Performancing Metrics

نسخه‌ای جدید درباره سوریه که تیلرسون به لاوروف می‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 405029
تاریخ انتشار: 26 دی 1396 - 18:58
وزرای خارجه پنج کشور غربی و منطقه‌ای سه‌شنبه آتی برای بررسی اصول حل سیاسی بحران سوریه در پاریس گردهم می‌آیند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزرای خارجه این پنج کشور در پاریس گردهم می‌آیند تا سندی را تصویب کنند که معاونان و جانشینان این وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهیه کرده بودند و شامل اصول حل سیاسی بحران سوریه است.

براین اساس رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مذاکره خواهد کرد به این امید که گشایشی در مذاکرات صلح سوریه که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه قصد دارد آن را ۲۶ ژانویه در وین برگزار کند، حاصل شود.

به گفته یک مسئول غربی، این سند شامل اصول راهکار حل سیاسی بحران سوریه و اصلاح قانون اساسی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تحت نظارت سازمان ملل و حمایت از مذاکرات با استناد به قطعنامه ۲۲۵۴ و اصلاح دستگاه‌های امنیتی و بهبود عملکرد آن براساس معیارهای حقوق بشر و تأکید بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه است.

یک مسئول دیگر اعلام کرد که مذاکرات میان این کشورها شامل سه نکته است: اول هیئت دولت انتقالی که در بیانیه ژنو آمده، دوم نظارت بر انتخابات سوریه و سوم آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه.

به گفته یک مسئول غربی عالیرتبه دو مساله وجود دارد تا بتوان درباره اینکه سال ۲۰۱۸ با سال‌های قبل تفاوت دارد و احتمالا به فراهم آمدن شرایط حل و فصل سیاسی منجر شود، خوش‌بین بود: اول اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به بازنگری در سیاست‌ها خود درباره سوریه پایان داده و به اصولی رسیده که پایه و ستون اصلی آن نفوذ سیاسی با هم‌پیمانان منطقه‌ای و سوری و مذاکره با روس‌ها و تقویت حضور نظامی در شرق رود فرات است.

در این راستا، یکی از رهبران یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرد که ارتش آمریکا پایگاه‌هایی را در شرق رود فرات برای آموزش ۳۰ هزار نیرو با بودجه ۴۰۰ میلیون دلار ایجاد کرده است و این‌ نیروها به حفاظت از مرزها با عراق و ترکیه و رود فرات خواهند پرداخت. مسئول غربی مذکور تأکید کرد که واشنگتن دنبال ابزارهایی برای نفوذ هم‌پیمانانش در شرق رود فرات در روند سیاسی است.

هیئت عالی مذاکره کننده مخالفان سوریه به ریاست نصر الحریری و هیئتی از ارتش آزاد سوریه برای دستیابی به حمایت سیا که دولت ترامپ آن را متوقف کرده، به واشنگتن سفر کردند.

دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته میزبان همتایانش از کشورهای انگلیس و فرانسه و دو کشور منطقه‌ای کارآمد در واشنگتن بود.

دلیل دومی که مسئول غربی را به خوش‌بینی درباره تفکر روسیه وامی‌دارد این است که برخی مسئولان روس قانع شده‌اند که مسکو به تنهایی قادر به تحمیل حل و فصل سیاسی براساس میل خود نیست. یکی از نشانه‌های این مسئله این است که مسکو دو بار موعد کنفرانس مذاکرات ملی سوریه در سوچی را به دلیل نبود شرایط دعوت و مذاکره به تأخیر انداخته است. اکنون نیز ۲۹ و ۳۰ ژانویه کنونی را به عنوان موعد مذاکرات تعیین کرده است. قرار است مسئولان ترکیه، روسیه و ایران ۱۹ ماه ژانویه برای بررسی لیست مدعوین به سوچی و دستور کار گردهم آیند. در صورت به تأخیر افتادن کنفرانس به ۱۲ و ۱۳ ماه فوریه این سومین باری است که مذاکرات به تأخیر می‌افتد و همین مساله شروط مذاکره میان تیلرسون و لاوروف را تقویت می‌کند. در صورتی که تیلرسون با همتایانش در نشست پاریس درباره سند حل و فصل به توافق برسد بعدا با همتای روس خود به مذاکره خواهد نشست.

به گفته منابع آگاه، دی‌میستورا دور بعدی مذاکرات ژنو را به دلایل لجستیکی ۲۶ ژانویه در وین برگزار می‌کند تا دور آتی سنجشی برای قدرت مسکو در اعمال نفوذش بر دمشق در راستای پیشرفت در مذاکرات باشد.

دور آتی مذاکرات ژنو و نشست سوچی محور دیدارهای نصر حریری، رئیس هیئت مخالفان در لندن با کریستین ترنر، معاون رئیس دفتر امنیت ملی و مارتین لندنگ، فرستاده انگلیس به سوریه است.

وی همچنین در راستای سفرش به رم و پاریس با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرده بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید