Performancing Metrics

درخواست پذیره‌نویسی ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه | اتاق خبر
کد خبر: 403608
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 16:00
مدیرعامل فرابورس اعلام کرد؛
مدیرعامل فرابورس گفت: از ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه که به فرابورس درخواست پذیره‌نویسی داده‌اند، تنها یک صندوق دانشگاهی به نام دانشگاه تهران وجود دارد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در همایش تحلیل مسائل و تامین منابع مالی در آموزش عالی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی حرکت کنند که در این حوزه نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بسیار مهم است، گفت: در مقالات زیادی اثر ثروت‌آفرینی واحدهای تحقیق و توسعه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مقایسه شده که در نهایت مشخص شده، صندوق‌های VC نسبت به واحدهای R&D سه برابر ارزش اقتصادی بیشتری دارند.

درخواست پذیره‌نویسی ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

به گفته هامونی از بین ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه که به فرابورس درخواست پذیره‌نویسی داده‌اند، تنها یک صندوق دانشگاهی به نام دانشگاه تهران وجود دارد که نشان می‌دهد سهم دانشگاه در این حوزه بسیار کم است در حالی که پتانسیل‌های زیادی در دانشگاه‌ها برای تاسیس VC ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرابورس آمادگی خود را برای واگذاری سهام شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌گذاران نهادی و یا عموم در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و یا بازار سوم اعلام می‌دارد، افزود: قطعا بازار SME می‌تواند حلقه اتصال دانشگاه و صنعت و شرکت‌ها باشد که به نوعی به تامین مالی دانشگاه‌ها نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل فرابورس با طرح این سوال که آیا رتبه علمی خوبی که طی ۲۰ سال گذشته با نهضت تولید علم در کشور آغاز شده و جایگاه ویژه‌ای که در منطقه و آسیا از نظر تولید علم و تولید مقالات به دست آمده، به مسائل اشتغال و وضعیت بیکاری ما کمک کرده و اثرات آن را در اقتصاد کشور می‌بینیم یا خیر، گفت: بدیهی است که پاسخ این سوال منفی است و تا کنون چنین اثری را مشاهده نکرده‌ایم.

وی در همین زمینه افزود: درست است که رتبه اول علمی را در منطقه به دست آورده‌ایم اما مسئله آن است که این علم نافع نبوده است؛ یعنی علمی نبوده که صنعت از آن استفاده کند و از سوی دیگر امکان اینکه مسائل روز خود اعم از کوتاه‌مدت و میان‌مدت را به کمک آن برطرف کنیم، وجود ندارد.

لزوم توجه به مساله مالکیت فکری

هامونی همچنین به لزوم توجه به چگونگی تولید علم و مسئله مالکیت فکری در کشور اشاره کرد و افزود: معیار ما برای تولید علم، مقالات ISI است که منجر می‌شود نتیجه مقالات علمی را به منصه عموم بگذاریم و از این طریق همه دنیا می‌توانند تقریبا به صورت رایگان از آن استفاده کنند در حالی که اقتصاد ایران از آن بهره چندانی نمی‌برد؛ پس باید علم تولیدی‌مان را انحصاری کنیم و برای آن مالکیت در نظر بگیریم.

مدیرعامل فرابورس همچنین تاکید کرد که باید دانشجویان و استادانی که در فضای دانشگاه و با استفاده از امکانات آن علم را تولید می‌کنند، نام دانشگاه را هم در ثبت و مالکیت آن عنوان کنند چرا که از امکانات و برند دانشگاه در تولید این علم استفاده کرده‌اند.

تعامل دانشگاه و صنعت از طریق چرخه تأمین مالی

از سوی دیگر، رییس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس نیز در پنل‌ تخصصی ابزارها و نهادهای تامین مالی که طی همایش تحلیل مسائل و تامین منابع مالی در آموزش عالی برگزار شد به تشریح عملکرد فرابورس در توسعه ابزارها، نهادها و بازارهای تامین مالی کسب‌وکارها در طول عمر آن‌ها از مرحله جوانه تا بلوغ پرداخت.

به گفته حسین نظام دوست با توجه به سهم بردن دانشگاه‌ها از نتایج پژوهش‌های کاربردی و مشارکت در تجاری‌سازی دارایی‌های فکریِ دانشجویان و استادان در اقتصادهای پیشرفته، تعامل دانشگاه با صنعت به منظور کسب درآمد از یک سو و همچنین ارزش‌آفرینی در اقتصاد کشور از سوی دیگر، می‌تواند از طریق چرخه تأمین مالی کسب‌وکارها در فرابورس صورت پذیرد

به گفته وی، این چرخه تامین مالی، بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، عرضه در بازار سوم و عرضه در بازارهای عمومی را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید