Performancing Metrics

افزایش قیمت ارز توجیه اقتصادی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 405332
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1396 - 20:59
مستخدمین حسینی:
معاون وزیر اسبق اقتصاد می‌گوید با توجه به افزایش صادرات نفت و همچنین افزایش قیمت نفت کمبود ارز توجیه اقتصادی ندارد، در نتیجه نظر غالب کارشناسان اقتصادی بر این است که دولت خود اقدام به دستکاری نرخ ارز کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حیدر مستخدمین حسینی اظهار کرد: بحث ارز در ایران نیاز به یک آسیب‌شناسی دقیق و قابل تامل دارد. در اقتصاد ما آشفتگی بازارها در تمامی وجوه آن اعم از بازار پول، بازار سرمایه و کالا و ارز وجود دارد. متاسفانه دولتمردان ما تاکنون نتوانسته‌اند به مسائل آن فائق آیند و مسائل اقتصادی را به سمت ثبات هدایت کنند؛ به ویژه در زمینه متغیر کلیدی مانند نرخ سود بانکی که هنوز موفق نشده‌اند آن گونه که باید و آن گونه که صحیح است، درباره این متغیر تصمیم‌گیری کنند. این متغیر می‌تواند تاثیرات مهمی در بازارها داشته باشد. ما همواره شاهد تاثیر تصمیمات نادرست درباره نرخ سود بر بازار هستیم.

وی اضافه کرد: درباره ارز نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که این بازار به طور انحصاری در اختیار دولت است و بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کند، در نتیجه نمی‌توان عامل اصلی نوسانات اخیر ارز را در بازار جست‌وجو کرد. همان‌طور که اگر بازار ارز را بررسی کنیم، خواهیم دید که تمامی بازیگران اصلی بازار ارز اعم از عرضه‌کنندگان، تقاضاکنندگان و ... در آن حضور ندارند و این بازار به صورت انحصاری توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد در ادامه سخنانش به انگیزه دولت برای دست زدن به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: به هر حال ارز عاملی برای کسب درآمد دولت است. گر چه دولت بارها گفته که به دنبال کسب درآمد از  محل ارز نیست، ولی من  چنین گمان نمی‌کنم و هر سال وقتی که به پایان سال نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که به قیمت ارز دست برده شده و نوسانات آن شدید می‌شود.

وی گفت: اگر نگاهی به سال‌های گذشته بیندازیم می‌بینیم که هر سال هنگامی که سال رو به اتمام می‌رود، همین وضعیت و نوسانات شدید بر بازار ارز ایران حاکم می‌شود. مسئله اینجاست که این موضوع عدم کارایی و مدیریت نهادهای مسئول را نشان می‌دهد و این مردم هستند که جور این نوع مدیریت را می‌کشند؛ چون بخشی از بودجه از جیب مردم تامین می‌شود و اکنون نیز با افزایش نرخ ارز شاهد آن هستیم که در حمل و نقل، کالا و بسیاری از موارد دیگر تورم پیش خواهد آمد و هزینه آن را مردم پرداخت خواهند کرد. ضمن اینکه رانتی را رقم می‌زند و به موجب آن عده‌ای بهره‌مند می‌شوند؛ گرچه مردم بسیاری ضرر می‌کنند.

به گفته مستخدمین حسینی، دولت اگر فاقد توانایی مدیریت ارز باشد و نتواند جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیرد، منجر به مشکلاتی در اقتصاد خواهد شد و اگر بارقه‌ای از امید که برای رفع گرانی و کنترل تورم وجود داشت از بین برود، اعتماد از مردم سلب خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه از نظر اقتصادی افزایش نرخ ارز توجیهی ندارد، گفت: دولت گفته است که بعد از برجام، تولید و صادرات نفت بیش از دو برابر افزایش یافته و اکنون نیز بالاتر از ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم. ضمن اینکه قیمت نفت نیز بالا رفته و اکنون بشکه‌ای بالای ۶۰ دلار فروخته می‌شود؛ بنابراین کمبود ارز توجیهی ندارد و به نظر می‌رسد که افزایش این چنینی قیمت ارز به دنبال یک تصمیم صورت گرفته است. در نهایت این شائبه تقویت می‌شود که دولت عامدانه با افزایش نرخ ارز به دنبال پر کردن کسری بودجه خود است.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت به دنبال این است که با افزایش نرخ ارز از صادرات حمایت کند، گفت: بحث حمایت از صادرات به بهای افزایش قیمت ارز یک بهانه است، چرا که اگر بخواهیم به صورت علمی رفتارهای اقتصادی را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در گذشته هرگز با افزایش نرخ ارز صادرات ما افزایش نیافته است و هیچ رابطه خطی بین افزایش نرخ ارز و صادرات وجود ندارد و اگر دولت خواهان حمایت از صادرکنندگان است، خوب است که به صادرکنندگان جوایز صادراتی آن هم در قالب ریال اعطا کند؛ چرا که وقتی به صادرکنندگان ارز می‌دهیم این رفتار ما نوعی حمایت از ارز خارجی تلقی می‌شود، در حالی که می‌توانیم اقداماتی کنیم که پول خود را تقویت کنیم.

وی با ابراز نگرانی نسبت به اینکه به نظر می‌رسد مردم و فعالان اقتصادی اعتماد خود را نسبت به رفتار دولت و بانک مرکزی از دست می‌دهند، گفت: می‌بینیم که هر گاه دولت یا مقامات بانک مرکزی صحبت می‌کنند، بازارها واکنش منفی به آن نشان می‌دهند و این امر ممکن است به آن سو رود که مردم اعتمادی به رفتارهای دولت و مسئولان بانک مرکزی نداشته باشند، بنابراین بهتر است که دولت رفتارش را اصلاح کند و اقدامی نکند که به این بی‌اعتمادی دامن بزند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید