Performancing Metrics

نقش اتریش در تصمیم گیری‌های جلسه آتی FATF | اتاق خبر
کد خبر: 405086
تاریخ انتشار: 27 دی 1396 - 21:24
سیف در دیدار با سفیر اتریش اعلام کرد:
رییس کل بانک مرکزی، با اشاره به نقش اتریش در تصمیم‌گیرهای جلسه آتی FATF گفت: ایران انتظار دارد اتریش و سایر کشورهای اروپایی، از طرح مسائل سیاسی جلوگیری کنند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ولی اله سیف، در دیدار سفیر اتریش، ضمن تشکر از همکاری های موثر کشور اتریش در پسابرجام گفت: این امر در ارتقای روابط اقتصادی و نیز تشویق سایر کشورهای اروپایی اثرگذار بوده است. به عنوان نمونه واکنش اخیر کشورهای اروپایی از جمله اتریش در مقابل کارشکنی های دولت ترامپ در تایید پایبندی ایران به برجام،  قابل تقدیر است؛ چراکه ادامه این رفتار از سوی کشورهایی همچون اتریش موجب خواهد شد تلاش های آمریکا برای بی اثر کردن برجام بی نتیجه بماند.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه برخورداری ایران از نیروی کار جوان و تحصیلکرده در کنار فن آوری های نوین اتریش فضا را برای ایجاد منافع دو جانبه آماده کرده است، اظهار کرد: در این راستا باید عوامل بازدارنده گسترش همکاری های اقتصادی شناسایی و رفع شوند تا این گونه تفاهم نامه های امضا شده امکان عملیاتی شدن بیابند.

وی عزم جدی اروپا در پایبندی به برجام را عامل مهمی برای حفظ منافع و روابط اقصادی طرفین دانست و عنوان کرد: دولت آقای ترامپ در تلاش است این باور را ایجاد کند که در ایران ثبات وجود ندارد و مانع از حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران شود. در این رابطه عزم جدی اروپا در حفظ برجام تاکنون توانسته تا حدی این مشکل را برطرف کند و ادامه این رفتار علاوه برایجاد منافع اقتصادی برای طرفین، نقش کلیدی در حفظ ثبات و صلح در منطقه و جهان دارد.

عالی ترین مقام مسئول بانک مرکزی، وجود روابط کارگزاری بانکی روان و آسان را حمایت از مبادلات اقتصادی خواند و گفت: در این مسیر اتریش توانسته نگرانی بانک های کشور خود و سایر کشورهای اروپایی را کاهش داده و موجب حضور بانک های بزرگ در عرصه همکاری های بین المللی با ایران شود. ادامه این روند کمک بزرگی به بهبود روابط دو کشور خواهد بود.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه پس از برجام، به تدریج از محدودیت ها برای فعالیت کسب و کارها کاسته شده، افزود: در دوران پسابرجام فضا برای فعالیت بخش خصوصی بهبود یافته شده که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد. البته در حال حاضر بخشی از منابع بانکی به سوی بنگاه های کوچک و متوسط هدایت شده و این قبیل بنگاه ها سهم مهمی در رشد اقتصادی ایفا کرده اند.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص جلسه آتی FATF و نقش اتریش در تصمیم گیری ها عنوان کرد: در جلسه پیشین، برخی کشورها با نگاه سیاسی در تلاش بودند نظرها را برعلیه ایران برگردانند. ایران انتظار دارد اتریش و سایر کشورهای اروپایی سعی کنند فضا را به سمت مباحث تکنیکی سوق داده و از طرح مسائل سیاسی جلوگیری کنند تا اقدامات ایران در حوزه های مقررات مبارزه پولشویی و تأمین مالی تروریسم  AML/CFT بتواند نظر هیات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را جلب کند. در حال حاضر هیات وزیران لوایح مرتبط با این موضوعات را تایید و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده است. امید است فرآیند تصویب قوانین مورد اشاره درکوتاه ترین زمان انجام شود. ایران مصمم به پایبندی به استانداردهای بین المللی در فعالیت های مالی است.

همچنین در این دیدار ولی اله سیف، حمایت اتریش در نشست آتی اتحادیه موسسات بیمه صادراتی اروپا را برای ارتقای رتبه کشور ایران که اکنون ۶ قرار دارد را خواستار شد. پیش از تحریم ها رتبه ایران ۴ بوده است.

سفیر اتریش در ایران: فعالان اقتصادی تمایل زیادی به حضور در ایران دارند

گفتنی است در این دیدار سفیر اتریش نقش کشور خود را در بازگشت ایران به جامعه جهانی پس از برجام مهم دانست و عنوان کرد:  در این زمینه امضای قرارداد فاینانس با اوبر بانک، موجب تشویق سایر بانک‌های اروپایی از جمله در کشورهای دانمارک و ایتالیا شده است.

شولتز با بیان اینکه صاحبان کسب و کار اتریش از امضای قرارداد فاینانس استقبال کرده اند، تصریح کرد: فعالان اقتصادی اتریش تمایل زیادی برای حضور در ایران دارند و تعداد تفاهم نامه های امضا شده میان دو کشور در حوزه های مختلف از جمله گمرک، همکاری های صنعتی و ... خود گواهی بر این مدعاست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید