Performancing Metrics

وعده وزیر نیرو برای آبرسانی به ۸۰۰۰۰۰۰ روستایی | اتاق خبر
کد خبر: 406348
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396 - 09:46
طبق وعده‌های وزیر نیرو قرار شده تا پایان دولت دوازدهم بیش از ۸ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور از این نعمت برخوردار شوند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پس از اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی حدود ۱۰۰۰ روستا از آمار روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند کم شد که این بجز صرفه جویی در سوخت، سبب شد تا هزینه زیادی نیز از دوش دولت برداشته شود؛ زیرا آبرسانی تانکری با توجه به مسافت، برای دولت بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان در هر مترمکعب هزینه در بر داشته است.

تا سال ۱۳۹۲ هیچ ردیف بودجه آبرسانی روستایی وجود نداشت و در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۴، اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح‌ها در نظر گرفته شد، در سال گذشته اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه آبرسانی روستایی لحاظ شد که این میزان در سال جاری تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۰۰ روستا آبرسانی شد به‌طوری‌که دو میلیون نفر تحت پوشش آب پایدار و مستمر قرار گرفتند ولی همه مشکلات آب روستایی کشور حل نشده و با یک ششم اعتبار مورد نیاز تنها یک سوم مشکل حل شده است.

ازسوی دیگر در زمان حاضر در سطح کشور در قالب مجتمع‌های آبرسانی، حدود ۴۰۰۰ روستای غیر برخوردار و فاقد شبکه و ۳۳۰۰ روستای سطح دو که با مشکلات شبکه مواجه هستند تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی نیستند لذا بایستی حدود ۸۰۰۰ روستا آبرسانی شود تا تمامی روستاهای کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی سالم و بهداشتی قرار گیرند و برای تحقق این امر، اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

در حال حاضر ۲۵ درصد کشور در انتظار آب هستند و گرچه دولت امید توجه مناسبی به مساله آبرسانی روستایی داشته و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده اما بدیهی است که تا عدم تخصیص اعتبار پیشنهادی شرکت های آب و فاضلاب نمی توانند ادامه کار را پیش ببرند، لذا با توجه به اهمیت آبرسانی و حیاتی بودن این نیاز برای مشترکان لازم است که دولت توجه و عنایت بیشتری به این مهم داشته باشد.

بر اساس وعده های وزارت نیرو قرار شده ۵۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی به شبکه‌های قبلی اضافه و ۲۰۰۰ روستا تا انتهای امسال آبرسانی شوند که تا امروز یک هزار و ۴۸۶ روستا از آب مناسب برخوردار شده اند و همچنین قرار شده ۸ میلیون روستایی نت پایان دولت از این نعمت حیاتی بهره ببرند.

انجام این کار مهم بی شک نیازمند تامین سرمایه و حمایت دولت است که با توجه به کارهای صورت گرفته در دولت یازدهم به نظر می رسد که دولت عزم جدی برای آبرسانی به روستاییان داشته باشد و می توان نسبت به تحقق این وعده امیدوار بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید