Performancing Metrics

هیاهو و ایجاد التهاب در جامعه، راه‌حل چالش‌های اقتصادی موجود نیست | اتاق خبر
کد خبر: 404601
تاریخ انتشار: 18 دی 1396 - 12:10
در نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران مطرح شد
پیشکسوتان حوزه اقتصاد طی نشست اخیر خود به این جمع‌بندی رسیدند که پس از شناسایی علل اصلی و ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های مناسب و منطقی برای این معضلات به دیدار مقام معظم رهبری بروند و مشکلات را با ایشان در میان بگذارند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌منظور طرح مشکلات کلان اقتصادی کشور و ارائه راهکارها برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به مسائل موجود پیش روی اقتصاد کشور، پیشنهاد دیدار با مقام معظم رهبری جهت ارائه دیدگاه‌های بخش خصوصی از سوی اعضا مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.

علاء میرمحمدصادقی، رئیس شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران، با بیان این نکته که راه‌حل چالش‌های موجود، هیاهو و ایجاد التهاب در جامعه نیست، تصریح کرد: اتاق ایران اعضای با تجربه و فعالی دارد که ظرفیت قابل‌توجهی بوده و باید از آن بهره برد. حضور و همفکری آن‌ها می‌تواند منجر به خلق راهکارهایی شود که کشور را از وضعیت موجود رها سازد. وظیفه ماست که این مسائل را بشناسیم و برای آن راه‌حل ارائه دهیم.

وی در ادامه به مجموعه‌ای از مشکلاتی که در کشور وجود دارد اشاره کرد. به باور نایب‌رئیس اتاق تهران، دولتی بودن اقتصاد، وابستگی به درآمدهای نفت، فساد اداری، نرخ بیکاری بالا، نبود شفافیت، رکود، محیط نامناسب کسب‌وکار، بی‌ثباتی سیاست‌ها، عدم حاکمیت قانون و فقدان بخش خصوصی توانمند از جمله مهم‌ترین مسائلی هستند که کشور با آنها مواجه است.

اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز شرایط امروز کشور را بسیار حساس خواند و دغدغه اصلی جامعه را نبود اشتغال دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم به دنبال آن بخش زیادی از مسائل ناخودآگاه حل می‌شود.

وی در ادامه به فشارهای مالیاتی حاکم بر صنایع کوچک و متوسط اشاره و تأکید کرد: بیکاری و انواع فشارهایی که بر تولید وارد می‌شود، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که سطح جامعه را ناراحت می‌کند.

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران به اجرایی نشدن سیاست‌های اصل 44 اشاره و پیشنهاد کرد: از آنجایی که دولت‌ها در اجرای این سیاست‌ها ناموفق عمل کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود وظیفه پایش اجرای سیاست‌های اصل 44 به اتاق واگذار شود؛ اگر نظارت‌ها قوی‌تر باشد، امکان اجرای این سیاست‌ها فراهم می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم حضور رئیس‌جمهور در صحن هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: بخش خصوصی خواستار حضور رئیس‌جمهور در میان بخش غیردولتی است.

محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان این نکته که بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در سفره مردم احساس نمی شود، عنوان کرد: متأسفانه درآمدهای کشور تنها صرف هزینه‌های جاری شده و برای زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی، پولی خرج نمی‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی از آنچه امروز توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، قابل واگذاری به تشکل‌های اقتصادی است، تأکید کرد: این مطلب بارها از سوی دولت نیز مطرح شده که باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد اما تا همین امروز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

وی حجم اخبار منفی که در کشور منتشر می‌شود را بالا ارزیابی کرد و گفت: در جامعه متلاطم، تولید و صنعت رشد نمی‌کند و اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود. امروز شرایط به گونه‌ای شده که هرکس تریبونی به دست می‌آورد، اتهامی می زند و در نهایت موضوع بدون پاسخ رها می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در مورد سخت‌تر شدن شرایط و افزایش فشارها بر تولید، هشدار داد و گفت: زمانی که همه از حمایت تولید صحبت می‌کنند، مجددا عده‌ای به جان تولید افتاده و شرایط را برای صنعت و فعالان اقتصادی سخت‌تر کرده‌اند.

علی‌نقی خاموشی، رئیس اتاق ایران و انگلیس بیکاری را مشکل اصلی کشور دانست و عنوان کرد: برای حل این مشکل، پیشنهادی را در مجلس گذشته مطرح کردم که از آن استقبال هم شد اما در نهایت به راحتی از کنارش گذشتند. با توجه به اینکه 360 هزار محل کسب در تهران وجود دارد، اگر دولت شرایطی را فراهم کند که این واحدها به راحتی دست به استخدام بزنند، حدود یک میلیون نفر استخدام می‌شوند که رقم قابل توجهی است.

جابرانصاری با اشاره به این نکته که هیچ‌گاه دولت نمی‌تواند خود را کوچک کند، این مهم را وظیفه مجلس دانست و گفت: مجلس باید به هنگام تدوین هر قانون زمینه کوچک شدن دولت را فراهم کند.

کیوان کاشفی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با بیان این مطلب که امروز زمان اتخاذ تصمیمات بزرگ فرارسیده تأکید کرد: طبق تجربه هرگاه اجماعی بین ارکان کشور شکل گرفته، توانسته‌ایم قدم‌های بزرگی برداریم، مانند آنچه در نهایت با عنوان برجام به امضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد نیز در همین قالب به نتیجه می‌رسد. تا زمانی که عزمی راسخ به دنبال این هدف نباشد، ریشه فساد خشکانده نخواهد شد.

مظفر علیخانی، معاون امور فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران از نبود چشم‌انداز و استراتژی توسعه صنعتی و تجاری در کشور انتقاد کرد و گفت: هیچ بسته حمایتی برای صنعت تعریف نشده و تنها ابزار دولت در این زمینه تعرفه بوده که آن هم کارآیی خود را از دست داده است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، بزرگ‌ترین صدمه‌ای که تاکنون بر پیکره اقتصاد کشور وارد آمده را ناشی از بی‌اعتمادی بین فعالان اقتصادی و کشور دانست و تصریح کرد: در هر انتخاباتی، برنامه‌ها و وعده‌هایی داده می‌شود اما در نهایت تفاوت بین کردار و گفتار افراد مشخص و پیگیری نمی‌شود. این وضعیت تنها منتج به از بین رفتن اعتمادها در جامعه می‌شود.

وی از سقوط اخلاقی در جامعه به عنوان یک معضل جدی در کشور یاد کرد و گفت: دیگر نمی‌توان باور کرد که نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود؛ آن‌قدر فساد و رانت در سطوح مختلف کشور نفوذ کرده که برخی به راحتی کسب درآمد می‌کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه ضمن برشمردن برخی نارسایی‌ها در زمینه مدیریت اقتصادی کشور، به میزان مصرف بنزین از سال 1385 تاکنون اشاره و آن را بالغ‌بر 657 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: در این میان متأسفانه میزان واردات بنزین هیچ‌گاه به‌طور دقیق اعلام نمی‌شود. اگر این هزینه‌ قابل توجه را که بابت بنزین طی این سال‌ها صرف شده را برای ارتقای صنعت خودرو و افزایش کیفیت خودروی تولید داخل تخصیص می‌دادیم، به طور حتم وضعیت بهتری داشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش دولت و مجلس برای جلب رضایت مردم به جای توجه به مصلحت آن‌ها انتقاد کرد و افزود: این سئوال مطرح است که بین مصلحت و رضایت باید کدام را انتخاب کرد. متأسفانه امروز هرکس به دنبال آن است که فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشد و حل مشکلات مردم و مملکت پیگیری نمی‌شود.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن تشریح برخی دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی در تعامل با بخش دولتی، با تأکید بر اهمیت آنچه در این نشست مطرح شد پیشنهاد داد که این نکات برای بهره‌برداری بهتر در قالب یک بیانیه تنظیم شده و در اختیار مسئولان کشور قرار گیرد.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید