Performancing Metrics

نقش فضای مجازی در حمایت از کالای ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 408045
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1397 - 12:47
یک اقتصاددان مطرح کرد:
یک اقتصاددان معتقد است اینکه هر فرد یا سازمانی بدون توجه به اصول اولیه اقتصادی، اقدام به راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی یا خط تولید کند و به تولید کالا یا خدمات بی کیفیت و با قیمت بالا نماید، لزوما نباید مصداق حمایت از کالای ایرانی قرار گیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرشاد وکیل‌زاده درباره نامگذاری سال ۹۷ به عنوان سال "حمایت از کالای ایرانی"، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که در نامگذاری سال‌ها، محوریت را بر اقتصاد، اقتصاد مقاومتی، خودکفایی اقتصادی و حمایت از تولید و اشتغال قرار داده‌اند اما وجه تمایز شعار امسال نسبت به سال‌های قبل همانطور که ایشان شخصا اشاره نمودند، مخاطب قرار دادن آحاد جامعه در کنار مسئولان است و این نکته از نظر من فوق‌العاده مهم است. در تمامی جوامع دمکراتیک، ستون اصلی خود مردم هستند، تا زمانیکه عزم جدی در مردم وجود نداشته باشد، حتی اگر مسئولان هم بخواهند کاری انجام دهند، نمی‌توانند. به نظرم، ما باید اصلاحات را از خودمان شروع  و حتی اگر مسئولان در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کرده‌اند، از آنها باید بازخواست کنیم. خوشبختانه در حال حاضر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و حضور خود مسئولان در این فضا، ارتباط مستقیم با مسئولان بسیار بهتر از گذشته شده و فضای مناسبی برای حرکت به سمت رشد و پیشرفت وجود دارد.

این اقتصاددان در پاسخ به اینکه بطور خاص نظر شما در تاکید رهبری بر حمایت از کالای ایرانی چیست؟ گفت: تاکید بر مصرف کالای ایرانی، کالایی که در داخل کشور تولید شده و منجر به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور می‌شود، بسیار تاکید بجایی است. ما شاهد این تاکیدات در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله خود آمریکا هستیم. رهبران جامعه در آنجا هم مردم را به سمت مصرف کالای تولید داخلی تشویق می‌کنند و حتی سیاستگذاری اقتصادی را به نحوی جهت دهی می‌کنند که در عمل منجر به این امر شود و خود این نکته نیز فوق‌العاده اهمیت دارد که سیاستگذاری‌های اقتصادی و بسترسازی‌ها، هم راستا بوده و حرکت‌های متناضی انجام نشود.

وکیل زاده ادامه داد: اما نکته خیلی مهمی که در مورد صحبت‌های مقام معظم رهبری باید توجه شود، جلوگیری از سوء برداشت‌هایی است که ممکن است توسط برخی از افراد، مسئولان و فعالان اقتصادی صورت گیرد. رهبری با توجه به این اصل اولیه که فعالان اقتصادی کشور برای انجام هر گونه فعالیت اقتصادی خود مطالعات لازم را انجام داده و بر اساس مزیت‌های موجود اقدام به تولید و عرضه محصول کرده، اعلام نموده‌اند که باید از کالا و خدمات ایرانی حمایت شود و گرنه اینکه هر فرد یا سازمانی بدون توجه به اصول اولیه اقتصادی، اقدام به راه اندازی یک بنگاه اقتصادی یا خط تولید کند و با ناکارآمدی یا عدم استفاده از دانش روز یا حتی عدم استفاده از توان مدیریت مناسب اقدام به تولید کالا یا خدمات بی‌کیفیت و با قیمت بالا نماید، لزوما نباید مصداق حمایت از کالای ایرانی قرار گیرد. لذا با این فرض که فعالان اقتصادی ما آگاهانه فعالیت‌های اقتصادی را انتخاب و در انتخاب خود به مزیت‌ها و محدودیت‌های موجود در کشور توجه و علاوه بر مصالح فردی، مصالح کل جامعه را هم مد نظر قرار می‌دهند، حمایت از کالا و خدمات تولید شده در داخل بسیار می تواند موثر باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در پاسخ به اینکه راهکار شما در فضای مجازی برای محقق کردن بیانات رهبری چیست؟ گفت: من قبل از اینکه بخواهم صرفا راجع فضای مجازی بحث کنم، نکاتی به ذهنم می‌رسد که توجه به آنها را راهکارهای موازی در کنار حمایت از کالای ایرانی می‌دانم. البته خیلی از این راهکارها بارها توسط کارشناسان مطرح شده ولی تکرار آنها خالی از فایده نیست. مهمترین مشکل حال حاضر کشور ما مباحث و مشکلات اقتصادی است که باید راهکارهای اساسی برای آنها در نظر گرفت. اگر اقتصاد درستی نداشته باشیم به دنبال شاهد مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و غیره هم خواهیم بود. به نظر من به عنوان یک کارشناس، مشکلات اقتصادی می‌توانند ریشه خیلی از مشکلات باشند و ضرورت حل آنها در سال جاری بسیار بالا است.

فرشاد وکیل‌زاده با اشاره به پتانسیل‌های کشور برای رشد اقتصاد، گفت: به نظرم برای محقق کردن رشد اقتصادی در کشور و ایجاد اشتغال و رفاه، لازم است از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور به بهترین وجه بهره‌برداری شود. توجه به بخش توریسم و ظرفیت‌های گردشگری در کشور، ترانزیت کالا و انرژی، انرژی‌های فسیلی و معادن و توجه به قشر جوان و تحصیلکرده، تمام اینها موارد فرصت‌هایی است که می‌تواند هر یک به تنهایی یک کشور را متحول کند که متاسفانه در سال‌های گذشته بجای فرصت به تهدید تبدیل شده‌اند. برای اینکه بحث طولانی نشود چند مثال ساده می‌آورم، ترکیه با بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد توریسم در سال، درآمدی مشابه صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت ۵۰ دلاری دارد. دوبی به عنوان یک شهر کوچک، در سال شاهد بیش از  ۱۰ تا ۱۵ برابر حجم جابجایی مسافرهای بین‌المللی نسبت به تهران است، درآمد ترانزیت انرژی و کالا برای کشورهای مختلف و بررسی جایگاه ایران در منطقه همه نشان دهنده فرصت‌های بسیار ارزشمندی است که می‌تواند به اقتصاد کشور رونق بخشد. در کنار این موارد تعامل سازنده با سایر کشورهای دنیا و دوری از تنش‌ها،می‌تواند عامل دیگری برای کمک به اقتصاد کشور باشد.  به نظر من فرمایشات رهبری متمرکز روی تمامی موارد فوق و نه صرفا کالای ایرانی  است، تاکید ایشان بر کالای ایرانی، صرفا جهت ملموس نمودن مسائل است.

وی ادامه داد: به نظرم فضای مجازی نیز می‌تواند از ابعاد مختلف کمک کننده باشد، اما باید به ماهیت آن توجه شود، کسب و کارهای مجازی عمدتا پلتفرم‌های عرضه کالا و خدمات هستند و به نوعی می‌توان گفت آنها تولید کننده کالا و خدمات نیستند، مثلا یک فروشگاه اینترنتی، هر چند خدمتی به عنوان عرضه کالا را انجام می‌دهد، اما لزوما تولید کننده محصول نیست، یا یک پلتفرم فروش بلیت، خود عرضه کننده خدمات هوایی یا ریلی نیست.

وکیل زاده افزود: اما فضای مجازی به شدت می‌تواند درجهت دهی و کمک به رشد بخش‌ها نقش داشته باشد، مثلا با ارائه اطلاعات کامل از مراکز و مکان‌های گردشگری و جذابیت‌های طبیعی و تاریخی کشور منجر به جذب گردشگر خارجی شود، اما این فقط بخشی از جریان است، بخشی دیگر مسائل کلان سیاسی و سیاست‌های کلی کشور است که خارج از حیطه اختیارات بخش خصوصی و فضای مجازی است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید