Performancing Metrics

تثبیت تولید نفت روزانه 4 میلیون بشکه و ثبت رکوردهای جدید در میادین مشترک | اتاق خبر
کد خبر: 408592
تاریخ انتشار: 13 فروردین 1397 - 09:33
یک سال با اقتصاد ایران؛
تثبیت تولید نفت ایران در محدوده چهار میلیون بشکه در روز، صادارت 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی و رکورد شکنی در تولید میدان های مشترک پارس جنوبی و غرب کارون از مهم ترین تحولات صنعت نفت در سال 96 به شمار می رود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال 96، افزایش سطح تولید صیانتی نفت و گاز را به عنوان محور فعالیت خود در دستور کار قرار داد و قرار شد تا پایان سال، رشد هشت درصدی در تولید نفت خام، ١٧ درصدی در تولید گاز غنی و 29 درصدی در تولید مایعات و میعانات گازی محقق شود.
همچنین، در راستای تحقق تولید صیانتی، قرار شد تا تزریق گاز طبیعی به میادین نفتی 5٠ درصد و تزریق آب به بیش از ٣8 درصد افزایش یابد.
در این میان، افزایش تولید از میدان های غرب کارون، میدان آذر و لایه نفتی پارس جنوبی به عنوان ارکان اصلی افزایش تولید نفت در نظر گرفته شده است که ضمن تکمیل واحدهای فرآورشی و انتقال در آن، برداشت حداکثری از این میدان های مشترک را نیز امکان پذیر می کند.
چشم انداز توسعه ای صنعت نفت کشورمان، هدف‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید روزانه به 4.7 میلیون بشکه نفت، 1.3 میلیارد مترمکعب گاز و 1.1 میلیون بشکه مایعات و میعانات گازی را در افق برنامه ششم توسعه ترسیم کرده است.

**تثبیت ظرفیت تولید نفت در مرز 4 میلیون بشکه در روز
ظرفیت سازی برای تولید نفت و میعانات گازی از مهم ترین برنامه های دولت دوازدهم بود که در این مسیر تلاش کرد، ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشکه در روز را تثبیت کند.
تولید نفت خام که تا مدت‌های طولانی به واسطه تحریم‌های ظالمانه، کمتر از 2 میلیون بشکه در روز بود، در نتیجه تلاش های انجام شده به 3.8 تا 4 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
خرداد ماه 96 بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در مجلس شورای اسلامی از تولید روزانه بیش از سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه ای نفت خبر داد و گفت: این میزان تولید نفت نسبت به زمان تحویل دولت یازدهم، دو برابر شده است.
بنابر آمار منابع معتبر، ذخابر اثبات شده نفت خام ایران، 158 میلیارد بشکه برآورد شده که این مقدار معادل 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و ایران را پس از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم دنیا قرار می‎دهد.

**صادرات روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی
میانگین صدور نفت خام در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 60 هزار بشکه افزایش داشت که باعث شد مجموع تولید نفت و میعانت گازی کشور به 2.6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
صادرات نفت ایران در آغاز دولت یازدهم حدود یک میلیون بشکه در روز بود که با اجرای برجام و دیپلماسی موفق نفتی اکنون حدود 2.5 برابر شده است.
دولت دوازدهم تلاش کرد این میزان صادرات نفت و همچنین میعانات گازی را تثبیت کند و در صورت امکان به بازارهای جدید نیز وارد شود.
البته به دلیل راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که روزانه حدود 120 میلیون بشکه میعانات گازی مصرف می کند، به همین میزان از صادرات این محصول کاسته شده است.
مشتریان نفت ایران در زمان تحریم به پنج کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه محدود شده بود اما پس از رفع تحریم ها شرایط تغییر کرد.
همزمان با افزایش میزان صادرات نفت ایران، صف مشتریان نیز طولانی تر و بنادر نفتی جهانی نیز یکی پس از دیگری به روی نفتکش های کشورمان باز شد.
اکنون در فهرست مشتریان نفت ایران، علاوه بر مشتریان قدیمی نام شرکت هایی از ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند دیده می شود.
اکنون حدود 60 درصد صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی انجام می شود و اروپایی ها نیز 40 درصد نفت و میعانات گازی صادراتی ایران را خریداری می کنند.

**توسعه میدان های مشترک در صدر اولویت
توسعه میدان های مشترک به عنوان اولویت اول کاری شرکت ملی نفت ایران مطرح شده است، بر این اساس، قرار شده تا همه میدان های مشترک تا پایان دولت دوازدهم تعیین تکلیف شوند.
مطالعات انجام شده روی میدان‌های نفتی و گازی ایران در قالب یادداشت تفاهم با شرکت‌های داخلی و خارجی نشان داده است که امکان افزایش ذخایر نفتی ایران به میزان حداقل 10 درصد در سال های آتی وجود خواهد داشت.
این ظرفیت، در صورت گشایش های علمی و پژوهشی در حوزه افزایش ضریب برداشت، بیش از پیش گسترش یافته و به سهم بیشتر ایران از منابع هیدروکربوری جهان منتهی خواهد شد.

**پارس جنوبی، خط مقدم توسعه صنعت نفت
پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، سهم عمده ای از فرآیند توسعه میدان های مشترک را به خود اختصاص داده است.
در همین راستا، در فروردین ماه سال 96 پنج فاز (معادل 6 فاز استاندارد) پارس جنوبی به همراه طرح توسعه لایه نفتی این میدان با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و بدین ترتیب قطار توسعه پارس جنوبی به ایستگاه پایانی نزدیکتر شد.
با تکمیل عملیات اجرایی در بخش‌های خشکی و فراساحل و نیز راه‌اندازی واحدهای فرآیندی و شیرین سازی، سه طرح توسعه فازهای ١٧، ١٨ ، ١٩ و ٢٠، ٢١، از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی به بهره برداری رسید.
این در حالیست که بهره برداری از 11 فاز استاندارد پارس جنوبی در 3.5 سال حیات دولت یازدهم، رشد نزدیک به 2.5 برابری تولید گاز را در پی داشته و ظرفیت تولید و پالایش گاز این میدان را از 240 به 570 میلیون متر مکعب در روز رسانده است.
بر این اساس تولید روزانه گاز پارس جنوبی از 470 میلیون متر مکعب در دی ماه سال 95 با افزایش 83 میلیون متر مکعبی به 553 میلیون متر مکعب در دی ماه 96 افزایش یافته است.
همچنین بهره برداری از 6 فاز استاندارد پارس جنوبی، علاوه بر اینکه 150 میلیون مترمکعب گاز شیرین را به مجموع تولید گاز کشور اضافه کرد، مزیت های دیگری نیز برای کشورمان به همراه داشت.
با بهره برداری از این فازها برای نخستین بار تولید از پارس جنوبی اندکی از قطر جلو زد که سند افتخار دیگری برای صنعت نفت ایران به شمار می رود.
تولید تجمعی یک هزار و 60 میلیارد مترمکعبی گاز در میدان گازی پارس جنوبی که درآمدی در حدود ١٩١ میلیارد دلار را برای کشورمان به همراه خواهد داشت، گام بزرگی در راستای تحقق اهداف توسعه ای صنعت نفت به شمار می رود.
پیش بینی می شود با برنامه ریزی انجام شده در شرکت ملی نفت ایران، پنج فاز پارس جنوبی نیز در سال 97 به بهره‌برداری برسد.

**شکسته شدن رکورد تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون
اولویت توسعه صنعت نفت در بخش افزایش تولید از میدان های مشترک، علاوه بر پارس جنوبی در حوزه میادین نفت خیز نیز لحاظ شده است؛ به طوری که تولید نفت خام از میدان های مشترک غرب کارون شامل میدان های یادآوران، یاران و آزادگان در دی ماه 96 به 305 هزار بشکه در روز رسیده است.
این در حالیست که این رقم سال 95 بالغ بر 161 هزار بشکه بوده است که خود بیانگر افزایش 1.9 برابری تولید از میادین مشترک غرب کارون است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید