Performancing Metrics

افت صادرات و افزایش واردت در ۹ ماهه امسال | اتاق خبر
کد خبر: 405251
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 12:57
رئیس فدراسیون واردات به تشریح آمار واردات و صادرات ۹ ماهه امسال پرداخت و از افت ۲۰ درصدی صادرات و افزایش حدود ۲۳ رصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرهاد احتشام زاد گفت: ارزش آمار واردات در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار و صادرات ۳۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: اگر اعداد سال گذشته را در واردات و صادرات در نظر بگیریم به ترتیب ۳۱ هزار و ۷۵۵ و ۳۲ هزار ۴۱۳ بوده، بنابراین ما نسبت به سال گذشته ۱۸.۳ رشد واردات و ۲.۳۹ کاهش صادرات داشته‌ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: وقتی آمار آذر ماه را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که واردات مان ۴ هزار و ۱۷۰ میلیارد بوده است و امسال در این مقطع زمانی ۵ هزار و ۱۵۱ میلیارد است. همچنین در آذر سال گذشته در بخش صادرات ۳۹۲۵ میلیارد تومان بوده و آذر ماه امسال ۳۱۵۲ میلیارد است. این آمار نشان می‌دهد که در قسمت واردات عددمان رشد داشته.

احتشام زاد تصریح کرد: در مجموع اگر تراز سال ۱۳۹۵ را در نظر بگیریم، در آذر ماه تراز منفی ۲۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال منفی ۱۹۹۹ میلیارد دلار است و بر این اساس ۲۳.۵ درصد رشد واردات داشته ایم و ۲۰ درصد افت صادرات داشته ایم، یعنی تراز منفی حدود ۲۰۰۰ میلیاردی که اتفاق افتاده است تقریبا ۵۰ درصد آن ناشی از افت صادرات است و ۵۰ درصد آن به دلیل افزایش واردات است.

وی با اشاره به اصلی‌ترین آمارهای مربوط به صادرات و واردات گفت: همیشه در بخش صادرات میعانات گازی، پروپان و متانول رتبه‌های ثابت و اصلی را داشته‌اند که ۲۵ درصد صادرات مان در این حوزه‌ها را تشکیل می‌دهند. کشورهای عمده صادرکننده ما هم به ترتیب چین، عراق و امارات هستند که در مجموع ۵۰ درصد صادرات‌مان به این کشورها است.

اگر بخواهیم دسته‌بندی صادرات را در نظر بگیریم ۳۰ درصد صادرات‌مان پتروشیمی است، ۱۶ درصد میعانات گازی و ۵۴ درصد سایر کالاهاست. در بخش واردات اگر ۹ ماهه امسال را لحاظ کنیم رتبه اول متعلق به قطعات منفصله خودرو و رتبه‌های بعدی به ترتیب به کالاهای ذرت دامی برنج و لوبیای سویایی اختصاص داشته‌اند.

انتهای پیام/      

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید