Performancing Metrics

جشن امین الضرب و یادآوری ارزش کارآفرینان به افکار عمومی | اتاق خبر
کد خبر: 404225
تاریخ انتشار: 10 دی 1396 - 10:16
ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سال گذشته در اقدامی ستودنی مراسمی با نام امین الضرب را برای اولین بار برگزار کرد. در دور اول جشن امین الضرب  افرادی که در اقتصاد صاحب نظر و کار بلد بودند مورد تقدیر قرار گرفتند و البته نام بسیاری از کارآفرینان قدیمی ایران که در قید حیات نیستند هم به میان آمد. مراسم امین الضرب را می توان از نظر ارج نهادن به کارآفرینی موثر دانست. مراسم هایی این چنین ارزش کارآفرین در جامعه را بالا می برد و آثار وجود افرادی مثل امین الضرب ها در جامعه را به افکار عمومی یادآور می شود.

به نظر من جای برنامه هایی مثل جشن امین الضرب در کشور ما خالی است. اینکه اتاق تهران در این زمینه پیشقدم شده است را باید به فال نیک گرفت اما نباید فراموش کرد که بهتر است یک نهاد به تنهایی بارِ فرهنگی این چنین را به دوش نکشد. سایر دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی هم باید برای ارج نهادن به جایگاه کارآفرینان قدیم و جدید فعالیت کنند. اتاق های بازرگانی شهرستان ها می توانند نمونه چنین مراسمی را برگزار کنند  که به طور حتم این اقدام می تواند در ترویج روحیه کار و تلاش در دیگر استان ها موثر باشد. آینده جشن امین الضرب در گرو بین المللی دیدن آن است و اینکه در جهان اسلام، آسیا و خاورمیانه به طور مشخص برای برای ترویج فرهنگ ارزش گذاری به کارآفرینان تبدیل به یک محور یا معیار شود. 

ایجاد دبیرخانه دائمی و دعوت به همکاری از صاحبان ایده و فکر به منظور استفاده هرچه بهتر از نظرات هم می تواند به غنای این جشن اضافه کند. من به سهم خود از تمام کسانی که برای برگزاری جشن امین الضرب تلاش می کنند تشکر می کنم و البته پیشنهاد می کنم در مراسم امین الضرب به نکاتی مثل تفاوت کارآفرین و کارفرما یا تکیه بیشتر بنگاه ها به پژوهش توجه کنند. کارآفرین یعنی کسانی که شغل ایجاد می کند و کارفرما یعنی کسی که مجموعه ای را به طور مستمر هدایت می کند. می توان این دو معیار را به طور مجزا از هم در نظر گرفت. نکته دیگر توجه به بخش تحقیق و پژوهش در بنگاه هاست که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن پرداخته می شود و در نهایت بحث جانشین پروری مطرح است که می توان بیشتر در مراسم هایی مثل امین الضرب به آن پرداخت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید