید سال ۱۳۹۶، وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو مسئله مختلف روبه‌رو است. یکی اینکه تاکنون همانند طرح رونق تولید در سال گذشته شاهد استقبال تولیدکنندگان جهت دریافت تسهیلات نبوده‌ایم و مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت، فرصت زمانی اندک پیش رو جهت پرداخت تسهیلات باقی مانده از طرح رونق تولید است.

رضا رحمانی- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید- در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی تعیین شده توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری توسط بانک‌های عامل به تولیدکنندگان پرداخت خواهد شد، یا خیر؟ اظهار کرد: هر چند که تاکنون رقمی معادل ۶۳۴۸ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت شده اما روند پرداخت‌ها کند بوده است که همین مسئله موجب شده تا رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به بانک‌های عامل خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان شود.

به گفته وی، دو - سه بخشنامه توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده تا با سرعت بیشتری نسبت به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولید در طرح رونق تولید اقدام کنند، چراکه فرصت باقی مانده تا پایان سال اندک است؛ بنابراین با توجه به این بخشنامه‌ها و دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر تسریع پرداخت تسهیلات پیش‌بینی می‌شود که طرح رونق تولید تا پایان سال محقق شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید