Performancing Metrics

بی‌اعتنایی خریداران آسیایی نفت ایران به تهدید تحریم‌های آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 405076
تاریخ انتشار: 27 دی 1396 - 18:48
واردکنندگان آسیایی نفت ایران هفته جاری به احتمال وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه تهران در اواخر سال میلادی جاری واکنش خونسردانه‌ای نشان دادند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه معافیت ۱۲۰ روزه ایران از تحریم‌های آمریکا را امضا اما اعلام کرد این تایید بار برای آخرین بار انجام گرفته و آخرین فرصت برای بازنویسی توافق هسته‌ای است.

منابع بازرگانی از آسیا که مقصد اصلی صادرات نفت ایران باقی مانده است، به S&P گلوبال پلاتس گفتند: حتی اگر تحریم‌های آمریکا بازگردد، جریان نفت از ایران ثابت خواهد ماند.

برخی از بازیگران بازار بر این باورند که بازگشت تحریم‌هایی که بخش نفت ایران را هدف می‌گیرند، ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد تا به طور کامل اجرا شود.

یک مدیر معاملات نفت ترش در یک شرکت پالایش کره جنوبی در این باره اظهار کرد: ما در مجموع نسبت به آنچه که ترامپ تصمیم می‌گیرد در ماه می انجام دهد، نگران نیستیم. مدت زیادی طول خواهد کشید تا تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل اجرا شود. حداقل برای سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران تغییر نخواهد کرد. درباره هر گونه تحریم یا مسائل عرضه فراتر از آن، می‌توان بعدا نگران شد.

یک منبع در یک پالایشگاه ژاپنی گفت: ما به واکنش‌مان زمانی که به این نقطه برسیم که دیگر نمی‌توانیم نفت ایران را وارد کنیم فکر خواهیم کرد بنابراین در حال حاضر لزومی ندارد که برای چنین اتفاقی آماده شویم.

ترامپ روز جمعه گفت: معافیت از تحریم‌هایی که صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید می‌کند اما به کنگره و متحدان اروپایی خود هشدار داد که باید توافق هسته‌ای را اصلاح کند. در غیر این صورت آمریکا از آن خارج خواهد شد.

 

خوش‌بینی چین

تمدید معافیت‌های ایران از تحریم‌ها مهلت ۱۲ می را برای کنگره به منظور اقدام در این زمینه تعیین کرده و در نتیجه وضعیت صادرات نفت ایران همچنان به روال اخیرش خواهد ماند.

ایران از زمان اجرا شدن برجام در ژانویه سال ۲۰۱۶ میزان صادرات نفت خود را دو برابر کرده و به حدود ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

منابع بازرگانی از چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، به S&P گلوبال پلاتس اعلام کردند حتی اگر تحریم‌های آمریکا بازگردد، جریان نفت از ایران ثابت خواهد بود.

یک مقام در شرکت "ژوهای ژنرانگ" که واردکننده چینی بزرگ نفت ایران است، گفت: واردات نفت ایران از سوی چین پیش از پایان تحریم‌ها یا پس از آن تغییری نکرد.

یک منبع آگاه در یک شرکت نفتی دولتی گفت: تحریم‌ها در واقع به چین کمک کرد قیمت بهتری برای خرید نفت داشته باشد زیرا تحریم‌ها به معنای رقابت کمتر برای بشکه‌های نفتی ایران بود.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت ایران از سوی چین از ۵۵۷ هزار و ۴۱۳ بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ پیش از اینکه تحریم‌های بین‌المللی در اواسط سال ۲۰۱۲ وضع شوند، به ۵۳۴ هزار و ۵۰۶ بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ رسید.

واردات نفت خام ایران از سوی چین پس از اینکه در سال ۲۰۱۶ به ۶۲۶ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز افزایش یافت، در سال ۲۰۱۷ به ۶۳۰ هزار و ۳۸۰ بشکه در روز رشد کرد.

 

برد آسیا

آسیا همچنان بزرگترین مصرف‌کننده نفت ایران باقی مانده و ۶۰ تا ۷۰ درصد از صادرات ایران به این منطقه انجام می‌گیرد.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران در سال ۲۰۱۷ بود و هند با فاصله اندکی در جایگاه دوم قرار گرفت. سایر خریداران بزرگ نفت ایران کره جنوبی، ژاپن و تایوان هستند.

پیش از اینکه تحریم‌ها لغو شوند، بیش از ۸۰ درصد از صادرات ایران به آسیا انجام می‌گرفت. اما از آن زمان تقاضای اروپایی به طور مستمر رشد کرده است. زمانی که تحریم‌ها برقرار بود، واردکننده بزرگ نفت ایران در این منطقه، ترکیه بود که همچنان یک خریدار ثابت مانده است.

حدود یک سوم از صادرات نفت خام ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌ها به اروپا روانه شده است. بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در ماه‌های اخیر به اروپا فروخته شده و فرانسه، ترکیه، ایتالیا، یونان و اسپانیا مقصدهای اصلی صادرات نفت ایران در این منطقه بودند.

تقاضا به دلیل افت شدید صادرات نفت از منطقه کردستان عراق از اواسط اکتبر، اندکی رشد کرده است.

طبق برآوردهای S&P گلوبال پلاتس تولید نفت ایران در چند ماه گذشته ثابت مانده و متوسط تولید این کشور در سال گذشته ۳.۷۹ بشکه در روز بوده که در مقایسه با ۳.۴۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید