Performancing Metrics

اقدام دولت در تک نرخی کردن دلار قابل دفاع است | اتاق خبر
کد خبر: 409031
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1397 - 09:11
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در خصوص وضعیتی که برای بازار ارز به وجود آمده و تصمیماتی که دولت برای تک نرخی کردن دلار گرفت، معتقد است که وضعیت فعلی هزینه‌تراشی مخالفان داخلی و خارجی برای دولت بوده و تصمیم اضطراری دولت قابل دفاع است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در هفته گذشته بازار ارز با نوساناتی مواجه شد تا جایی که دلار تا ۶۰۰۰ تومان هم پیش رفت؛ لذا از سوی مسئولان عالی اعلام شد که از روز سه شنبه ٢١ فروردین دلار تک نرخی شده و نرخ رسمی آن ۴۲۰۰ تومان است و هرگونه فروش دلار بیشتر از این قیمت قاچاق محسوب می‌شود.

در این شرایط ، موضوعاتی در زمینه این تصمیم و تاثیراتی که بر اقتصاد و تجارت دارد مطرح می‌شود که مجید رضا حریری - نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین - در این زمینه گفت: شرایطی که بازار ارز دارد مانند بچه‌ای است که دچار تب ۴۰ درجه شده و در این وضعیت صحبت از نحوه لباس پوشیدن و تربیت این بچه کار عاقلانه‌ای نیست، بلکه در قدم اول باید تب بیمار کنترل شود که دولت نیز همین کار را با بازار ارز انجام داد و این اقدام قابل دفاع است.

وی در ادامه اقدام دولت در اعلام قیمت دلار را به معنای حل مشکل ندانست و اظهار کرد: پایین آوردن قیمت دلار توسط دولت صرفا کنترل کردن علائم یک بیماری اقتصادی بود نه درمان آن و در حقیقت باید گفت که اشکال اصلی اقتصاد ایران عدم شفافیت، عدم رقابت‌پذیر کردن اقتصاد و عدم آزادی اقتصادی است که در مجموع منجر به شرایط وخیمی مانند امروز می‌شود.

حریری درباره‌ اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داده است، تصریح کرد: شرایط فعلی هزینه‌ای است که آقای روحانی برای شفافیت می‌دهد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اتفاق مثبتی در اقتصاد توسط دولت در حال رخ دادن بود که البته این موضوع را بنده بیشتر منتسب به وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی می‌دانم که این موارد شامل شفاف سازی چهار حوزه یعنی سیستم مالیاتی، بازار ارز، سیستم گمرکی و سیستم بانکی بوده است.

هزاران میلیارد پول کثیف در اقتصاد وجود دارد، شفاف‌سازی کنید

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: اکنون در فضای اقتصادی ایران هزاران میلیارد تومان پول کثیف وجود دارد که پیش از این در چرخه‌های مختلف قرار می‌گرفت. مثلا وارد بانک‌ها و موسسه مالی و  اعتباری می‌شدند و سود می‌گرفتند اما حالا بعد از این‌که دولت، بانک‌ها را مجبور به ارائه صورت مالی شفاف کرده است این حساب‌ها و پول‌ها یکی یکی مشخص می‌شوند.

وی افزود: همه این اتفاقات در خصوص سامانه‌های گمرکی در حال وقوع است که می‌تواند واردات و صادراتی که با پول‌های مختلف صورت می‌گیرد را مورد رصد قرار دهد.

حریری همچنین با بیان این‌که پول‌های غیرقانونی همچنان مورد مصرف قرار می‌گیرند، اظهار کرد: شاهد آن هستیم که از جنوب خلیج فارس تا کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی صاحبان این پول‌های بزرگ و کثیف ملک می‌خرند که باید همه اینها مورد بررسی قرار گیرد.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: حالا افرادی که صاحبان این پول‌ها هستند - مانند بدهکاران بانکی که لیست آنها سال‌هاست در جیب مراجع قضایی و رییس جمهور سابق باقی مانده - در حال فضاسازی در بازار ارز و ایجاد بحران‌های اقتصادی هستند، چراکه هم دشمنان خارجی و هم رقبای داخلی می‌دانند موضوع امنیت نقطه ضعف ایران نیست؛ به طوری که حتی ترامپ سخنی از حمله نظامی به ایران نمی‌زند، در حالی که در حقیقت این اقتصاد است که به عنوان نقطه ضعف کشور مطرح می‌شود و در داخل و خارج کشور برای ایجاد فشار روی آن دست گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید