Performancing Metrics

وامی به نام فرش دستبافت، به کام فرش ماشینی! | اتاق خبر
کد خبر: 406872
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1396 - 16:19
در حالی که به نظر می‌رسد دو سالی می‌شود که وام خرید فرش دستی به بن بست رسیده، فرش ماشینی از تسهیلات خرید به نفع خود استفاده کرده و بازار را بدست آورده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سابقه طرح ارائه تسهیلات خرید فرش به حدود سال ۱۳۹۳ بر می گردد که قرار بود مرکز ملی فرش ایران با همکاری صندوق کارآفرینی امید تا سقف ۱۰ میلیون تومان به متقاضیان خرید فرش دستی تسهیلات خرید پرداخت کند، که از همان زمان موضوع طراحی شیوه ارائه تسهیلات مبهم بود و بعد از گذشت بیش از سه سال هنوز برای این قفل کلیدی پیدا نشده است.

پیگیری‌هایی که پیش از این از وضعیت ارائه تسهیلات به فرش دستی از مرکز ملی فرش انجام شد در مراحل مختلف جواب های مختلفی به همراه داشت، به طوری که ابتدا تا مدت زمان زیادی آماده نبودن شرایط زیرساختی صندوق کارافرینی امید برای استقرار حوزه‌ها در مراکز فروش به عنوان عامل کندی یا توقف این طرح اعلام می شد.

پس از آن نیز تقصیر به گردن  فرش فروشانی افتاد که حاضر نبودند به خاطره دلایل عمدتا مالیاتی خرید و فروش خود را از طریق استقرار دستگاه کارت خوان در محل کسب انجام دهند.

نهایتا  پیگیری‌ها برای این طرح داشت تقریباً به ناامیدی می رسید که حمید کارگر -رئیس مرکز ملی فرش ایران- از اختصاص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای طرح تسهیلات خرید فرش دستی خبر داد و گفت که این طرح به طور آزمایشی در شمال غرب کشور و در استان آذربایجان در حال اجرایی شدن است.

تقریباً این آخرین خبری بود که از تسهیلات وام خرید فرش دستی به گوش رسید و پس از آن حتی نتایج دقیقی از اجرای طرح پایلوت آن نیز اعلام نشد.

اما در این میان اظهار نظرهای جالب مجتبی عراقچی -رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف- درباره اعطای تسهیلات خرید فرش جلب نظر کرد، چراکه روایت دیگری از آن نیز مطرح شد.

وی در این باره گفت: پیش از این قرار بود تسهیلات خرید فرش هم به فرش‌های دستبافت و هم به فرش های ماشینی اعطا شود و در شرایطی که به دلایل مختلف فرش دستبافت نتوانست از این اعتبارات منتفع شود، فرش ماشینی منابع را به سمت خود جذب کرد و نه تنها توسعه برای فرش دستی اتفاق نیفتاد بلکه فرش ماشینی با تسهیلات جدید بخش بزرگی از بازار را اشغال کرد.

عراقچی در ادامه با اشاره به موضوع مخالفت برخی از فروشندگان فرش دستی با نصب دستگاه های کارت خوان در مغازه های خود برای ارائه تسهیلات، گفت: به هر حال بعضی از کسبه دغدغه‌های مالیاتی دارند و این دغدغه‌ها را نمی‌توان غیر قانونی دانست.

پس از حصول توافق برجام و رفع برخی محدودیت ها صادرات فرش دست بافت به بازار های سنتی این محصول مانند آمریکا از سر گرفته شد و پیش‌بینی شد که رقم صادرات آن تا انتهای سال جاری از ۳۰۰ میلیون دلار عبور می کند اما با این حال به دلایل مختلف، از جمله کاهش توان خرید مردم، تغییر سبک زندگی در استفاده از فرش در خانه ها و رواج استفاده از کف پوش های دیگر، بازار داخلی فرش دست باف با افت مواجه بوده و طرح هایی مثل اعطای تسهیلات خرید نیز این گونه به گنگ و کند پیش می‌روند. انتظار میرود این صنعت ارزشمند و بومی ایرانی بتوان با تصمیماتی درست بازار های خود را احیا کرده و حدود ۲۷ هزار بافنده فرش دست باف را در این صنعت حفظ کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید