Performancing Metrics

صادرات تکان خورد | اتاق خبر
کد خبر: 406778
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1396 - 14:21
عقب‌ماندگی ۱۶ درصدی در برنامه‌ صادراتی
آمارهای گمرکی گویای آن است که اگرچه تراز تجاری در بخش صادرات غیرنفتی (با احتساب میعانات گازی) در ۱۰ ماهه امسال پنج میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار منفی است اما این رقم نسبت به ماه‌ قبل با رشد نسبی همراه بوده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در ۹ ماهه اول امسال تراز تجاری منفی پنج میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بود که با گذشت یک ماه، این رقم به اندازه ۲۱۲ میلیون دلار حرکت به سمت مثبت داشته است.

البته قیاس تراز تجاری ۱۰ ماهه با مدت مشابه سال قبل گویای آن است که در این مدت تراز تجاری منفی ۵۲۳ درصد افت داشته است؛ یعنی در پایان ۱۰ ماهه اول امسال تراز تجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از پنج برابر کاهش یافته است، در حالیکه میزان عقب‌ماندگی تراز تجاری در پایان آذر ماه ۱۰ برابر کمتر از مدت مشابه سال قبل بود، چراکه در ۱۰ ماهه اول سال قبل تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

اما همچنان تحقق اهداف صادراتی از پیش تعیین شده به طور کامل عملیاتی نشده و پیش‌بینی می‌شود امسال هم شاهد تحقق صادرات ۵۳ میلیارد دلاری نخواهیم بود.

تا پایان دی‌ماه امسال با صادرات ۳۷ میلیارد و ۸۷ هزار دلاری تنها ۸۴ درصد از اهداف تعیین شده برای ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ محقق شده است و در مجموع از اهداف صادراتی امسال تا پایان دهمین ماه سال، ۷۰ درصد آن عملیاتی شده و برای تحقق ۳۰ درصد باقی مانده کمتر از دو ماه زمان باقی است.

طبق آمارها در دی‌ماه امسال حجم صادرات کشور به بیش از ۳۷ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که طبق هدف‌گذاری لازم بود این رقم به ۴۴ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار برسد.

بررسی این ارقام گویای آن است که در ۱۰ ماهه اول امسال بیش از هفت میلیارد و ۸۰ میلیون دلار عقب ماندگی در تحقق اهداف صادراتی دیده می‌شود.

 

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید